Předmět Teoreticko-metodologický seminář II (JMD006)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JMD006 - Teoreticko-metodologický seminář II, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Program semináře:Součástí semináře je pravidelná účast na výzkumných smeinářích IMS a MÚA AV ČR, které se konají v pondělí, 16.00 v zasedací místnosti ÚČL AV ČR, Na Florenci 3, Praha 1.16.2.: Výzkumný seminář 1: Jaroslav Kučera (FSV UK, Praha) Dlouhá cesta k míru: Československo, střední Evropa a mírové uspořádání s Německem po 2. světové válce23.2.: Kulturní dějinyPřehledová literatura k tématu: Burke, Peter. Co je kulturní historie? Praha 2011.Praktické aplikace: DARNTON, Robert. Velký masakr koček a další epizody z francouzské kulturní historie. Vyd. 1. Praha: Argo, 2013.REFERÁT: JASENČÁKOVÁKOREFERÁT: PONDĚLÍČEK2.3.: Výzkumný seminář 2: David Emler (FSV UK, Praha) Střední Evropa jako objekt diskursu francouzských diplomatů, učenců a literátů ve 20. století9.3.: Historická antropologiePřehledová literatura k oboru: Dülmen, Richard van. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly, Praha 2002.Praktické aplikace: Yurchak, Alexei. Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation, Princeton 2005.REFERÁT: HELLER16.3.: Výzkumný seminář 3: Zdeněk Nebřenský (MÚA, Praha) Od tkalcovského stavu k tovární výrobě: Industriální architektura v českých zemích, 1848-191423.3.: Dějiny mentalitHellbeck, Jochen. Revolution on My Mind. Writing a Diary Under Stalin, Harvard University Press 2006.REFERÁT: JÁČ30.3.: Výzkumný seminář 4: Miroslav Kunštát (MÚA, Praha) Papežství, kurie a katolická církev v českých zemích 1820-1938. Vzájemné vztahy, česká specifika a fenomén ultramontanismu6.4.: Velikonoce13.4. Výzkumný seminář 5: Bohumil Jiroušek (JČU, České Budějovice) Historik Josef Kalousek a česká společnost 2. poloviny 19. století20.4. Kolektivní paměťKoncept kolektivní paměti: Astrid Erll: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen: eine EinführungPraktické aplikace: Welzer, Harald, "Můj děda nebyl nácek".Nacismus a holocaust v rodinné paměti, Praha 2010.REFERÁT: ZVÁNOVEC27.4.: Výzkumný seminář 6: Jan Lomíček (FSV UK, Praha) Problémy socialistické ekonomické spolupráce: Československo a integrační stavby v rámci RVHP v 70. a 80. letech 20. století4.5.: Dějiny všedního dnePřehledová literatura: Davis, Belinda - Lindenberger, Thomas - Wildt, Michael (eds.). Alltag, Erfahrung, Eigensinn. Historisch-anthropologische Erkundungen, Frankfurt am Main 2008; Lüdtke, Alf (ed.). Alltagsgeschichte. Zur Rekonstruktion historischer Erfahrungen und Lebensweisen, Frankfurt 1989 (anglický překlad: Lüdtke, Alf (ed.). The History of Everyday Life. Reconstructing Historical Experiences and Ways of Life, Princeton University Press 1995).Praktické aplikace: Healy, Maureen. Vienna and the Fall of the Habsburg Empire. Total War and Everyday Life in World War I., Cambridge 2004.REFERÁT: ČELADÍN11.5.: Výzkumný seminář 7: Philipp Ther (Universität Wien) The New Order on the Old Continent: A History of Neoliberal Europe / Nový pořádek na starém kontinentě: Historie neoliberální Evropy18.5.: (náhrada za Velikonoce): GenderSCOTT, Joan Wallach. Gender and the politics of history. Rev. ed. New York: Columbia University Press, 1999REFERÁT: TICHY
Literatura
POVINNÁ LITERATURA- VIZ SYLABUS- Georg G. Iggers and Q. Edward Wang with the assistance of Supriya Mukherjee: A global history of modern historiography, Harlow ; New York : Pearson Longman, 2008- MINIMÁLĚ TŘI KNIHY Z NÁSLEDUJÍCÍHO SEZNAMU:BROWNING, Christopher R. Obyčejní muži: 101. záložní policejní prapor a "konečné řešení" v Polsku. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002.
Požadavky
Absolvování semináře je podmíněno:1. Pravidelnou a aktivní účastí na semináři a na výzkumných seminářích IMS a MÚA AV ČR (viz sylabus)2. Přednesení referátu na semináři, četba povinné literatury a diskuse3. Předložení referátu v písemné formě4. Ze seznamu 10 základních prací moderních dějin si student vybere minimálně 3 knihy, které přečte a na každou z nich napíše 1-2 stránkovou zprávu (téma knihy, přístup autora k tématu, argumentace autora, výsledky, k nimž autor dospěl). V rámci ústního pohovoru proběhne diskuse na jednu z vybraných knih.Písemné úkoly (referát v písemné podobě, zprávy o přečtených knihách) dodají studenti nejpozději do 31.5.2015
Garant
doc. PhDr. Ota Konrád, Ph.D.doc. PhDr. Michal Kubát, Ph.D.Prof. PhDr. Jaroslav Kučera, CSc.