Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Problematika gramotnosti v sociální práci I. (LPSY94)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LPSY94 - Problematika gramotnosti v sociální práci I., Husitská teologická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Výukové bloky:I. Témata: Základní pojmy. Gramotnost, funkční gramotnost, negramotnost v současném světě. Vliv rodiny a společnosti na úroveň gramotnosti. Důsledky negramotnosti ve vyspělých a rozvojových zemích. Druhy gramotnosti: čtenářská, matematická, finanční, zdravotní mediální, IT gramotnost, jazyková gramotnost. II. Téma. Prevence a odstraňování negramotnosti. Kognitivní procesy, které ovlivňují gramotnost (negramotnost). Metody vyučování čtení. Metoda analyticko-syntetická, genetická, globální. Vhodnost jednotlivých metod. Neuropsychologické základy osvojování čtení. Čtení s porozuměním, práce s textem. III. Téma. Specifické poruchy učení jako jedna z příčin funkční negramotnosti. Vývoj předmětu u nás a v zahraničí. Základní pojmy. Dyslexie. Dysgrafie. Dysortografie. Dyskalkulie. Dysmusie. Dyspraxie. Etiologie a symptomatologie jednotlivých poruch. Psychosociální obtíže jedinců se SPU. Komplexní diagnostika SPU: Percepčně-motorické funkce, řeč, motorika, pravolevá a prostorová orientace, diagnostika úrovně dovednosti číst, psát a počítat. Základy reedukace dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a dyspraxie. Jedinec se SPU a společnost (rodina, škola, vrstevníci, uplatnění v zaměstnání, partnerské vztahy). Rizikové dítě v předškolním věku. Specifické obtíže při práci s jedinci se SPU při výuce cizích jazyků, výuka cizím jazykům u dyslektiků. IV. Historický vývoj pojmu LMD, ADHD, ADD. Etiologie a symptomatika, diagnostika a reedukace. Porovnání pojmů. Specifické obtíže žáků sekundárním a vyšším sekundárním vzdělávání. V. Téma Dospělí jedinci se SPU a CH. Systém péče o jedince se SPU. Společenské instituce v České republice a v zahraničí. Právní normy.

Literatura

Literatura:HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita. 2010. 293 s.MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vydání. Praha: Portál, 2010. 333 ISBN 978-80-7367-817-3.TOŽIČKA a kol. Občanská odpovědnost ve světě globální chudoby. Praha: EDUCON. 2011, ISBN 978-80-260-0352-6VAGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-41-4ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2.vydání 2012. 200 s. ISBN 978-80-262-0194-6.ZELINKOVÁ, O. Čedík, M. Mám dyslexii. Praha: Portál, 2013. 144 s. ISBN 978-80-262-0349-0ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3. vydání. Praha: Portál, 2011. 208 s. ISBN 978-80-262-0044-4.ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. [zcela přepracované a rozšířené]. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.www.rvp.czwww.csicr.czwww.unesco.comwww.oecd.comDále: Zahraniční literatura: Annals of Dyslexia a dalšíČasopis Perspectives (vydává International Dyslexia Association) Webové stránky České společnosti "Dyslexie", www.czechdyslexia.cz. Obsahují Sborníky příspěvků, informace a aktuality společnosti.

Požadavky

Gramotnost v sociální práci - Zimní semestr 2014/2015 Tematické okruhy 1. Gramotnost. Základní pojmy. Gramotnost jako civilizační jev. Faktory ovlivňující gramotnost.2. Negramotnost ve světě. Důsledky negramotnosti.3. Funkční negramotnost. Důsledky funkční negramotnosti. Výzkumy gramotnosti. (PISA, výzkumy UNESCO) 4. Výchova v rodině jako prevence negramotnosti a funkční negramotnosti.5. Gramotnost - vzdělávací systém v České republice a v zahraničí.6. Gramotnost v českém vzdělávacím systému (čtenářská, matematická, přírodovědná, environmentální a další). 7. Metody vyučování čtení. 8. Prevence a odstraňování negramotnosti (funkční n.) Příčiny obtíží při osvojování čtení. Metodika reedukace čtenářských obtíží v oblasti dekódování i porozumění. Práce s textem.9. Kognitivní procesy a jejich význam při osvojování gramotnosti.10. Specifické poruchy učení jako jedna z příčin negramotnosti.11. Předmět SPU, vývoj předmětu v české republice a v zahraničí12. Psychosociální a pedagogické obtíže jedinců se SPU (od předškolního věku do dospělosti)13. Další témata související s poruchami učení a chování budou předmětem výuky v následujícím semestru Požadavky k získání zápočtu75% účast na přednáškách a též seminářích (poznatky ze seminářů mohou být zahrnuty v textu)30% v případě ISP Vystoupení na semináři na téma týkající se gramotnosti (týká se i studentů s ISP)Písemně obsah vystoupení v rozsahu 3 stran.Závěrečný test Doporučení literaturaPOKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010 PRŮCHA, Jan. kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003 a další vydání (2009, 2011)Další literatura týkající se (ne)gramotnosti a funkční gramotnosti pro ZŠ i pro dospělou populaci bude uvedena v průběhu semestru.Zahraniční literatura: Annals of Dyslexia, Perspectives of Dyslexia a dalšíWebové stránky: UNESCO, www.interdys.org., www.czechdyslexia.cz Stěžejní je obsah přednášek a též seminářů!!! Pro reedukaci pomůcky a počítačové programy: nakladatelství Tobiáš, nakladatelství DYS, Dyscentrum a další.

Garant

doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.