Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vysokoškolská vzdělávací politika (JSB515)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JSB515 - Vysokoškolská vzdělávací politika, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je poskytnout studentům pohled na vysokoškolskou vzdělávací politiku a její tvorbu netradičníformou. Účastníci kurzu si při řešení konkrétního zadání vyzkouší většinu činností, které jsou pro projekty v tétooblasti typické - tj. určení cílů projektu a jeho limitů, formulace základních předpokladů a hypotéz, výběrvhodných zemí pro případové studie a srovnávací analýzu, sestavení harmonogramu, zadání úkolů, rozdělení dopracovních týmů, vytvoření závěrečné doporučující zprávy a její prezentace.

Sylabus

VYSOKOŠKOLSKÁ VZDĚLÁVACÍ POLITIKA / HE POLICY VERZE 8-2015AnotaceSkupina expertů má za úkol zformulovat několik základních doporučení v oblasti vysokoškolské vzdělávacípolitiky pro Českou republiku. Musí vybrat vhodné indikátory pro oblast vysokých škol, dále určit země prorelevantní zahraniční případové studie, udělat srovnávací analýzu, vypracovat závěrečnou zprávu a tuprezentovat před vybranými aktéry vysokoškolské politiky v ČR (zástupci Ministerstva školství, mládeže atělovýchovy, reprezentanti jednotlivých vysokých škol, výzkumníci v oblasti VŠ politiky, novináři atd.).   Cíl předmětuCílem kurzu je poskytnout studentům pohled na vysokoškolskou vzdělávací politiku a její tvorbu netradičníformou. Účastníci kurzu si při řešení konkrétního zadání vyzkouší většinu činností, které jsou pro projekty v tétooblasti typické - tj. určení cílů projektu a jeho limitů, formulace základních předpokladů a hypotéz, výběrvhodných zemí pro případové studie a srovnávací analýzu, sestavení harmonogramu, zadání úkolů, rozdělení dopracovních týmů, vytvoření závěrečné doporučující zprávy a její prezentace.Literatura, zdrojeZdroje, které budou při plnění zadání experti potřebovat, zahrnují odborné publikace, návrhové a analytickédokumenty, vybrané statistické údaje atd. A to jak v češtině, tak především v angličtině. Například:European Commission. (2003). Communication from the Commission. The role of the universities in the Europeof knowledge.File, J. et al. (2006). OECD country note Czech Republic, Paris: OECD.File, J. & L. Goedegebuure (Eds.) (2003). Real-time systems: Reflection on Higher education in the CzechRepublic, Hungary, Poland and Slovenia. Brno: Vutium.Matějů, P. et al. (2008). Bílá kniha terciárního vzdělávání, Praha: MŠMT.Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2013). Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.Dostupné z: http://www.op-vk.cz/Metoda výukyZvolená metoda learning by doing klade důraz na aktivní zapojení všech studentů do výuky. Vyučující v tomtopřípadě není tím, který jednostranně předává vybraná fakta formou přednášek, ale funguje spíše jakokonzultant expertního týmu. Významný podíl rozhodnutí a projektových kroků budou činit sami studenti nazákladě získaných informací a odborné diskuse. Zvolený způsob výuky bude vyžadovat pravidelnou přípravupodkladů na následující hodinu od každého z účastníků. Po celou dobu trvání kurzu bude možnost s vyučujícímkonzultovat, a to buď formou e-mailu, telefonicky či osobně.Hodnocení kurzuÚčastník bude ohodnocen za aktivní účast po celou dobu trvání kurzu, který bude vyžadovat pravidelnounávštěvu a přípravu na zadané úkoly. Každý z účastníků bude připravovat cca 8 drobných individuálních zadánía bude členem týmu zpracovávajícího doporučující zprávu. Tato zpráva bude zpracována a prezentovánav týmu (4 až 5 členů). Studijní zátěž bude rozložena do celého semestru, důraz bude kladen na přípravu mimovlastní hodiny.Počet posluchačůZ důvodu zachování interaktivního způsobu výuky bude počet účastníků omezen na 30.VYSOKOŠKOLSKÁ VZDĚLÁVACÍ POLITIKA / HE POLICY VERZE 8-2015OBSAH DATUMPředstavení, úvod, určení způsobu práce, určení asistentů projektu, zadáníprojektu - tj. vypracování doporučující zprávy pro Českou republiku, stanovení12 Základní pojmosloví v oblasti vysokého školství a vysokoškolské politiky,harmonogramupřehled pramenů a zdrojů3 Struktura doporučující zprávy, určení základních oblastí pro jednotlivádoporučení, indikátory, určení zahraničních případových studií4 Zahraniční případová studie I na základě předchozího výběru5 Zahraniční případová studie II na základě předchozího výběru6 Zahraniční případová studie III na základě předchozího výběruRozdělení do týmů pro vypracování a prezentaci doporučení7 Případová studie Česká republika I - analýza existujících dokumentů,zhodnocení dosavadní VŠ politiky8 Případová studie Česká republika II - návrh oblastí pro jednotlivá doporučení,návrh indikátorů9 Srovnávací analýza - srovnání České republiky se zahraničními studie,možnost využití příkladů "dobré praxe" v českém kontextu10 Skupinové prezentace a diskuse I11 Skupinové prezentace a diskuse II12 Shrnutí kurzu, hodnoceníVYSOKOŠKOLSKÁ VZDĚLÁVACÍ POLITIKA / HE POLICY VERZE 8-2015Přednášející: Aleš VlkAbsolvent oboru sociologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1992-1998) a doktorskéhoprogramu v oblasti Veřejné vysokoškolské politiky na Twente Universiteit v Nizozemí (2002-2006). Studovaltaké na University of Arkansas v USA (1994-1995) a na Universiteit van Amsterdam v Nizozemí (2001). Působil kromě jiného jako projektový manažer v Asociaci evropských univerzit v Bruselu (2002), odbornýkonzultant a poradce v Agentuře Czechinvest (2003-2006), na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy jakoporadce ministryně (2006-2007). Byl externím členem Rady vlády pro rozvoj lidských zdrojů (2005-2006),podílel se na tvorbě Strategie hospodářského růstu ČR (2005), byl členem zpracovatelských týmů Operačníchprogramů Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Výzkum a vývoj pro inovace (2006), členem zpracovatelskéhotýmu Bílé knihy terciárního vzdělávání (2007-2008) a Bologna expertem pro Českou republiku (2011-2013).Od roku 2008 je jednatel společnosti alevia, kde se specializuje na organizování odborných seminářů aworkshopů zaměřených na výzkumné organizace. Je zakládajícím členem a ředitelem think-tanku TERI -TERTIARY EDUCATION & RESEARCH INSTITUTE.

Literatura

Zdroje, které budou při plnění zadání experti potřebovat, zahrnují odborné publikace, návrhové a analytickédokumenty, vybrané statistické údaje atd. A to jak v češtině, tak především v angličtině. Například:European Commission. (2003). Communication from the Commission. The role of the universities in the Europeof knowledge.File, J. et al. (2006). OECD country note Czech Republic, Paris: OECD.File, J. & L. Goedegebuure (Eds.) (2003). Real-time systems: Reflection on Higher education in the CzechRepublic, Hungary, Poland and Slovenia. Brno: Vutium.Matějů, P. et al. (2008). Bílá kniha terciárního vzdělávání, Praha: MŠMT.Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2013). Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.Dostupné z: http://www.op-vk.cz/

Požadavky

Účastník bude ohodnocen za aktivní účast po celou dobu trvání kurzu, který bude vyžadovat pravidelnounávštěvu a přípravu na zadané úkoly. Každý z účastníků bude připravovat cca 8 drobných individuálních zadánía bude členem týmu zpracovávajícího doporučující zprávu. Tato zpráva bude zpracována a prezentovánav týmu (4 až 5 členů). Studijní zátěž bude rozložena do celého semestru, důraz bude kladen na přípravu mimovlastní hodiny.

Garant

Dr. Mgr. Aleš Vlk

Vyučující

Dr. Mgr. Aleš Vlk