Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy speciální pedagogiky (PPPD170)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PPPD170 - Základy speciální pedagogiky, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Přednášky:1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice. Speciálněpedagogická terminologie. 2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice. 3. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup).4. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím.5. Segregace. Integrace, inkluze. Charakteristika a formy školské integrace. Sociální integrace, její možnosti a limity, integrace dospělých lidí s postižením na běžný trh práce. 6. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.7. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. 8. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky). 9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav. 10. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace. 11. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.12. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie).13. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap. 14. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie). Semináře:1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami.2. Speciálněpedagogická diagnostika v praxi.3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami. 4. Exkurze do chráněné dílny. 5. Augmentativní a alternativní komunikace v praxi. 6. Videoprojekce (romská problematika, problematika hluchoslepoty, canisterapie). 7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi.

Literatura

KREJČÍŘOVÁ, O., aj. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : RYTMUS, 2005.KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených. Praha : Tech-market, 1996. LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno : Paido, 2001. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. RENOTIÉROVÁ, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada Publishing, 2001. ŠTĚRBOVÁ, D., aj. Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. VALENTA, M., aj. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2003. KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách v České republice. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. OPATŘILOVÁ, D. (Ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006.RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha : UK, 2000.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003.

Požadavky

Požadavky na zápočet a zkoušku: Zápočet: 100% docházka na semináře. Vypracování odborného referátu. Zápočtový test. Zkouška: ústní.

Garant

doc. PhDr. Petr Jansa, CSc.PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.