Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika (PPPD156N)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PPPD156N - Speciální pedagogika, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Přednášky:1. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie). Rehabilitace hybnosti jako součást pedagogické rehabilitace (Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, Petöho terapie).2. Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zdravotním postižením. 3. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky). 4. Základní systém organizace péče o lidi se specifickými potřebami, včetně školství a profesní přípravy. Vymezení systému poradenství pro jedince se specifickými vzdělávacími potřebami.5. Rodina a dítě se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy, výchovné přístupy v rodině, spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti. 6. Předškolní (institucionální) výchova dětí se zdravotním postižením. Cíle, úkoly, přístupy. 7. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.8. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob se zdravotním postižením. 9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav. Možnosti pracovního uplatnění jedinců se zdravotním postižením. Podporované zaměstnávání. Chráněné dílny. 10. Institut náhradní rodinné péče. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Agrese, agresivita. Šikana.11. Ústavní a ochranná výchova. Delikvence mladistvých. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých.12. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie. 13. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí. 14. Komunita neslyšících - kulturní definice hluchoty (?Neslyšící?), organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace. Problematika sociální a pracovní integrace.

Literatura

BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.HUDÁKOVÁ, A. (Ed.). Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Nakladatelství Triton, 2001.KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1999. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. KREJČÍŘOVÁ, O., aj. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: RYTMUS, 2005.KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených. Praha : Tech-market, 1996. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2001.KYNCLOVÁ, Z., et al. Co je dobré vědět nejen o mediaci a probaci. 1. vyd. Praha: LexisNexis CZ s. r. o., 2007.MAŘÁDEK, V. Vězeňství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.OPATŘILOVÁ, D. (Ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přepr. vyd. Praha: Portál, 2006. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006.Platné legislativní dokumenty.

Požadavky

Požadavky na zápočet: Test ověřující znalosti studentů získané na přednáškách a v odborných pramenech.

Garant

Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D.PhDr. Lenka Váchová

Vyučující

PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D.