Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Svět vzdělává! (JSM702)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JSM702 - Svět vzdělává!, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz má pomoci studentům rozvíjet a rozšiřovat jejich představy, analytické schopnosti, zejména pakinvenci a aktivitu v oblasti mimoškolního vzdělávání. Po absolvování tohoto kurzu, studenti by mělibýt schopni: Identifikovat zdroje a možnosti vzdělávání ve všech oblastech života společnosti mimo školu. Znát základní koncepty mimoškolního vzdělávání a jeho klasifikaci Formulovat a přesvědčivě argumentovat, jaké jsou výhody, problémy, rizika a příležitostimimoškolního vzdělávání Mít vhled do vztahu školního a mimoškolního vzdělávání Přispívat do mimoškolních vzdělávacích zdrojů Aktivně vyhledávat v mimoškolním vzdělávání prostor pro inovace, takové inovace vymýšleta podle svých možností je i implementovat Být aktivními aktéry vzdělávací politiky v oblasti mimoškolního vzděláváníÚčastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovatproblém, komunikovat, argumentovat, pracovat v týmu a využívat mimoškolní vzdělávací zdroje.

Sylabus

Svět vzdělává!Vzdělávání mimo školský systémSylabus kurzu pro zimní semestr akademického roku 2015/20161. Kód předmětuJSM7022. VyučujícíRNDr. Ondřej Šteffl, CSc.(steffl@scio.cz)3. Rozsah a forma výukyRozsah výuky 0/3Výuka vychází z konceptu "blended learning", kombinace různých vzdělávacích prostředí a snahy conejefektivněji využít to, co které z nich umožňuje (a to včetně prostředí mimoškolního vzdělávání).Intenzivní interaktivita při presenční formě (týmová práce, diskuse, hry, brainstorming, presentace) jekombinována se samostatnou a týmově zadanou přípravou, s návštěvami různého vzdělávacíhoprostředí, a pozorováním v terénu, samostatnými aktivitami. Texty, weby, vzdělávací zdroje sinastuduje každý sám. Budou přizváni zajímaví hosté - aktéři vzdělávání mimo školy.Předpokládaný počet účastníků kurzu je do 25 studentů.Výuka bude zahájena třemi čtyřhodinovými bloky: V říjnu vždy ve středu od 15 do 19 hodin, tj. 7/10,14/10, 21/10 + jedna exkurse. Na další organizaci kurzu se dohodneme s účastníky podle jejichmožností, tak abychom naplnili 39 hodin presenčně. V úvahu přichází další bloková výuka v listopadua prosinci, celodenní semináře i dvoudenní výjezd.4. Počet kreditů5 kreditů.  Celkově se očekává od účastníka 130 hodin práce z toho 39 presenčně.5. Ukončení zkouškou5.1 Závěrečná práceV závěrečné práci máte tři možnosti. 1. Praktická: Implementace nebo konkrétní návrh implementacejakéhokoliv příspěvku k rozvoji mimoškolního vzdělávání, např. vytvoření nového vzdělávacíhozdroje, podpora existujícího zdroje, zlepšení přístupu či informovanosti o dostupných možnostechmimoškolního vzdělávání, posílení využívání mimoškolního vzdělávání, snížení bariér mezi školním amimoškolním vzděláváním apod. 2. Výzkumná: Dílčí výzkum a sledování příspěvků mimoškolníhovzdělávání ke vzdělání jedince nebo skupiny - např. sledování času, míst, zdrojů, forem či kontextůmimoškolního vzdělávání (možnosti: case study sám na sobě, druhotná analýza dat, dílčí sběr dat -rozhovory apod.), rozbor vzdělávacích přínosů nějaké hry, skupiny her či jiné aktivity, která zpravidlanení pokládána za vzdělávací apod. 3. Teoretická: Rešerše literatury, nastudovaní a souhrn několikačlánků apod.Studenti si mohou zvolit individuální nebo týmovou práci (maximálně tříčlenné týmy).Práce bude odevzdána v písemné podobě. Celkový orientační rozsah je cca 10 normostran najednoho člena týmu (všechny rozsáhlé dokumentace do příloh). Rozsah je pouze orientační!V případě většího rozsahu webové či jiné praktické implementace u práce typu 1 se snižujepožadavek na rozsah textu.Doporučená struktura závěrečné práce typu 1. Formulace problému; - Varianty řešení a porovnánívariant; - Popis vybrané varianty; - Očekávané přínosy pro aktéry mimoškolního vzdělávání; - Návrhimplementace; - Potenciální rizika a problémy implementace; - Přímá implementace nebo podrobnýnávrh postupu implementace; - Literatura a zdroje; - případně další přílohy. 5.2 Hodnocení zkoušky100-86 Excellent85-71 Very good70-56 Good55 and less FailZa připravenost na semináře, aktivní účast, prezentace apod. max. 25 bodů.Aktivní účast v uzavřené Facebookové skupině, které bude během kurzu zřízena, max. 15 bodů.Závěrečná práce a její prezentace 0 až 60 bodů.6. PodmínkyKurz je určen zejména pro studenty magisterských oborů veřejná a sociální politika a sociologie.V případě dostatku míst si ho ale mohou zapsat též studenti jiných magisterských oborů,vyučovaných na FSV UK, případně i studenti bakalářských oborů. Studentům se ovšem doporučujepředchozí absolvování kurzu Úvod do vzdělávací politiky.7. Základní charakteristika kurzuNaprostá většina úvah o vzdělávací politice se věnuje školám a školství. Přitom je známo, že podílškoly, formálního vzdělávání na tom, co známe, umíme a co v životě využíváme je menší než 20 %. Astále klesá. Tento kurz je zaměřen na zbývajících 80 %, na to kde, co a jak se učíme mimo školu, kdo ajak v této oblasti působí a zejména jaké jsou možnosti tuto oblast ovlivňovat a kultivovat.7. 1 Trailer ke kurzuhttps://slideslive.com/embed/38889999/665 (nebo //www.youtube.com/embed/mOMbwcfUVD0)7.2 ObsahKurz má pomoci studentům rozvíjet a rozšiřovat jejich představy, analytické schopnosti, zejména pakinvenci a aktivitu v oblasti mimoškolního vzdělávání. Po absolvování tohoto kurzu, studenti by mělibýt schopni: Identifikovat zdroje a možnosti vzdělávání ve všech oblastech života společnosti mimo školu. Znát základní koncepty mimoškolního vzdělávání a jeho klasifikaci Formulovat a přesvědčivě argumentovat, jaké jsou výhody, problémy, rizika a příležitostimimoškolního vzdělávání Mít vhled do vztahu školního a mimoškolního vzdělávání Přispívat do mimoškolních vzdělávacích zdrojů Aktivně vyhledávat v mimoškolním vzdělávání prostor pro inovace, takové inovace vymýšleta podle svých možností je i implementovat Být aktivními aktéry vzdělávací politiky v oblasti mimoškolního vzděláváníÚčastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovatproblém, komunikovat, argumentovat, pracovat v týmu a využívat mimoškolní vzdělávací zdroje.8. Program Mimoškolní vzdělání v dnešní době: přehled, definice Mimoškolní vzdělání: formy, klasifikaceNeformální, informální; intencionální, bezděčné; rodina, klasické mimoškolní aktivity(kroužky, Junák), vzdělávací technologie; vzdělávací zdroje, sociální sítě, P2P education; opensource, uživateli tvořený obsah atd. Aktéři mimoškolního vzdělání, jejich zájmy a možnosti; intencionální, bezděční Konkrétní formy mimoškolního vzdělávání (MOOC, počítačové hry, P2P education) Výzkum a sledování mimoškolního vzdělávání; stav, metodologie, kvantifikace Sledování výsledků mimoškolního vzdělávání Vztah školního a mimoškolního vzdělávání Možnosti vzdělávací politiky v mimoškolním vzdělávání Budoucnost mimoškolního vzděláváníZákladní literaturaUčící se společnost: vzdělávání ve 21. století podle CISCO,https://www.scio.cz/1_download/16806B_komplet_Cisco_CS_part_1_rev.pdfhttp://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/project_reports/Informal_learning_ideas_emerging_themes.pdfRozšiřující a doplňující:Horizont Report 2014, 2015: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-k12-preview.pdf ,http://cdn.nmc.org/media/2014-horizon-k12-preview.pdfVybrané texty z následujících zdrojů:Spomocník Bořivoje Brdičky: http://spomocnik.rvp.cz/Trendy ve vzdělávání Scio: https://www.scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/Blogy Ondřej Šteffl: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.phpDalší doporučená individuálně na základě aktuálně probíraných problémů, např.:http://www.jl4d.org/index.php/ejl4d/article/view/6/6http://www.edutopia.org/is-school-enough-informal-learning-resourceshttp://www.learningsolutionsmag.com/articles/1009/elearning-guild-research-how-important-is-informal-learninghttps://www.sensepublishers.com/media/1608-volunteer-work-informal-learning-and-social-action.pdfhttps://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdfhttp://www.ifets.info/journals/14_2/13.pdfhttp://medicalxpress.com/news/2014-03-culture-affect-children-human-body.htmlHodnocení informálního učeníhttp://dmlhub.net/newsroom/expert-interviews/exploring-alternative-visions-assessing-informal-learning-environmentsSRI International's Center for Technology in Learning.http://lchc.ucsd.edu/MacArthur-Learning-Report_2012-12.pdfhttp://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507131.pdfhttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131514002395 http://www.informingscience.org/Publications/2126?Source=%2FJournals%2FJITEResearch%2FArticles%3FVolume%3D0-0https://www.idunn.no/dk/2012/01/art04

Literatura

Základní literaturaUčící se společnost: vzdělávání ve 21. století podle CISCO,https://www.scio.cz/1_download/16806B_komplet_Cisco_CS_part_1_rev.pdfhttp://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/project_reports/Informal_learning_ideas_emerging_themes.pdfRozšiřující a doplňující:Horizont Report 2014, 2015: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-k12-preview.pdf ,http://cdn.nmc.org/media/2014-horizon-k12-preview.pdfVybrané texty z následujících zdrojů:Spomocník Bořivoje Brdičky: http://spomocnik.rvp.cz/Trendy ve vzdělávání Scio: https://www.scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/Blogy Ondřej Šteffl: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.phpDalší doporučená individuálně na základě aktuálně probíraných problémů, např.:http://www.jl4d.org/index.php/ejl4d/article/view/6/6http://www.edutopia.org/is-school-enough-informal-learning-resourceshttp://www.learningsolutionsmag.com/articles/1009/elearning-guild-research-how-important-is-informal-learninghttps://www.sensepublishers.com/media/1608-volunteer-work-informal-learning-and-social-action.pdfhttps://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdfhttp://www.ifets.info/journals/14_2/13.pdfhttp://medicalxpress.com/news/2014-03-culture-affect-children-human-body.htmlHodnocení informálního učeníhttp://dmlhub.net/newsroom/expert-interviews/exploring-alternative-visions-assessing-informal-learning-environmentsSRI International's Center for Technology in Learning.http://lchc.ucsd.edu/MacArthur-Learning-Report_2012-12.pdfhttp://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507131.pdfhttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131514002395 http://www.informingscience.org/Publications/2126?Source=%2FJournals%2FJITEResearch%2FArticles%3FVolume%3D0-0https://www.idunn.no/dk/2012/01/art04

Požadavky

Závěrečná práceV závěrečné práci máte tři možnosti. 1. Praktická: Implementace nebo konkrétní návrh implementacejakéhokoliv příspěvku k rozvoji mimoškolního vzdělávání, např. vytvoření nového vzdělávacíhozdroje, podpora existujícího zdroje, zlepšení přístupu či informovanosti o dostupných možnostechmimoškolního vzdělávání, posílení využívání mimoškolního vzdělávání, snížení bariér mezi školním amimoškolním vzděláváním apod. 2. Výzkumná: Dílčí výzkum a sledování příspěvků mimoškolníhovzdělávání ke vzdělání jedince nebo skupiny - např. sledování času, míst, zdrojů, forem či kontextůmimoškolního vzdělávání (možnosti: case study sám na sobě, druhotná analýza dat, dílčí sběr dat -rozhovory apod.), rozbor vzdělávacích přínosů nějaké hry, skupiny her či jiné aktivity, která zpravidlanení pokládána za vzdělávací apod. 3. Teoretická: Rešerše literatury, nastudovaní a souhrn několikačlánků apod.Studenti si mohou zvolit individuální nebo týmovou práci (maximálně tříčlenné týmy).Práce bude odevzdána v písemné podobě. Celkový orientační rozsah je cca 10 normostran najednoho člena týmu (všechny rozsáhlé dokumentace do příloh). Rozsah je pouze orientační!V případě většího rozsahu webové či jiné praktické implementace u práce typu 1 se snižujepožadavek na rozsah textu.Doporučená struktura závěrečné práce typu 1. Formulace problému; - Varianty řešení a porovnánívariant; - Popis vybrané varianty; - Očekávané přínosy pro aktéry mimoškolního vzdělávání; - Návrhimplementace; - Potenciální rizika a problémy implementace; - Přímá implementace nebo podrobnýnávrh postupu implementace; - Literatura a zdroje; - případně další přílohy.  Hodnocení zkoušky100-86 Excellent85-71 Very good70-56 Good55 and less FailZa připravenost na semináře, aktivní účast, prezentace apod. max. 25 bodů.Aktivní účast v uzavřené Facebookové skupině, které bude během kurzu zřízena, max. 15 bodů.Závěrečná práce a její prezentace 0 až 60 bodů.

Garant

RNDr. Ondřej Šteffl, CSc.

Vyučující

RNDr. Ondřej Šteffl, CSc.