Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy psychopedie a etopedie (PZTV220)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PZTV220 - Základy psychopedie a etopedie, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Obsah výuky:Přednášky:1. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s mentální retardací u nás a v zahraničí. Významné osobnosti psychopedie. Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentální retardací. 2. Definice, etiologie, výskyt a klasifikace mentální retardace. Charakteristika jednotlivých stupňů. 3. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický, somatický, motorický vývoj. Socializace. 4. Systém vzdělávání jedinců s mentální retardací. Charakteristika jednotlivých škol a vzdělávacích programů. Legislativní opatření. 5. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince s mentální retardací. Ústavní péče (zákon o sociálních službách). Rodina a dítě s mentální retardací. 6. Předprofesní a profesní příprava osob s mentální retardací. Podporované zaměstnávání. Možnosti pracovního uplatnění jedinců s mentální retardací - zácvikové kurzy, chráněné dílny, chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna, rekvalifikace, pracovní rehabilitace. 7. Psychopedická diagnostika. Obsah, metody diagnostiky. 8. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s poruchami chování a psychosociálním postižením, ohrožením a znevýhodněním u nás a v zahraničí. Osobnosti etopedie. 9. Charakteristika, klasifikace (agresivní a neagresivní poruchy chování), etiologie poruch chování. 10. Specifické poruchy chování (LMD/ADD, ADHD). 11. Ústavní a ochranná výchova. Přehled a charakteristika školských zařízení. Delikvence mladistvých. Edukace žáků s poruchami chování. Peer programy při podpoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování.12. Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže. 13. Patologické závislosti - pojetí, terminologie. Akutní intoxikace, zneužívání, syndrom závislosti na návykových látkách. Toxikomanie - prevence, přehled drog, ucelený systém péče o závislé jedince. 14. Problematika bezdomovectví, azylové domy, děti ulice, prostituce, obchod se ženami. Semináře:1. Návštěva základní školy praktické.2. Návštěva základní školy speciální.3. Exkurze do chráněné dílny.4. Návštěva odborného učiliště.5. Návštěva ústavu sociální péče pro mentálně postižené.6. Diagnostika jedince s mentální retardací v praxi.7. Rozvoj osobnosti dítěte s mentální retardací - ukázky, praktická cvičení. 8. Videoprojekce (problematika ADHD). 9. Beseda s odborníkem na téma drogy.10. Návštěva diagnostického ústavu.11. Návštěva dětského domova.12. Návštěva školy pro děti s poruchami chování. 13. Videoprojekce (problematika závislostí). 14. Videoprojekce (problematika bezdomovectví).

Literatura

Literatura:JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004. KALINA, K. Drogy a drogové závislosti 1: mezioborový přístup. Praha : Úřad vlády České republiky, 2003. KLÍMA, P., KLÍMA, J. Základy etopedie. Praha : SPN, 1984. MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2007. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. POKORNÝ, V. et al. Patologické závislosti. Brno : Nakladatelství a vydavatelství Ústavu psychologického poradenství a diagnostiky, 2001. PRŮDKOVÁ, T., NOVOTNÝ, P. Bezdomovectví. Praha : Triton, 2008. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2006. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : PARTA, 2003. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů : aktuální problémy výchovy u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Drogová závislost, výchova a kompetence učitele. Učitelské noviny, 1996, roč. 99, č. 17, s. 17-18. MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno : Masarykova univerzita, 1994. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. LEJČAROVÁ, A. Motor competence of children with intellectual disabilities and locomotion activities in their lifestyle. In P. Slepička (Ed.), Sport and Lifestyle. Praha : Karolinum, 2009. LEJČAROVÁ, A., aj. Tělesná výchova a žák s ADHD: Rukověť učitele základní školy. Praha : UK FTVS, 2007. Interní materiál pro potřeby vzdělávacího semináře určeného pro učitele tělesné výchovy na základních školách s názvem „Tělesná výchova a žák s ADHD“. LEJČAROVÁ, A. Úroveň vybraných koordinačních schopností žáků základních škol praktických v závislosti na etiologii jejich intelektového postižení. Česká kinantropologie, 2007, roč. 11, č. 3, s. 61-71. LEJČAROVÁ, A. Motorická kompetence žáků zvláštních škol. In L. Zapletalová (Ed.) Vzdelávanie odborníkov pre telesnú výchovu a šport v tradícii a perspektivách: Vedecký zborník. Bratislava : ICM Agency, 2006, s. 218-225.

Požadavky

Požadavky na zápočet a zkoušku: 100% docházka na semináře vypracování 1 odborného referátu zápočtový test zkouška ústní

Garant

Jiřina Kahounová - Víravová

Vyučující

Jiřina Kahounová - Víravová