Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do teritoriálních studií (JMB113)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JMB113 - Úvod do teritoriálních studií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit studenty s tím, co v rámci teritoriálních studií vyučující považuje za klíčové pojmy a koncepty.Vysvětlit studentům specifické rysy práce se zdroji v rámci teritoriálních studií a základní přístupy v metodologii oboru.Vyložit studentům formou "aplikačních ukázek", jak a k čemu lze věci v kursu vyučované využít při řešení konkrétních výzkumných problémů jak v rámci jeho vlastní tématiky, tak i mimo ni. Po absolvování předmětu tedy budou studenti mít základní přehled o oboru teritoriální studia a o základních teoretických a metodologických přístupech tohoto oboru. Získají schopnost formulovat relevantní vědecké problémy a zasadit je do odpovídajícího kontextu. Budou se též rámcově orientovat v oborech příbuzných a budou schopni jednak využívat jejich vědeckých metod a přístupů, ale zároveň též specifikovat jejich využití v kontextu teritoriálních studií. Součástí kurzu bude i představení tzv. velkých akademických debat, a to jak v rámci sociálních věd obecně, tak i v rámci klíčových souvisejících oborů.

Sylabus

1.     Koncepční úvod do teritoriálních studií, problém měřítka 9.10.  Co jsou to teritoriální studia (area studies)?Proč má smysl teritoriální studia studovat? K čemu jsou vlastně dobré?Jakými otázkami se především zabývají?Jakými otázkami se především nezabývají?Jakou roli hraje v teritoriálních studiích porovnávání a komparace?Jak vznikly a jaké jsou důležité milníky v jejich vývoji?Jakou hrála ve vývoji teritoriálních studií roli studená válka?Kam by se daly zařadit v kontextu ostatních vědních disciplín?Existují díla v antickém světě, která lze označit za předchůdce teritoriálních studií? Pokud ano, tak jaká? Co je na nich z dnešního pohledu zajímavého?Existují díla ve středověku, která lze označit za předchůdce teritoriálních studií? Pokud ano, tak jaká? Co je na nich z dnešního pohledu zajímavého?Jaký má pro teritoriální studia význam Charles Montesquieu? O čem jsou jeho Perské listy (Lettres persanes)? Jaké myšlenky jsou relevantní pro teritoriální studia v díle O duchu zákonů (De l'Esprit des Lois)?Kdo byl Alexis de Tocqueville?Proč byl významný z hlediska vývoje teritoriálních studií?Co je hlavním námětem jeho knihy Demokracie v Americe?Co mu na tehdejší Americe připadá pozitivní a co naopak negativní? Co je to proxemika?Čím je slavná škola Bauhaus?Co je to ulmská stolička?Jak navazuje IKEA na myšlenky Bauhausu?Kdo to byli Walter Gropius? Ludwig Mies van der Rohe? Lazslo Moholy-Nagy?Jaké jsou politické souvislosti působení Bauhausu?Na jakých myšlenkách byl postaven funkcionalismus?Čím se vyznačuje postmoderní architektura?Kdy a proč proběhla velká přestavba Paříže?Jaké jsou různé modely organizace města?Co je to lineární město?Kdo to byl Ebenezer Howard?Na čem je založen koncept Zahradního města?Jak ovlivňil urbanismus Le Corbusier?Jak souvisí Corbusier s panelákem?Proč bylo vystavěno město Brasília? Jaké byly hlavní urbanistické myšlenky, na kterých bylo založeno?Kdo to byli Oscar Niemayer, Lúcio Costa?Jaké jsou hlavní problémy amerického urbanismu?Jaký je v americkém kontextu rozdíl mezi tzv. downtownem a předměstími?Co je to sídelní kaše? Texty:Alexis de Tocqueville: Demokracie v Americe (vybrané pasáže)Philosophical Method Of The Americanshttp://xroads.virginia.edu/~HYPER/DETOC/ch1_01.htmSome Reflections On American Mannershttp://xroads.virginia.edu/~HYPER/DETOC/ch3_14.htm Doporučené: RSA Animate - Changing Education Paradigmshttp://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U&feature=relmfu   Další odkazy:Xenofon: Anabasis, Full text at:http://www.gutenberg.org/files/1170/1170-h/1170-h.htm John Canning: Interdisciplinary teaching and learning in Area Studies (Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, July 1, 2004, k dispozici na:www.llas.ac.uk/resources/paper/2134 Bruce Cumings: Boundary Displacement: Area Studies and International Studies during and after the Cold War, Bulletin of Concerned Asia Scholars, Vol. 29, 1997, k dispozici na:http://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/cumings2.htm Christina Larson: Chicago on the Yangtze. Welcome to Chongqing, the biggest city you've never heard of. Foreign Policy, September/October, 2010.http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/08/16/chicago_on_the_yangtze?page=fullText také uploadovan do SISu. Související krátká zpráva: China's Bo Xilai expelled and faces criminal charges, BBC, September 28, 2012.http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-19755035  2.     Systematizace zkoumání v sociálních vědách, 16.10. Jaké jsou základní způsoby poznávání okolního světa?Jak se liší sociální vědy od věd přírodních? Jak se liší od věd humanitních?V čem spočívají hlavní limity zkoumání a omezení přírodních věd?V čem spočívají hlavní limity zkoumání a omezení humanitních věd?V čem spočívají hlavní limity zkoumání a omezení sociálních věd?Jaké vědy se obvykle řadí mezi sociální, a jaké jsou mezi nimi souvislosti?Jaké je postavení teritoriálních studií v rámci sociálních věd?Jak se formuluje vědecký problém v rámci teritoriálních studií?Jaká témata jsou pro teritoriální studia adekvátní?Co je to vědecká hypotéza?Jaký význam má vyvratitelnost hypotézy?Co je to normativní hledisko? Jaký má ve vědeckém zkoumání význam?Co to znamená wikipedizace znalostí? Jaké má výhody a jaké má nevýhody? Představení diskuse: Historický vs. politologický přístup k sociální realitěV čem spočívá historický přístup ke zkoumání okolního světa?V čem spočívá politologický přístup ke zkoumání okolního světa?K čemu každý z nich směřuje?Jaké jsou mezi nimi hlavní rozdíly?Jaké lze mezi nimi najít shodné prvky?Oborová souvislost: Teritoriální studia a historie, teritoriální studia a politologieJaká je pozice teritoriálních studií ve vztahu s historií a politologií?Lze oba přístupy v teritoriálních studiích kombinovat?Jaké jsou možné příklady prací z těchto oborů? Texty:Postel, Sandra L; Wolf, Aaron T.: Dehydrating conflict. Foreign Policy 126 (Sep/Oct 2001): 60-67. Martin Hollis and Steve Smith: Explaining and Understanding International Relations, Clarendon Paperbacks, 1991. Introduction (pp.1-15) TED Talk: Joseph Nye on global power shiftshttp://www.ted.com/talks/joseph_nye_on_global_power_shifts.htmlRoman Krznaric: The Power of Outrospection http://www.thersa.org/events/rsaanimate/animate/power-of-outrospection Další zdroje:Frederic W. Mayer: Interpreting NAFTA. Science and Art of Political Analysis, Columbia University Press, 1998. Introduction (pp. 12-25) David E. McNabb: Research Methods for Political Science. Quantitative and Qualitative Methods, M.E. Sharpe, 2004. (pdf k dispozici v SISu) Praktická vsuvka: Energie a prostor Kolik je přibližně celková světová spotřeba energie v megawatech?Který zdroj je nejvíce využívaný?Kolik procent světové spotřeby pokrývá jaderná energie?Jaký je v současné době největší zdroj energie z obnovitelných zdrojů?Co je to tzv. energetická intenzita?Kolik litrů je v jednom barelu ropy?Které země jsou součástí OPECu?Které státy patří k největším exportérům (importérům, spotřebitelům) ropy?Kolik ropy přibližně dovezou (vyvezou, vyrobí, spotřebují)?Které státy mají největší zásoby ropy (zemního plynu?)Které státy produkují nejvíce zemního plynu?Které státy vyvážejí nejvíce uhlí?Které státy mají největší zásoby uhlí?Které státy mají na svém území jaderné reaktory?Kde se ve větším rozsahu těží uran? Navazující tematické promítání: Man from Earth 3.     Problém limitů poznání v aplikaci na teritoriální studia 23.10. Co je to epistemologie?Jak si můžeme být úplně jisti, že něco je pravda?Jak lze zmenšit nejistotu v rámci analýzy?Jaké typy zdrojů poznání existují?Jaké zdroje lze považovat za věrohodné, jaké nikoliv?Jaké jsou limity a omezení konspiračních teorií?Jakým způsobem mohou ovlivňovat proces poznání naše předsudky?Jakým způsobem mohou ovlivňovat proces poznání naše skrytá východiska?Kdo to byl Thomas Kuhn?Proč je důležitá jeho kniha Struktura vědeckých revolucí? Představení diskuse: Pozitivismus vs. postpozitivismusCo je to pozitivismus? Jaké jsou jeho cíle?Co je to postpozitivismus? Čeho chce dosáhnout?Jaké jsou limity a omezení pozitivistického přístupu?Jaké jsou limity a omezení postpozitivistického přístupu?Co je to konstruktivismus? Z jakých východisek především vychází?Jaké jsou politické souvislosti sporů mezi pozitivismem a postpozitivismem?Jak se spory mezi pozitivismem a postpozitivismem projevují v teritoriálních studiích?Co je to diskurzivní analýza? K čemu je dobrá?Jaké jsou základní teze postpozitivismu?Proč je samotné pojmenování a klasifikace v podstatě mocenským nástrojem?Jaká je možná aplikace postpozitivistického přístupu na politickou geografii?Co je to sekuritizace?Co je to dominantní diskurz?V čem spočívá hlavní rozdíl mezi pozitivismem a postpozitivismem?Co je to normativní hledisko? Oborová souvislost: Teritoriální studia a metodologie, teorie poznání, diskurzivní analýza Praktická vsuvka: Geografie a genderCo jsou to maquiladory? Proč zaměstnávají více ženy?Ve kterých zemích jsou ženy nuceny pracovat v zemědělství?Ve kterých zemích pracuje velké procento žen v průmyslu?Kdo patří k předním teoretikům feminismu?Ve které zemi je celkově nejvíce nevzdělaných žen?Ve kterých zemích byste čekali velké rozdíly mezi vzděláním dívek a chlapců na základích (středních) školách?Jaké jsou hlavní příčiny zabíjení čerstvě narozených dívek?Kolik se odhaduje, že je v Indii zabito čerstvě narozených dívek?Ve kterých zemích je celkově více mužů než žen?Proč není práce žen často zahrnuta do oficiálních statistik?Proč je problematika genderu důležitá pro rozvojovou tematiku?Ve kterých zemích byste čekali vyšší procento ekonomicky aktivních žen? Text: Edward Said: Orientalism, Vintage Books, 1979, Introduction (pp.1-31). Další zdroje:Jenny Lunn: Global perspectives in Area Studies: a complacent or creative response? | Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, May, 2006, k dispozici na:http://www.llas.ac.uk/resources/gpg/2503 4. Teritoriální studia a mezinárodní vztahy 30.10.Jaká je souvislost mezi teritoriálními studii a mezinárodními vztahy?Proč má význam se touto souvislostí zabývat?Jaké jsou hlavní teoretické směry uvažování o mezinárodních vztazích?Jakým způsobem ovlivňují specifické podmínky v jednotlivých oblastech mezinárodní vztahy obecně?K čemu je dobré teoretické uchopení mezinárodních vztahů?V čem byl revoluční Vestfálský mír z hlediska koncepce moderního státu?Jaké jsou hlavní rysy národního státu?Jaké důsledky měla koncepce národního státu pro mezinárodní vztahy?Jak ovlivnila vznik moderního národního státu průmyslová revoluce?Jaký přínos pro geopolitku měl Alfred Thayer Mahan?Co je to teorie tzv. heartlandu?Jaké měla důsledky pro politiku Velké Británie?Co je to geografický determinismus?Jakou představu o geopolitice měl Nicholas Spykman?Co je to organická teorie státu? Jak souvisí s konceptem Lebensraumu?Jaké jsou základní koncepty německé geopolitické školy formulované Johanem Rudolfem Kjellénem?Čím byl významný Karl Haushofer? Jak ovlivnil německou zahraniční politiku?V čem by se německá a angloamerická geopolitická škola zřejmě shodly?Jaké jsou základní teze idealistické školy v mezinárodních vztazích?Jaké jsou hlavní myšlenky Hugo Grotia a Woodrowa Wilsona s ohledem na mezinárodní vztahy?Co je to neoliberální institucionalismus?Jaké jsou základní teze realistické školy, z čeho vychází?Jaký byl hlavní přínos Hanse Morgenthaua a Kennetha Waltze pro teorii mezinárodních vztahů?Jak lze podle příznivců realistické školy zajistit mír?Jak se změnilo uvažování o geopolitice za Studené války?Jakou roli v ní hrála geografie? Představení diskuse: Realismus v. idealismusCo je to realismus v mezinárodních vztazích? Jaká jsou jeho hlavní východiska?Co je to idealismus v mezinárodních vztazích? Jaká jsou jeho hlavní východiska?Jaké jsou výhody jednotlivých přístupů? Co dokáží nejlépe vysvětlit?Jaké jsou omezení jednotlivých přístupů? Co mají největší problémy vysvětlit?Jaké jsou politické souvislosti těchto dvou přístupů? K jakým konkrétním politikám vedou?Jaké jsou další přístupy k mezinárodním vztahům?Jakým způsobem ovlivňuje teritoriální kontext teoretické problémy? Oborová souvislost: Teritoriální studia a mezinárodní vztahy Text: Walter Mead: The Carter Syndrome, Foreign Policy, January 4, 2010, k dispozici v SISu i na:http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/01/04/the_carter_syndrome doporučené:Jutta Weldes: Constructing National Interests, Borderline, 1999. Introduction RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates ushttp://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc  Další odkazy:Conversations with History: Joseph S. Nye, UCtelevision, k dispozici na: http://www.youtube.com/watch?v=PeaFWKUzxbI&feature=relatedConversations with History: John Mearsheimer, UCtelevision, k dispozici na: http://www.youtube.com/watch?v=AKFamUu6dGw&feature=relatedConversations with History: Kenneth Waltz, UCtelevision, k dispozici na:http://www.youtube.com/watch?v=F9eV5gPlPZg&feature=channel  5. Celosvětová ekonomická provázanost 6.11. Jakým způsobem ovlivňují ekonomické faktory politický systém?Jakým způsobem ovlivňuje politický systém ekonomiku?Jak se projevuje ekonomická provázanost v různých teritoriálních kontextech a regionech?Co je to Washingtonský konsensus?V čem spočívají hlavní výhody volného trhu?Jaké skupiny obyvatel jsou systémem volného trhu ohroženy? Jaké skupiny z něj zpravidla profitují?Jaké jsou politické souvislosti prosazování volného trhu?Jaké přímé a nepřímé důsledky má celosvětová ekonomická provázanost?Jakou roli hraje ve světové ekonomice energie a energetické zdroje? Kolik procent celkového světového bohatství drží nejbohatší jedno procento obyvatel?Kolik bohatství připadá v průměru na jednoho obyvatele Zeměkoule?Je Západní Evropa čistým exportérem nebo importérem?Jaká je pozice USA v zahraničním obchodu?Porovnejte státy z hlediska otevřenosti vůči dovozu. Je celkový objem obchodu s výrobky vyšší než objem obchodu s palivy a nerostnými surovinami?Kam se vyváží nejvíce zboží z Afriky? Kam ze Středního východu?Která země je největším vývozcem zboží na světě?Která je největším dovozcem?Jaká je struktura obchodu mezi Čínou a Afrikou?Který region má nejvyšší podíl na vývozu výrobků?Který region má nejvyšší podíl na vývozu železa a oceli?Které státy patří mezi čisté vývozce automobilů?Kudy procházejí hlavní trasy lodní dopravy?Jak dlouho přibližně trvá dopravit kontejner z Číny do Evropy?Co je to TEU?Kolik přibližně stojí dopravit 1 TEU z Číny na západní pobřeží USA?Je větší kapacita Suezského nebo Panamského průplavu? Představení diskuse: Příznivci a odpůrci globalizaceJaké jsou hlavní argumenty příznivců globalizace? Jaké jaké k nim existují protiargumenty?Jaké jsou hlavní argumenty odpůrců globalizace? Jaké jaké k nim existují protiargumenty?Jakým způsobem ovlivnila finanční krize z roku 2008 debatu o globalizaci?Jakým způsobem ovlivňuje rychlý růst Číny debatu o globalizaci? Oborová souvislost: Teritoriální studia a mezinárodní politická ekonomie Texty: Dani Rodrik: Sense and Nonsense in the Globalization Debate, Foreign Policy, No. 107. (Summer, 1997), pp. 19-37. James L. Watson: Golden Arches East. Stanford University Press, 1997. Introduction. DoporučenéRSA Animate: School kills creativity - Ken Robinsonhttp://www.youtube.com/watch?v=hkPvSCq5ZXk&feature=related  Další odkazy:Milton Friedman Debates Naomi Klein, http://www.youtube.com/watch?v=g2kTy7glZ9sDavid Harvey, RSA Animate - Crises of Capitalism, http://www.youtube.com/watch?v=qOP2V_np2c0&feature=relatedForeign Policy, Prime Numbers, Megacities:http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/08/16/prime_numbers_megacities Tematické navazující promítání: Waking Life 13.11. Midterm test 6Kulturní okruhy v návaznosti na teritorium, střet civilizací (20.11.) Jak lze definovat kulturu?Proč je důležité zabývat se v teritoriálních vztazích kulturou?Jaký má kultura vliv na ekonomiku?Jaký má kultura vliv na politiku?Jaký má kultura vliv na mezinárodní vztahy?Je kultura důležitějším faktorem než ekonomická základna?Co je to multikulturalismus? Jaké v rámci něj probíhají koncepční debaty?Na čem je založena myšlenka střetu civilizací podle Samuela Huntingtona?Představení diskuse: Huntington vs. Fukuyama, Huntington vs. SaidKdo to byl Samuel Huntington? Co je postatou jeho knihy Střet civilizací? Jaké jsou v ní hlavní argumenty?Kdo to je Francis Fukuyama? Co je podstatou jeho knihy Konec historie a poslední člověk? Jaké jsou v ní hlavní argumenty?Jaké jsou politické souvislosti sporu mezi Huntingtonem a Fukuyamou?Jaké jsou politické souvislosti sporu mezi Huntingtonem a Saidem? Oborová souvislost: Teritoriální studia a kulturní antropologiePraktická vsuvka: Migrační tokyJaké probíhaly nejdůležitější migrační toky v historii?Které státy zažívají vysokou míru imigrace?Které státy zažívají vysokou míru emigrace?Ve kterých státech je největší procento migrantů v porovnání s ostatní populací?Ve kterých státech je největší množství vnitřních migrantů?Jaké jsou přibližné počty imigrantů ve Francii, Španělsku, Velké Británii, Německu, Spojených státech?Jaká je celková populace migrantů celosvětově? Texty: Samuel Huntington: The Clash of Civilizations, Foreign Affairs, 1993.Edward Said: Clash of Ignorance. Reply to Huntington, oba zdroje z Gearóid Ó Tuathail, Simon Dalby and Paul Routledge: The Geopolitics Reader, 2nd Edition, Routledge, 2006. TED Talk: Martin Jacques: Understanding the rise of Chinahttp://www.ted.com/talks/martin_jacques_understanding_the_rise_of_china.html   Další odkazy:Samuel Huntington : The Clash of Civilizations. (1992 lecture) 1 of 8, http://www.youtube.com/watch?v=5huB7mW9FXI Noam Chomsky on The "Clash of Civilizations", http://www.youtube.com/watch?v=qT64TNho59I Edward Said, "The Myth of the Clash of Civilizations" 1, http://www.youtube.com/watch?v=boBzrqF4vmo&feature=related  Navazující tematické promítání: Inside Job 7. Vědecká metoda a demografie 27.11. Proč stojí za to se daným tématem zabývat?Zabýval se už někdo příbuzným tématem a k čemu eventuelně došel?Jak lze téma zařadit v rámci teritoriálních studií a dalších oborů?Na jakou základní otázku hledá výzkum odpověď? Alternativně: Jakou hlavní tezi má výzkum prokázat?Jakým způsobem lze při samotném výzkumu postupovat?Jaká by mohla být základní navrhovaná osnova práce?Co se můžeme nakonec dozvědět a k čemu to bude v širším smyslu dobré? Praktická vsuvka: Demografie a teritoriaJaká je přibližná velikost nejdůležitějších zemí podle počtu obyvatel?Kde jsou oblasti s nejvyšším růstem populace?Co je to demografická pyramida?Co je to tzv. demografická transformace?Jaký je celkový počet obvyvatel Země?Jaký je počet obyvatel jednotlivých kontinentů? Povinný text:Phillip Longman: Think Again: Global Aging, Foreign Policy, October 2010. RSA Animate: Where good ideas come from by Steven Johnsonhttp://www.youtube.com/watch?v=NugRZGDbPFU&feature=related   Doporučené:Harm de Blij: Why Geography Matters, Oxford University Press, 2005, kapitolyA Future Geography of Human Population aRussia: Trouble on the Eastern Front (oba úryvky jsou naskenován v systému SIS) Navazující tematické promítání: Jesus Camp 8. Suverenita, nezávislost, národy, komunity, kultury, regiony 4.12. Co je to státní suverenita? Jak se projevuje?Co potřebuje politický útvar, aby se mohl nazývat nezávislým státem?Jaký je rozdíl mezi formální a neformální nezávislostí?V čem znamenal moderní nacionalismus důležitý přelom v uvažování?Jak lze definovat národ?Jakou roli hraje v definici národa jazyk?Co je to právo na sebeurčení národů?Jak se liší národ od komunity?Jak se liší národ od civilizačního okruhu?Co je to Západ? Jak je možné jej definovat? Čím se především liší od zbytku světa?Kdo to byl Benedict Anderson? Jaké jsou jeho důležité teze týkající se národů a národních států? Představení diskuse: Kosovo vs. Jižní OsetieKdo uznává a kdo neuznává nezávislost Kosova? Proč?Kdo uznává a kdo neuznává nezávislost Jižní Osetie? Proč?Oborová souvislost: Teritoriální studia a nacionalismus, regionalismus Texty: Benedict Anderson: Fictional Communities, Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Verso, 1991, Introduction (pp.1-9), The Origins of National Consciousness (pp. 37-47) AN 1056.Graeme Wood, Limbo World, Foreign Policy, January/February 2010. Praktická vsuvka: Volební geografieCo je to gerrymandering?Jak můžete volební geografií nějakou skupinu voličů poškodit?Jak jí naopak můžete pomoci?Jakým způsobem zkresluje velikost volebního obvodu rozdělování mandátů?Kde je geograficky bašta levicových stran ve Španělsku?Kde je v České republice?Na čem je postavený volební systém "single transferable vote"?Kde je geografická základna Liberální strany v Austrálii?Co je to "mixed member proportional representation"? Tematické navazující promítání: Palestine is still the issue 10. Kritika stávajícího stavu 11.12.Jaké jsou možné důvody pro kritiku stávajícího stavu?Kdo je to Noam Chomsky? Jaké jsou jeho známé teze ohledně mezinárodního systému?Kdo je to Naomi Klein? Jaké jsou její teze ohledně světové ekonomiky?Kdo je to Slavoj Žižek? Jaké jsou jeho známé teze ohledně mezinárodního systému?Jak souvisí kritika stávajícího stavu s teritoriálními studii? Jak se dá aplikovat?Jaká jsou další možná východiska pro kritiku stávajícího stavu?Jakou roli hraje v kritice morálka?Jaké existují alternativy pro politické uspořádání?Mají tyto alternativy teritoriální rozměr? Představení diskuse: Žižek vs. Paul KrugmanCo vadí na současném sociopolitickém systému Slavoji Žižekovi? Čím by ho nejraději nahradil?Co se na současném sociopolitickém systému líbi Paulu Krugmanovi? Jaké jsou jeho hlavní argumenty?Oborová souvislost: Teritoriální studia a kritické teorie Jak se počítá Human Development Index?Co je to Gini index?Kdo to je Immanuel Wallerstein? Jaké jsou jeho hlavní teze? Proč jsou důležité?Co je to světový ekonomický systém? Od kdy se vytvářel?Co znamená v politické ekonomii rozdělení na centrum a periferii?Proč je periferní postavení nevýhodné? Jak ovlivňuje periferní postavení politický systém v dané zemi?Jak souvisí světový systém se sociální nerovností?V čem spočívá hlavní kritika kolonialismu? Čím ho naopak obhajovali jeho zastánci?Jaké má kolonialismus důsledky dnes? Jak se odlišují ve vazbě na jednotlivá teritoria?Představení diskuse: Immanuel Wallerstein vs. Ronald DoreVysvětluje světový systém fungování okolního světa dostatečně? Čím se nezabývá?Jak se liší kapitalismus ve Spojených státech a v Evropě? Jakou roli hraje v těchto rozdílech politika?Jaké oblasti se dokázaly vymanit z periferního postavení? Jakým se to naopak nedaří?Oborová souvislost: Teritoriální studia a historie, politická ekonomiePraktická vsuvka: Postkoloniální organizaceJaké jsou hlavní postkoloniální organizace?V čem spočívají jejich vazby?Jaký je vliv původních mateřských zemí v bývalých koloniích?Kterým územím v podstatě vyhovuje jejich závislý statut? Texty: Noam Chomsky: Understanding Power (edited by Peter J. Mitchell and John Schoeffel), Vintage, 2003. Part1: Democracy and Capitalism, Part 3: Education Thomas Friedman: The Lexus and the Olive Tree, Anchor Books, 2000, The New System. RSA Animate - Smile or Diehttp://www.youtube.com/watch?v=u5um8QWWRvo&feature=relmfu RSA Animate - Crises of Capitalismhttp://www.youtube.com/watch?v=qOP2V_np2c0&feature=related    Další odkazy:Slavoj Žižek: On Violence, Profile Books, 2008, pp. 8-33. Noam Chomsky on Manufacturing Consent, http://www.youtube.com/watch?v=tFUVhZJJhgANoam Chomsky Interview on CBC (Part 1 of 2)http://www.youtube.com/watch?v=10rTPSSmOFwSlavoj Žižek on toilets and ideology (pouze pro starší 18 let, případně v doprovodu rodičů)http://www.youtube.com/watch?v=AwTJXHNP0bg&p=EE4AB6EA761CF9F0&playnext=1&index=8 Frantz Fanon: Wretched of the Earth, Grove Press, 1963 (Conclusion)Oxfam: Rigged Rules and Double Standards, Introduction, Executive Summary, k dispozici na www.oxfam.org.uk/resources/policy/trade/downloads/trade_report.pdf Jean-Paul Sartre 1961, Preface to Frantz Fanon?s "Wretched of the Earth"http://www.marxists.org/reference/archive/sartre/1961/preface.htmImmanuel Wallerstein on the end of Capitalism, http://www.youtube.com/watch?v=nLvszWBf6BQ Navazující tematické promítání: Slavoj Zizek´s Pervert´s Guide to Cinema   12. Rámec a limity teritoriálních studií (18.12.) K čemu jsou teritoriální studia dobrá?Jaké otázky nám mohou pomoci zodpovědět?K čemu naopak příliš dobrá nejsou?Kde jsou limity relevantních výzkumných otázek?Jakým způsobem lze zjednodušovat komplexní problémy?Jaká jsou úskalí tohoto procesu?Proč je důležitý teritoriální kontext obecných problémů?Jak lze porovnávat závěry relevantní pro jednotlivé regiony?Představení diskuse: Rational choice vs. teritoriální kontextCo je to teorie racionální volby? Na jakých předpokladech je založená teorie her? Co je to vězňovo dilema?Co to znamená "homo economicus"?Jak souvisí teorie racionální volby s teritoriálními studii? Proč je mezi oběma přístupy konceptuální rozpor?Oborová souvislost: Teritoriální studia v systému dalších vědních oborů Text:Gary Colombo, Robert Cullen, Bonnie Lisle (eds.), Rereading America. Cultural Contexts for Critical Thinking and Writing, Bedford/St.Martin´s, 2011, Chapter 5 True Women and Real MenDoporučené:Robert H. Bates, "Area studies and the discipline: a useful controversy?" PS: Political Science & Politics, 30, 2, June 1997, 166-170.John Scott: Rational Choice Theory, in: Understanding Contemporary Society: Theories of The Present, edited by G. Browning, A. Halcli, and F. Webster. (Sage Publications, 2000).k dispozici na: http://privatewww.essex.ac.uk/~scottj/socscot7.htm   

Literatura

Seznam povinných textů k závěrečné zkoušce je uveden u požadavků na zkoušku.  Další doporučená literatura k souvisejícím tématům: Bell, Daniel: Kulturní rozpory kapitalismu, Slon, 1999, S7-55c Bell, Daniel: Beyond liberal democracy : political thinking for an East Asian context, Princeton University, 2006, P1-746. Dalby, Simon. "Imperialism, Domination, Culture: The Continued Relevance of Critical Geopolitics" Geopolitics 13.3 (2008). < http://www.informaworld.com/10.1080/14650040802203679 > Andrés Rodríguez-Pose and Riccardo Crescenzi: Mountains in a flat world: why proximity still matters for the location of economic activity, Cambridge Journal of Regions, Economy and Society 2008, 1, 371-388. Frederick van der Ploeg and Steven Poelhekke: Globalization and the rise of mega-cities in the developing world, Cambridge Journal of Regions, Economy and Society 2008, 1, 477-501. Giovanna Zincone and John Agnew: The Second Great Transformation: The Politics of Globalisation in the Global North, Space & Polity, Vol. 4, No. 1, 5? 21, 2000. Vinci, Anthony: Anarchy, Failed States, and Armed Groups: Reconsidering Conventional Analysis, International Studies Quarterly (2008) 52, 295-314. David Scott: The Great Power ?Great Game? between India and China: ?The Logic of Geography?, Geopolitics, 13:1-26, 2008. Geároid O Tuathail: The Postmodern Geopolitical Condition: States, Statecraft, and Security at the Millenium, Annals of the Association of American Geographers, Vol.90, No.1.(March, 2000), pp. 166-178. Stable URL: http://links.jstor.org/sici?sici=0004-5608%28200003%2990%3A1%3C166%3ATPGCSS%3E2.0.CO%3B2-Q Stuart Elden: Terror and Territory, Antipode, Volume 39, Number 5, November 2007 , pp. 821-845 Philippe Le Billon: The Geopolitical economy of 'resource wars', Geopolitics, Volume 9, Number 1, March 2004 , pp. 1-28(28). Hayford, Alison: The Geography of Women: An Historical Introduction" Antipode. Volume 6, Issue 2, 1974, pp. 1-19. Matthew Sparke, Political geography: political geographies of globalization III - resistance, Progress in Human Geography (2008) pp. 1-18. Saskia Sassen: Regulating Immigration in a Global Age: A New Policy Landscape Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 570, Dimensions of Globalization. (Jul., 2000), pp. 65-77. Tom De Luca and John Buell: Free Trade: A Paradox for Democracy New Political Science, Volume 28, Number 4, December 2006, k dispozici ZDE Gerry Kearns: Naturalising Empire: Echoes of Mackinder for the Next American Century? Geopolitics, Volume 11, Number 1 / Spring 2006, Pages: 74 - 98 Gertjan Dijkink: When Geopolitics and Religion Fuse: A Historical Perspective Geopolitics, Volume 11, Number 2 / Summer 2006, Pages: 192 - 208 Luiza Bialasiewicz: 'The Death of the West': Samuel Huntington, Oriana Fallaci and a New 'Moral' Geopolitics of Births and Bodies Geopolitics, Volume 11, Number 4 / Winter 2006, Pages: 701 - 724 L. Cabada, M. Kubát a kol. Úvod do studia politické vědy. 2. rozšířené a doplněné vydání. Eurolex Bohemia, Praha 2004. S. Čmejrková, F. Daneš, J. Světlá. Jak napsat odborný text. Leda, Praha 1999. M. Duverger. Introduction to the Social Sciences. Allen&Urwin, London 1961. U. Eco. Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997. V. Gonda. Jako napsat a úspešně obhájiť diplomovů prácu. Elita, Bratislava 2003. A., C. Isaak. Scope and Methods of Political Science. The Dorsey Press, Chicago 1984. V. Knapp. Vědecká propedeutika pro právníky. Eurolex Bohemia, Praha 2003. D. Marsch, G. Stoker (eds.). Theory and Methods in Political Science. Macmillan Press, London 1995. R. Papík. Naučte se číst. Grada, Praha 1992. B., G. Peters. Comparative Politics. Theory and Methods. Macmillan Press, London 1998. B. Říchová, Přehled moderních politologických teorií. Empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě. Portál, Praha 2000. J. Šanderová. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Sociologické nakladatelství, Praha 2005. Z. Šesták. Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha 2000. M. Weber. K metodológii sociálnych vied. Pravda, Bratislava 1983. Barnes, R.: Successful study for degrese. London: Routledge 1997. Beneš, Z.: Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum 1995. Burton, G, Jirák, J.: Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal 2001. Carr, E. H.: Co je historie? Praha: Svoboda 1967. Ferguson, N. a kol.: Virtuální dějiny: historické alternativy. Praha: Dokořán 2001. Hagen, L.: Informační kvalita a její měření. In: Schulz, W. et al. (ed.) : Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum 2005, s. 51-69. Hlaváček, I. a kol.: Vademecum pomocných věd historických. Jinočany : H&H 1997. Hubík, S.: Sociologie vědění. Praha: Sociologické nakladatelství: 1999. Kempf, W.: Manipulierte Wirklichkeiten. In: Kempf, W. (ed.): Manipulierte Wirklichkeiten: Medienpsychologische Untersuchungen der bundesdeutschen Presseberichterstattung im Golfkrieg. Münster: Lit 1994, s. 3-27. Král, M.: Věda a "krize objektivity". In: Nosek, J., Stachová, J. (eds.): Realismus ve vědě a filosofii : sborník příspěvků. Praha: Filosofia 1995. Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh 1997. (event. + sekundární literatura: Sardar, Z.: Thomas Kuhn a vědecké války. Praha: Triton 2001) Lyotard, J. F.: O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Praha: Filozofický ústav Akademie věd České republiky 1993. Mauch, J., E.: Guide to the successful thesis and dissertation : a handbook for students and fakulty. New York: Dekker 1998. Moore, Barrington, Jr.: Social origins of dictatorship and democracy : lord and peasant in the making of the modern world / ; with a new foreword by Edward Friedman and James C. Scott, Boston : Beacon Press, 1993., P1-182 Nietzsche, F. : O užitku a škodlivosti historie pro život. In: Nietzsche, F.: Nečasové úvahy I. Praha: Mladá fronta 1992, s. 83 - 165. Nosek, J. (ed.): Konvence ve vědě a filosofii : sborník příspěvků. Praha: Filosofia 2000. Nosek, J., Stachová, J. (eds.): Realismus ve vědě a filosofii : sborník příspěvků. Praha: Filosofia 1995. Pokorný, J.: Úspěšnost zaručena : jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. Brno : Akademické nakladatelství CERM 2004. Popper, K.: Bída historicismu. Praha: Oikoymenh 1994. Rampolla, M. L.: A pocket guide to writing history. Boston : Bedford/St. Martin's 2001. Sedlák, J.: Úvod do práce s informacemi. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity 1996. Spousta, V.: Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta 2000.Šaradín, P.: Historické proměny pojmu ideologie. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury 2001. Šimek, D., Kubátová, H.: Od abstraktu do závěrečné práce : jak psát (a možná i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Olomouc: Univerzita Palackého, Filozofická fakulta 2002. Štefek, K.: Úvod do studia historie. Hradec Králové: Gaudeamus 2000. Scherer, H.: Úvod do metody obsahové analýzy. In: Schulz, W. et al. (ed.) : Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha : Karolinum 2005, s. 29-50. Weber, M.: "Objektivita" sociálněvědního a sociálněpolitického poznání. In: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika (výbor usp. M. Havelka). Praha: Oikoymenh 1998, s. 7-65. Weber, M.: Smysl "hodnotové neutrality" v sociologických a ekonomických vědách. Tamtéž, s. 64 -108. Szanton, David L., The Politics of Knowledge: Area Studies and the Disciplines, University of California Press, 2004. Žižek, Slavoj: Podkova nade dveřmi : výbor z textů, Praha, Akademie výtvarných umění, 2009, P1-101.

Požadavky

Výsledky midtermu 2014/2015, s kódy: https://docs.google.com/spreadsheets/d/18r7yBqpdF8WbW8lJNSB8PgP2ZdWRCg9Yzzd4OLY4xdY/edit?usp=sharing Požadavky ke kontrole plnění studijních povinností: Písemný test v polovině semestru (13.11.): 30%Test bude zaměřen na zadané povinné texty a chápání základních konceptů z přednášek, bude obsahovat jak otázky s možnostmi na výběr, tak kratší volné odpovědi. Každý student zpracuje analýzu významu, kontextu a relevance méně známé události z posledních dvou měsíců podle výběru studenta.Analýza by měla obsahovat jméno autora analýzy, jméno autora původní zprávy, její název, zdroj, datum uveřejnění, a případně internetový odkaz.V textu analýzy se pokuste odpovědět především na tyto otázky:  Co je jádrem sdělení? Proč je událost významná? Pro koho je především důležitá? Jaké má širší důsledky? S jakými obecnějšími tématy souvisí?Co z dané události vyplývá? Můžeme na jejím základě něco důležitého usuzovat?Je pro událost důležitý teritoriální kontext? Pokud ano, čím? Vhodným doplňkem je případně i mapa, která událost zasazuje do teritoriálního kontextu.Pokud budou mít dva nebo více studentů stejné téma, odečítá se z výsledku minimálně 2%, maximálně pak tolik procent, kolik shodných témat celkově bude. Maximální rozsah textu je 3600 znaků. Text analýzy včetně relevantních odkazů vkládejte postupně do tohoto dokumentu:

Garant

PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, Ph.D.