Předmět Antropologie ekonomických a politických systémů (JSB110)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JSB110 - Antropologie ekonomických a politických systémů, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
UPOZORNĚNÍ: TOTO JE POUZE ORIENTAČNÍ SYLABUS, DETAILNÍ A PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZOVANÉ VERZE SYLABU NALEZNETE NA STRÁNKÁCH KURSU V SEKCI "SOUBORY" TÉMA 1. UVEDENÍ DO PŘEDMĚTU STUDIATýden 1Uvedení do tématu: politická antropologie, její objekt studia, teoretické přístupy v politické antropologiiPovinná četbaBALANDIER, GEORGES. 2000. Politická antropologie. Praha: Dauphin. Str. 19-81. .........................................Otázky:Vysvětlete, jak rozumíte Balandierovu tvrzení, že srovnávací metoda vede ke studiu spíše abstraktních než reálných jednotek a procesů.Na základě čeho Balandier tvrdí, že politická moc je v každé společnosti alespoň částečně sakralizována?......................................... Týden 2 Uvedení do tématu: ekonomická antropologie a její objekt studia, teoretické přístupy v ekonomické antropologiiPovinná četbaBLOCH, MAURICE - PARRY, JONATHAN. 1991. Introduction: Money and the morality of exchange. In Money and the Morality of Exchange. Cambridge: Cambridge University Press. 1-32..........................................Otázky:Vysvětlete vztah mezi penězi a komoditizací.Vyberte si jednoho z autorů uváděných v textu a vysvětlete jeho/ její porozumění penězům.......................................... ÚKOL 1: Vyložte vztah politické a ekonomické antropologie a argumentujte, proč je důležité studovat politické a ekonomické systémy společně.Rozsah: 400 - 600 slov TÉMA 2: EKONOMIKA A POLITIKA V PŘEDOPDERNÍCH SPOLEČNOSTECHTýden 3Politika a konflikt ve kmenových společnostech: lineážový systém (Edward Evan Evans-Pritchard), rituály rebélie (Max Gluckman), Big Man System (Marshal Sahlins)Povinná četbaGLUCKMAN, MAX. 1940. The Kingdom of the Zulu. In M. Fortes - E. E. Evans-Pritchard (eds.) African Political Systems. London: Oxford University Press. Str. 25-55.........................................Otázky:Popište sociální uspořádání království Zuluů, jak jej zprostředkovává Gluckman.Jakým způsobem král Zuluů ovládal podřízené kmeny?......................................... Týden 4Dar a reciprocita. Problém směnyPovinná četbaMAUSS, MARCEL. 1999. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: Slon.........................................Otázky:Vysvětlete, proč podle Mausse nemůže být dar opětován bezprostředně po jeho obdržení.Jaká je podle Mausse hlavní funkce daru?......................................... ÚKOL 2: Na libovolném příkladu z literatury popište propojení ekonomické a politické moci u předmoderních společností a způsob/y zajištění stability společenského řádu.Rozsah: 600 - 800 slov TÉMA 3: MOC STÁTU A JEJÍ SUBVERZETýden 5Centralizace státu a podoby kontroly v moderních společnostechPovinná četbaFOUCAULT, MICHEL. 1999. Dohlížet a trestat. Praha:Dauphin. Str. 275-315.........................................Otázky:V čem se podle Foucaulta liší předmoderní a moderní fungování moci?Jak rozumíte tvrzení, že Panoptikon je reprezentací fungování moderní moci.......................................... Týden 6Neformální ekonomie a politická produkce i/legalityPovinná četbaHANN, CHRIS - BELLÉR-HANN, ILDIKÓ. 1998. Markets, morality and modernity in north-east Turkey. In Border identities Nation and state at international frontiers; ed. by Thomas M. Wilson and Hastings Donnan. Cambridge: Cambridge University Press. Str. 237-262.........................................Otázky:Jaký je vztah etnicity a ekonomických aktivit, popisovaný autory textu?Vysvětlete roli přeshraničního obchodu při vytváření sociálních nerovností. ......................................... ÚKOL 3: Na libovolném příkladu ze současné české společnosti popište, jakým způsobem politicko-administrativní opatření státu vytváří prostor pro neformální ekonomické aktivity.Rozsah: 600 - 800 slov TÉMA 4: SMĚNA A POLITICKÝ ŘÁDTýden 7Zrození kapitalismu: Marx, Weber, BraudelPovinná četbaBRAUDEL, FERNARD. 1999. Dynamika kapitalismu. Praha: Argo..........................................Otázky:Jaký je podle Braudela rozdíl mezi tržním hospodářstvím a kapitalismem?V čem je Braudelovo porozumění vzniku kapitalismu odlišné od Weberova?......................................... Týden 8Podstata socialismuPovinná četbaVERDERY, KATHRINE. 1996. What Was Socialism and What Comes Next? Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Str. 39 - 57.Člověk z mramoru, rež. Andrzej Wajda, 1976.........................................Otázky:Vysvětlete a na konkrétním příkladu popište, jak rozumíte tvrzení Verdery, že Já je ideologický konstrukt.Uveďte alespoň tři pojetí práce, s nimiž se setkáváme ve Wajdově filmu Člověk z nramoru.......................................... Týden 9Postsocialismus a transformace řáduPovinná četbaDUNN, ELIZABETH C. 2004. Privatizing Poland. Baby Food, Big Business, and the Remaking of Labor. Ithaca, London: Cornel University Press. (1-27) 130-161..........................................Otázky:Vysvětlete, co Dunn rozumí pojmeme pojmem genderované politiky.Vysvětlete efekt užívání příbuzenských termínů na pracovišti, analyzovaný Dunn.......................................... ÚKOL 4: Vyberte si dva hrané české filmy, jeden natočený v období 1948 - 1989, druhý v období po roce 1990, a ukažte, jak je v těchto filmech zobrazována dělnická práce.Rozsah: 1000 - 1500 slov TÉMA 5: GLOBÁLNÍ SÍTĚ, LOKÁLNÍ OSUDYTýden 10Kapitalismus a kolonizace: Sidney Mintz, Eric WolfPovinná četbaMINTZ, SIDNEY W. 1986. Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History. New York: Penguin Books. Str. 19-73.........................................Otázky:Jak se práce otroků v Karibiku podílela na zrodu kapitalismu v Evropě?Jaké vztahy nacházíte v Mintzově textu mezi produkcí a spotřebou cukru?......................................... Týden 11Globalizace, etnické sítě a transnacionalismusPovinná četbaAPPADURAI, ARJUN. 1996. Modernity at Large. London (Playing with Modernity: The Decolonization of Indian Cricket). Str. 89-113.........................................Otázky:Jaké významy nesl kriket, když byl Brity v období koloniální expanze uváděn na indický subkontinent?S jakými významy se pojí na indickém subkontinentu kriket dnes?......................................... ÚKOL 5: S oporou v sociologicky relevantních datech popište dopady probíhající globální finanční krize na české politické prostředí.Rozsah: 800 - 1000 slov Týden 12Rekapitualce kursu
Literatura
Základní literaturaGLEDHILL, JOHN. 2000. Power and its Disguises. Anthropological Perspectives on Politics. London: Pluto Press. Str. 127 - 242HANN, CHRIS - HART, KEITH. 2011. Economic Anthropology. History, Ethnography, Critique. Cambridge: Polity. Str. 55 - 162 Doporučená literaturaWILK, RICHARD R. - CLIGGETT, LISA. 2007. Economies and Cultures. Foundations of Economic Anthropology. Westview PressLEWELLEN, TED C. 2003. Political Anthropology: An Introduction. Praeger Publishers
Garant
Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.