Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy somatopedie (PZTV217)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PZTV217 - Základy somatopedie, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - degenerativní poškození pohybového aparátu, Perthesova choroba, progresivní svalová dystrofie, poúrazové stavy. Edukační důsledky. Centrální a periferní obrny u dospělých (Sclerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedreichova heredoataxie), infekční obrna. Teorie vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže. Volnočasové aktivity jedinců se zdravotním a tělesným postižením. Organizace a sdružení pro jedince se zdravotním a tělesným postižením, význam svépomocných skupin. Historie péče o osoby s poruchou komunikace, významné osobnosti oboru, výzkumné směřování v současnosti, aktuální otázky logopedické praxe. Organizace logopedické péče v České republice, modely organizace logopedické péče v zahraničí. Logopedická prevence v práci speciálního pedagoga, možnosti prevence na primárním stupni zdělávání. Návštěva Kliniky rehabilitačního lékařství. Videoprojekce (problematika Parkinsonovy nemoci, Alzheimerovy choroby, progresivní svalové dystrofie). Diagnostika a testování soběstačnosti. Hlasové poruchy (etiologie, diagnostika, terapie, hlasová hygiena u profesionálů). Symptomatické poruchy řeči (řeč u DMO, mentálně postižených, zrakově postižených). Alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy a jejich využití v praxi. Logopedická problematika u seniorů.

Literatura

Literatura:KÁBELE, aj. Somatopedie: Učebnice speciální pedagogiky tělesně a zdravotně postižené mládeže. Praha: Univerzita Karlova, 1992. RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002. TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2001.VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998.CASTILO, R. M. Orofaciální regulační terapie, Praha: Portál 2006.KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK., R, ZAVÁZALOVÁ, H., SUCHARDA, P. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004.KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Nakladatelství Triton, 2001.KOLLÁROVÁ, E. Somatopédia pre učitelov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1991.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000.KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 2005.LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002.THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.

Požadavky

Požadavky na zápočet a zkoušku: Zápočet: 100% docházka na semináře. Vypracování odborného referátu. Zápočtový test. Zkouška: ústní.

Garant

PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Klára Daďová, Ph.D.PhDr. Andrea Levitová, Ph.D.PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D.