Předmět Sociální diagnostika a poradenství I. (LPSY22)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LPSY22 - Sociální diagnostika a poradenství I., Husitská teologická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Témata:1. Základní pojmy pedagogické diagnostiky - diagnostika, diagnóza, diferenciální diagnóza. Typy pedagogické diagnostiky - normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální. Vývojové hledisko v diagnostice a komplexní přístup2. Metody pedagogické diagnostiky - Pozorování. Rozhovor. Anamnéza. Dotazníky. Testy. Metody ověřování vědomostí a dovedností. Analýza výsledků činnosti a analýza úkolů. Klady a zápory jednotlivých postupů.3. Hodnocení úrovně motoriky. Jemná a hrubá motorika. Grafomotorika. Vývoj a diagnostika. Hodnocení úrovně tělového schématu. Lateralita.4. Hodnocení úrovně percepce: zraková, sluchová, taktilní, kinestetická. Vnímání a reprodukce rytmu. Pravo-levá a prostorová orientace. Orientace v čase. Význam percepce v životě člověka. 5. Komunikační dovednosti. Komunikace verbální a neverbální. Vývoj řeči. Vady a poruchy řeči. 6. Rozumové schopnosti.7. Mentální retardace. Pojem, diagnostika ve vztahu ke vzdělávání MR, chráněnému bydlení, zaměstnání, chráněné dílny. 8. Diagnostika rodiny. Styly rodinné výchovy. 9. Dítě jako bio-psycho-sociální jednota v poradenství. Týmová spolupráce.10. Školní problematika: Školní zralost a připravenost. Diagnostika chování dítěte. Diagnostika úrovně školních dovedností. Hodnocení a klasifikace. Diagnostika stylů učení.11. Systém poradenské péče v ČR.
Literatura
Literatura:LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1999MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál. 2010 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000 a další vydáníSLOVÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3. vydání. Praha: Portál, 2011. Literatura k jednotlivým tématům v rámci přednášek a seminářů.
Požadavky
Diagnostika a poradenství - zimní semestr školního roku 2014/2014 Tematické okruhy pro přednášky a semináře1. Základní pojmy diagnostiky - diagnostika , diagnóza. Postavení diagnostiky v aplikovaných vědách. Kdo diagnostikuje? Proč? Diferenciální diagnóza. Typy diagnostiky - normativní, kriteriální, formativní. Pozitivní a negativní význam diagnózy.2. Komplexní přístup v diagnostice. Vnější prostředí. Rodina. Psychosociální charakteristiky dítěte. Vývojové hledisko.3. Metody diagnostiky. Anamnéza, pozorování, rozhovor, dotazník. Kasuistika. Charakteristika metod. Klady a zápory. Užití metod v praxi. Kasuistický a edumetrický přístup k diagnostikování. 4. Pozorování jako jedna z nejvýznamnějších metod diagnostiky a intervence. Postupy při pozorování. Záznamy. Vyvozování závěrů. Chyby při pozorování.5. Metody ověřování vědomostí a dovedností. Testy. Analýza výsledků činnosti. Chyby při hodnocení. 6. Diagnostika úrovně motoriky. Jemná a hrubá motorika. Grafomotorika. Vizuomotorická koordinace. Diagnostika úrovně motoriky u seniorů. Tělové schéma - diagnostika úrovně vývoje.7. Lateralita. Pojem. Diagnostika. Význam diagnostiky.8. Hodnocení úrovně percepce. Zraková, sluchová, taktilní, kinestetická percepce. Význam percepce pro osvojování vědomostí a dovedností. 9. Komunikace. Komunikace verbální a neverbální. Řeč. Diagnostika úrovně komunikace. Nejčastější vady řeči. Literatura:Langmeier, J., Krejčířová D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1999Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000 a další vydáníSvoboda, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální program. Praha: Portál, 2001Další literatura bude uváděna v průběhu přednášek a seminářů. Požadavky k získání zápočtu75% účast na přednáškách a též seminářích (poznatky ze seminářů mohou být zahrnuty v textu)30% v případě ISP Vystoupení na semináři na téma týkající se gramotnosti (týká se i studentů s ISP)Písemně obsah vystoupení v rozsahu 2-3 stran.Závěrečný test
Garant
doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.