Předmět Teorie sociální práce (LPSY83)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LPSY83 - Teorie sociální práce, Husitská teologická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se současným pohledem na teorie v sociální práci a teorie o sociální práci. Stejně tak se v rámci průběžné práce učí aplikovat pohled PIE na situaci klientů a s ohledem na to volit strategie způsobu práce. Zkouší si využívat postupů Reflexivní praxe.
Sylabus
Aktuální znění Sylabu je možné najít na nástěnce v SIS v semestru, ve kterém je kurz (předmět) vyučován.
Literatura
téma 1: Životní situace; místo intervence SP, pozice SP (zátěž: 42 Čj)povinná literatura Chytil, O. (2007). Důsledky modernizace pro sociální práci. Sociální práce / Sociálna práca, 4: 64-70Matoušk, O. (2011). Paradigmata, teorie, přístupy, metody a techniky v sociální práci. In I. Marášková (Ed.). Politiky a paradigmata sociální práce: Co jsme zdědili a co s tím uděláme? Zlín: Universita Tomáše Bati, 22-26Musil, L. (2010). Tři pohledy na budoucnost sociální práce. In M. Smutek, F. W. Seibel, Z. Truhlářová (Eds.). Rizika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 11-24Navrátil, P. (2003). Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce / Sociálna práca, 2: 84-93Zatloukal, L. (2012). Několik poznámek k zacházení s "Ockhamovou břitvou" v poradenské praxi In Z. Truhlářová, K. Levická (Eds.). Od teorie k praxi, od praxe k teorii. Hradec Králové:, Gaudeamus: 55-62téma 2: Postavení teorie v SP (zátěž: 40 Čj, 4 Aj)povinná literatura Janebová, R. (2005). K čemu je sociálním pracovníkům teorie aneb postmoderní feministická perspektiva o "krizi poznání". In. M. Smutek (Ed.). Možnosti sociální práce na počátku 21. stoleti. Hradec Králové: Gaudeamus, 69-78.Levická, J., Levická, K. (2012). Ambivalentný vztah teorie a praxe sociálnej práce. In Z. Truhlářová, K. Levická (Eds.). Od teorie k praxi, od praxe k teorii. Hradec Králové:, Gaudeamus: 30-36Navrátil, P. (2001). Druhy teorií v sociální práci. In O. Maroušek a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál: 193-200,Navrátil, P. (2012). Prekérnost postavení teorií v sociální práci v pozdně moderní době. In Z. Truhlářová, K. Levická (Eds.). Od teorie k praxi, od praxe k teorii. Hradec Králové:, Gaudeamus: 14-29Teater, B. 2010. An Introduction to Applying Social Work Theories and Methods. New York: Open University Press: 2-6téma 3: Potřeba reflexivity v SP (zátěž: 33 Čj)povinná literatura Navrátil, P. (2010). Reflexivita v posouzení a v sociální práci In. P. Navrátil, R. Janebová a kol. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus , 24-46.Navrátilová, J. (2012). Vedení studentů k reflexivní praxi. In In Z. Truhlářová, K. Levická (Eds.). Od teorie k praxi, od praxe k teorii. Hradec Králové:, Gaudeamus: 119-128téma 4: úkolově orientovaný přístupGojová, A., Sobková, H. 2007. Využití úkolově orientovaného přístupu v současných podmínkách české sociální práce. Sociální práce / Sociálna práca, 2007, 1: 87-97Reid, W. J., Epstein, L. Task-centered casework. New York: Columbia University PressTolson, E. R, Ried, W. J., Garvin, Ch. D. 2003. Generalist PRactice: A Task-Centered Approach. New York: Columbia University Press, pg. 25-125
Garant
Mgr., Bc. Jan Kaňák