Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výchova prožitkem a zkušeností /AP/ (PSPP290N)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSPP290N - Výchova prožitkem a zkušeností /AP/, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Přednášky:1. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy.2. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností (filantropisté, Dilthey, Neubert).3. Dílo J. Deweye (Experience and Education) a jeho vliv na koncipování tzv. výchovy zkušeností ( Experiential Education). Návaznost dalších teorií.4. Anglické Public Schools (Abbotsholme School),reformní pedagogika a alternativní školy.5. Pedagogo Kurt Hahn a teorie tzv. prožitkové terapie.6. Pedagogický koncept kurzů Outward Bound (nejvlivnější organizace využívající aktivit v přírodě k výchově charakteru). Koncept výchovy v přírodě.7. Počátek a současný stav rozvoje německé ?Erlebnispädagogik". Výchovné koncepce založené na ?dobrodružství".8. Vznik a poslání Association of Experiential Education ( AEE) . Americké pojetí ?experiential education".9. Pedagogický koncept ?Project Adventure" a ?Expeditionary Learning".10. Český přínos k teorii a praxi výchovy prožitkem a zkušeností. Významné osobnosti a směry od konce 19. století.11. Kritické posouzení ?zážitkové pedagogiky" z pohledu pedagogické teorie. Možné vazby k pedagogice sportu.12. Metody prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace.Semináře:1. Rozbor odborné statě či díla vztahujících se ke zkušenostní výchově.2. Rozbor programu využívajícího aktivity v přírodě k učení a výchově.Skladba programu (dramaturgie) a způsoby zpětnovazebního hodnocení.

Literatura

Becker, P., Braun, K.H., Schirp, J. (Eds.). Abenteuer, Erlebnisse und die Pädagogik. Leverkusen Obladen: Verlag Barbara Budrich, 2007.Panicucci, J. (Ed.). Adventure curriculum for physical education. High school. Beverly : Project Adventure, 2003.Hudlička, P. Prožívání-Zkušenost-Životní svět. Praha : Triton, 2003.BEARD, C.,WILSON,J.P. The power of experiential learning. London: Kogan Page . 2002.JIRÁSEK,I. Prožitek a možné světy. Olomouc: UP FTK. 2001.Miles, J.C., Priest, S. (Eds.). Adventure programming. State College : Venture Publishing, 1999.MAREŠ, J. Styly a učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života.Praha : Lidové noviny 1996.HECKMAIER, B.,MICHL, W. Erleben und Lernen. Bwerlin: Luchterhand. 3. vyd. 1998.Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.Blížkovský, B. Systémová pedagogika.Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy.Ostrava : Amosium Servis, 1997.Singule, F. (Ed.). Vývoj a rozbor pragmatické pedagogiky a výchovy. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991.

Požadavky

Aktivní podíl na přednáškách a seminářích. Zpracování odborné tématiky formou odborné práce. Prověření znalostí v kolokviu.

Garant

PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.Mgr. Ladislav Vomáčko, Ph.D.