Předmět Úvod do vzdělávací politiky (JSB039)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JSB039 - Úvod do vzdělávací politiky, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
ÚVOD DO VZDĚLÁVACÍ POLITIKY Sylabus kurzu pro letní semestr akademického roku 2014/20151. Kód předmětuJSB0392. VyučujícíDoc. Jaroslav Kalous, PhD.(jaroslav.kalous@gmail.com)3. Rozsah a forma výuky"Blended education" - kombinace aktivní prezenčí účasti s elektronickou komunikací (Moodle).4. Počet kreditů3 (Jeden ECTS kredit odpovídá 26 hodinám studijní zátěže průměrného studenta)5. UkončeníJedná se o intenzivní výuku s pravidelnými domácími úkoly. Známka bude výsledkem počtu a kvality odevzdaných úkolů.6. PodmínkyKurz je určen především pro studenty bakalářského studia sociologie a sociální politiky, sociologie a antropologie a pro studenty magisterského studia veřejné a sociální politiky.7. Základní charakteristika kurzuCílem kurzu je získat schopnost kritického zamyšlení nad otázkou, co a jak učit (se) na začátku 21. století. Hledání odpovědi zohlední co nejširší souvislosti. Studenti navíc získají obecný přehled o fungování vzdělávacího systému, seznámí se s klíčovými nástroji vzdělávací politiky i činností hlavních aktérů, zvýší své porozumění hodnotám a principům formujícím vzdělávací politiku. Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat problém, komunikovat, argumentovat, prezentovat ústně i písemně.8. ProgramSmysl vzdělání v dnešní doběStrategické plánování vzděláváníLegislativa ve školstvíKurikulární politikaŘízení a financováníAktéři vzdělávací politiky, jejich zájmy a možnostiVzdělávací politika ČR v globálním kontextuVzdělávací technologieTeorie a výzkumy učeníRole učitele v proměnách časuAlternativyAktuální otázky vzdělávací politiky Ohlasy na kurzy vzdělávací politikyPřála bych si, aby více přednášejících zvolilo modernější způsob výuky - třeba jako právě u kurzu vzdělávací politiky. Teď nechci "nosit švestičky ze zahrádky", chodím na jeden volitelný předmět do Hollaru - Sociálně-psychologické aspekty marketingové komunikace, který je vyučován podobně. Jde o to, že po těchto dvou předmětech (mám je oba ve středu) se cítím opravdu obohacena a pak třeba až do večera přemýšlím nad tím, o čem jsme se bavili. Je tedy dobré, když přednášející jsou nejen odborníci, ale také "lidé", kteří toho mnoho zažili a hlavně jsou ochotni a dokážou své zážitky studentům předat. A zároveň se nebojí zkusit nový přístup a těšit se společně se studenty na každé další setkání.J.H. 2011Vyučující s velkým smyslem pro humor, sebeironií. Má evidentně hodně zkušeností a je přínosné ho poslouchat, ať vypráví cokoliv.N.N. 2011Vyučující je příliš velký pesimista.N.N. 2011Vyučující - charismatický borec.N.N. 2012Určitě bych zachovala domácí práce, kterých bylo sice dost, ale velmi mě bavily a podle mne jsou pro všechny přínosem.N.N. 2012Jste největším přínosem pro ISS. Jako pedagog, jako vychovatel, jako inspirace pro studenty. Neměňte své zaměření a svůj styl, studenti vás milují a svou práci děláte skvěle. Kéž by vedení školy (školství) bylo ve vašich rukách.E.N. 2011Dále viz http://hodnocenikurzu.fsv.cuni.cz/.No řekněte, lze odolat? :-)
Literatura
Povinná literatura: Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 a. První čtyři kapitoly, s. 1 - 60. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 c. První dvě kapitoly, s. 1 - 38. Doporučená literatura: Další relevantní kapitoly ze "vzdělávací trilogie": Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 a. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha, Karolinum 2006 b. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 c. Specifické téma lze vyhledat: Průcha, J. (ed): Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál 2009. Pro procvičení angličtiny: Kalous, J., Štoček, J., Veselý, A. (Eds.): Educational Policy Studies in the Czech Republic. The current state, theoretical and analytical approaches and possible development in an international context. Praha, Nakl. Aleš Čeněk 2007. Rozšiřující literatura:NOVÁČKOVÁ, J. (2006) Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála.GRAY, P. (2012) Svoboda učení. Praha: Scio. Dostupné též na http://www.svobodauceni.cz/svoboda_uceni_kniha.pdfSTEPHENS, D. J. (2013)Vzdělávejte se po svém. Brno: Flow. Webové zdroje:http://www.svobodauceni.cz/Web zasvěcený tématu svobody učeníhttp://www.inovativnivzdelavani.cz/Inovativní vzděláváníhttp://www.mimoskolu.cz/Rozcestník pro sebevzdělávání
Garant
doc. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D.Mgr. Magdalena Mouralová