Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Etika a etika sportu (PKIN194N)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PKIN194N - Etika a etika sportu, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1. Etika v systému humanitních oborů. Fundamentální a aplikovaná etika. Vymezení základních pojmů. Tři základní subsystémy etiky: etika ctností, deontologie, utilitarismus. 2. Základní problémy etiky a etiky ve sportu. Formulace etických otázek.3. Problematika korupce, plagiátorství.4. Ctnosti ve sportu.5. Podvádění, doping.6. Doping a zdraví.7. Kodexy a pravidla ve sportu. Etika ctností ve sportu.8. Fair-play. Přátelství ve sportu. 9. Etické problémy vznikající při využívání nových technologií ve sportu.10. Etické problémy ve sportu zdravotně postižených. Etické problémy ve sportu ve vztahu k využívání technologií.11. Etické problémy předchozích Olympijských her a Paralympijských her.12. Etické problémy sportovního tréninku dětí a Olympijských her mládeže.13. Etické problémy nebezpečných sportů.14. Shrnutí.

Literatura

BOXILL, J. (Ed.) Sports ethics: an anthology. Malden, MA: Blackwell, 2002. BREDAHL, A-M. Coaching ethics and Paralympic sports. In A.R. Hardman and C. Jones (Eds.), The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, pp. 134-146. BUTCHER, R. and SCHNEIDER, A.J. Fair play as respect for the game. In W.J. Morgan, K.V. Meier, A.J. Schneider (Eds.), Ethics in Sport. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2001, pp. 21-48. HYLAND, D. Competition and Friendship. In W.J. Morgan and K.V. Meier (Eds.), Philosophic Inquiry in Sport. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 1988, pp. 231-239. LOLAND, S. Fair play in sport: a moral norm system. London: Routledge, 2002. LOLAND, S. The Ethics of Performance-Enhancing Technology in Sport. Journal of the Philosophy of Sport, vol. 36, no. 2, 2009, pp. 152-161. LOLAND, S., SKIRSTAD, B. and WADDINGTON, I. (Eds.) Pain and injury in sport: social and ethical analysis. London: Routledge, 2005. MARTÍNKOVÁ, I. and HSU, LI-HONG. Justification of Dangerous Sports and the Question of Values. Journal of Humanities and Social Science, 2009, vol. 5, no. 2, pp. 93-99. MCNAMEE, M. Celebrating trust: virtues and rules in the ethical conduct of sport coaches. In A.R. Hardman and C. Jones (Eds.), The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, pp. 23-41. MCNAMEE, M.J. Sports, virtues and vices. London: Routledge, 2008. MCNAMEE, M.J. and PARRY, J. (Eds.). Ethics & Sport. London: Routledge, 1998. MORGAN, W.J., MEIER, K. and SCHNEIDER, A. (Eds.). Ethics in Sport. Champaign, IL: Human Kinetics, 2001. MORGAN, W.J. Why sports morally matter. New York: Routledge, 2006. PARRY, J. Aggression and Violence in Sport. In M. McNamee and J. Parry (Eds.), Ethics and Sport. London: Routledge, 1998, pp. 205-224. PARRY, J. The Youth Olympic Games - some ethical issues. Sport, Ethics and Philosophy, vol. 6, no. 2, 2012, pp. 138-154. RUSSELL, S. The moral ambiguity of coaching youth sport. In A.R. Hardman and C. Jones (Eds.), The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, pp. 87-103. RYAL, E. and OLIVIER, S. Ethical issues in caching dangerous sports. In A.R. Hardman and C. Jones (Eds.), The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, pp. 185-198. SHERIDAN, H. Conceptualizing ‘fair play’: a review of the literature. European Physical Education Review, vol. 9, no. 2, 2003, pp. 163-184. SKILLEN, A. Sport is for losers. In M. McNamee and J. Parry (Eds.), Ethics and Sport. London: Spon, 1998, pp. 169-181. SUITS, B. What is a Game? Philosophy of Science, vol. 34, no. 2, 1967, pp. 148-156. WOLBRING, G. Paralympians Outperforming Olympians: An Increasing Challenge for Olympism and the Paralympic and Olympic Movement. Sport, Ethics and Philosophy, vol. 6, no. 2, 2012, pp. 251-266.

Požadavky

Požadavky na klasifikovaný zápočet: Test (otázky s volnou odpovědí) na základě studia doporučené literatury - viz Moodle.

Garant

Doc. PhDr. Irena Martínková, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Irena Martínková, Ph.D.