Předmět Proměny žurnalistiky v éře konvergence médií (JJM288)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM288 - Proměny žurnalistiky v éře konvergence médií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem volitelného předmětu Proměny žurnalistiky v éře konvergence médií je přiblížit posluchačům, kteří se hodlají hlouběji zabývat problematikou nových médií, změny, kterými prošla a stále prochází novinářská profese v souvislosti s nástupem a následným rozmachem nových médií, přičemž nová média jsou chápána ve smyslu nejen technologických procesů a zařízení, které se používají při výběru, přenosu a příjmu informací, ale i ve smyslu společenských procesů.
Sylabus
1) Základní pojmy (digitalizace, konvergence, média, multimédia, nová média, digitální média, konvergentní média, problematičnost užívání pojmu nová média, kyberprostor, hypertextualita interní a externí, interakce, komunikační rutiny, redakční rutiny, mediální logika, mediální formáty)2) Medializace internetu a internetizace masových médií (internet jako médium, proměny tisku, rozhlasu i televize zapříčiněné nástupem internetu, ekonomické aspekty, rozšíření služeb poskytovaných mediálními i nemediálními organizacemi, transmediální produkty a projekty)3) Nové zdroje informací (míra odklonu od tradičních zdrojů, sociální sítě jako zdroj informací, důvěryhodnost zdrojů, ověřování informací, závislost na klávesnici)4) Kvalita novinářských produktů (tlak na aktuálnost, režim nepřetržitých uzávěrek v online žurnalistice, kvalita poskytovaných informací, přebírání nepravdivých a smyšlených informací)5) Dělba práce mezi novináři a přizpůsobování se novým technologiím (profesní aspekty, redakční kolektiv a vztahy v něm, vnímání prestiže novinářské profese, očekávání veřejnosti, vztah novinářů k novým technologiím, technologická zdatnost novinářů)6) Zpravodajské místnosti a možnost jejich uspořádání (decentralizované, centralizované, integrované, online oddělení)7) Zpětná vazba ze strany příjemců mediálních produktů a gatekeeping (posilování zpětné vazby, kanály zpětné vazby, zapojování publika do tvorby mediálních produktů, utváření představ o preferencích příjemců ze strany mediálních organizací, členové publika v roli novinářů, participační kultura)8) Typologie zpravodajských serverů a jejich charakteristika (mainstreamové zpravodajské servery, servery s kategorizovanými odkazy, komentářové servery, diskuzní servery) 9) Proměny paradigmatického modelu žurnalistiky (model žurnalistiky z počátku 20. století, kybereuforie, kyberdystopie, současné vývojové trendy žurnalistiky a kyberžurnalistiky v kontextu paradigmatického modelu)10) Metodika výzkumů proměn žurnalistiky v éře nových médií (konstrukce výzkumného záměru, uplatnění kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod, zpracování a vyhodnocování dat, interpretace výsledků)BONUS (bude zařazeno do harmonogramu dle časových možností pozvaného hosta) Nová média a právo (přednáška Mgr. Jana Klapala, téma nebude předmětem zkoušky ani studentských vystoupení)
Literatura
Základní tituly studijní literatury (jejich řádné prostudování je předpokladem pro zdárné zodpovězení třetí otázky při zkoušce): ČUŘÍK, Jaroslav et al. Nové trendy v médiích I: online a tištěná média. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 239 s. ISBN 978-80-210-5825-5. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NII-3453/1.KÜNG-SHANKLEMAN, Lucy, Robert G. PICARD a Ruth TOWSE. The internet and the mass media. Los Angeles, Calif.: Sage, 2008, xiv, 182 s. ISBN 978-1-4129-4735-0. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NII-2736. OSVALDOVÁ, Barbora - NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ Alice (eds.). Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 195 s. ISBN 978-80-246-1684-1. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3538. Další doporučené tituly: ALLAN, Stuart. Online news: journalism and the Internet. 1st publ. Maidenhead ; Berkshire: Open University Press, 2006, 208 s. ISBN 978-0-335-22121-9. BREEN, Michael J. Mass media and new media technologies. In DEVEREUX, Eoin. Media studies: key issues and debates. Los Angeles: Sage, 2007, s. 55-77. ISBN 978-1-4129-2983-7. CURRAN, J. et al. Internet revolution revisited: a comparative study of online news. Media, Culture & Society, 2013, vol. 35, no. 7, s. 880-897. ISSN 0163-4437. DAHLGREN, Peter. Media login in cyberspace: repositioning journalism and its publics. Javnost - The Public, 1996, vol. 3, no. 3, s. 59-72. ISSN 1318-3222. DEUZE, Mark. The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New Media & Society, 2003, vol. 5, no. 2, s. 203-230. ISSN 1461-4448. DEUZE, Mark. What is journalism?: Professional identity and ideology of journalists reconsidered. Journalism, 2005, vol. 6, no. 4, s. 442-464. ISSN 1464-8849. DEUZE, Mark. What is Multimedia Journalism?. Journalism Studies, 2004, vol. 5, no. 2, s. 139-152. ISSN 1461-670X. DICKINSON, Roger et al. Studying journalists in changing times: Understanding news work as socially situated practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 3-18. ISSN 1748-0485. FLANAGIN, A. J., METZGER, M. J. The role of site features, user attributes, and information verification behaviors on the perceived credibility of web-based information. New Media & Society, 2007, vol. 9, no. 2, s. 319-342. ISSN 1461-4448. FORTUNATI, Leopoldina. Mediatization of the Net and Internetization of the Mass Media. Gazette: The International Journal for Communication Studies, 2005, vol. 67, no. 1, s. 27-44. ISSN 0016-5492. GEIß, S. et al. The impact of communicating digital technologies: How information and communication technology journalists conceptualize their influence on the audience and the industry. New Media & Society, 2013, vol. 15, no. 7, s. 1058-1076. ISSN 1461-4448. HANSEN, E. Aporias of digital journalism. Journalism, 2013, vol. 14, no. 5, s. 678-694. ISSN 1464-8849. HERMANS, Liesbeth et al. Internet in the Daily Life of Journalists: Explaining the use of the Internet by Work-Related Characteristics and Professional Opinions. Journal of Computer-Mediated Communication, 2009, vol. 15, no. 1, s. 138-157. ISSN 1083-6101. JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. 1st publ. in paperback, update. New York: New York University Press, 2008, xi, 351 s. ISBN 978-0-8147-4295-2. JIRKŮ, Jan. Aplikace konceptu mediální logiky při výzkumu dopadů nových médií na žurnalistiku. In: HUBÁLEK, Tomáš (ed.). Sborník z II. mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd. Praha: Epocha, 2013, s. 210-217. ISBN 978-80-7425-211-2. Dostupné z: http://ksv.upol.cz/txt/SDK2.pdf. JIRKŮ, Jan. Novost nových médií. Civilia: odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2014, roč. 5, č. 1, s. 57-66. ISSN 1805-3963. KAUTSKY, R., WIDHOLM, A. Online Methodology: Analysing News Flows of Online Journalism. Westminster Papers in Communication and Culture, 2009, vol. 5, no. 2, s. 81-97. ISSN 1744-6708. LATZKO-TOTH, G. Metaphors of Synchrony: Emergence and Differentiation of Online Chat Devices. Bulletin of Science, Technology & Society, 2010, vol. 30, no. 5, s. 362-374. ISSN 0270-4676. LEHMAN-WILZIG, S., COHEN-AVIGDOR, N. The natural life cycle of new media evolution. New Media & Society, 2004, vol. 6, no. 6, s. 707-730. ISSN 1461-4448. LISTER, Martin. New media: a critical introduction. 2nd ed. London: Routledge, 2009, xvi, 446 s. ISBN 978-0-415-43161-3. MacGREGOR, Philip et al. A cross-regional comparison of selected European newspaper journalists and their evolving attitudes towards the internet - including a single-country focus on the UK. Journalism, 2011, vol. 12, no. 5, s. 627-646. ISSN 1464-8849. NIELSEN, C. E. Coproduction or cohabitation: Are anonymous online comments on newspaper websites shaping news content?. New Media & Society, 2014, vol. 16, no. 3, s. 470-487. ISSN 1461-4448. O’SULLIVAN, John a Ari HEINONEN. Old values, new media: Journalism role perceptions in a changing world. Journalism Practice, 2008, vol. 2, no. 3, s. 357-371. ISSN 1751-2786. SALTZIS, K., DICKINSON, R. Inside the changing newsroom: journalists’ responses to media convergence. Aslib Proceedings, 2008, vol. 60, no. 3, s. 216-228. ISSN 0001-253X. SHOEMAKER, Pamela J. a Tim P. VOS. Gatekeeping theory. London: Routledge, 2009, 173 s. ISBN 978-0-415-98139-2. SPYRIDOU, Lia-Paschalia et al. Journalism in a state of flux: Journalists as agents of technology innovation and emerging news practices. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 76-98. ISSN 1748-0485. TAMELING, K., BROERSMA, M. De-converging the newsroom: Strategies for newsroom change and their influence on journalism practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 19-34. ISSN 1748-0485. TRUMBO, C. W. Research Methods in Mass Communication Research: A Cenus of Eight Journals 1990-2000. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2004, vol. 81, no. 2, s. 417-436. ISSN 1077-6990. URSELL, G. D. M. Dumbing down or shaping up?: New technologies, new media, new journalism. Journalism, 2001, vol. 2, no. 2, s. 175-196. ISSN 1464-8849. VAN DER WURFF, R. Impacts of the Internet on Newspapers in Europe. Gazette, 2005, vol. 67, no. 1, s. 107-120. ISSN 1748-0493. VOBIČ, Igor. Online multimedia news in print media: A lack of vision in Slovenia. Journalism, 2011, vol. 12, no. 8, s. 946-962. ISSN 1464-8849. XU, Q. Social Recommendation, Source Credibility, and Recency: Effects of News Cues in a Social Bookmarking Website. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2013, vol. 90, no. 4, s. 757-775. ISSN 1077-6990.
Požadavky
Zkouška bude realizována ÚSTNÍ formou. Pro její úspěšné složení bude nezbytné zodpovědět tři otázky. PRVNÍ OTÁZKA bude vycházet z výkladu vyučujícího (tematické okruhy jsou specifikovány v harmonogramu).DRUHÁ OTÁZKA se bude orientovat na texty, jejichž studentská představení zazní během semináře.TŘETÍ OTÁZKA prověří orientaci v ZÁKLADNÍCH titulech studijní literatury.
Garant
PhDr. Jan Jirků