Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny současné filozofie (KFIL011)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFIL011 - Dějiny současné filozofie, Katolická teologická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s tématy a problémovými okruhy současného filosofování.

Sylabus

1. Roztržka ve filosofii: vznik analytické filosofie akontinentální filosofické tradice.2. Analytická filosofie(a) Předpoklady vzniku analytické filosofie: Kant, pozitivizmus.(b) Vznik analytické filosofie: Frege a obrat k jazyku(c) Logický pozitivizmus: Schlick, Carnap, boj s metafyzikou a teologií(d) Logika vědeckého výzkumu: Karl R. Popper (e) Ohlasy logického pozitivizmu v USA: W.V. Quine; postanalytická filosofie.(f) L. Wittgenstein: raný a pozdní Wittgenstein3. Kontinentální filosofie(a) Fenomenologie: Husserl, Heidegger(b) Filosofie existence: křesťanský a ateistický existencialismus(c) Marxisticky orientovaní myslitelé(e) Křesťanští myslitelé a novoscholastikaA. Vztah filosofie k vědeckému bádání1. Fenomenologie (Subjektivita jako pramen čisté vědy)Edmund Husserl (1859-1938)2. Logický pozitivismus (Redukce filosofie na teorii vědeckého poznání)Vývoj pozitivismu: August Comte (1798-1857) až Rudolf Carnap (1891-1970)Od pozitivismu k pragmatismu a k analytické filosofii jazyka: William James (1842-1910); Ludwig Wittgenstein (1889-1951); anglosasští analytici. 3. Logika vědeckého výzkumu: Karl R. Popper (1902-1994) a kritický realismus B. Struktury současné vědy 1. Svět fyzikálního výzkumu a svět jako životní prostředí: Max Planck (1858-1947)2. Protiklad kritické a analytické teorie společnosti v německé sociologii: Frankfurtská škola: Max Horkheimer (1895-1973), Theodor W. Adorno (1903-1969), Jurgen Habermas (1929-) a empirická sociologie, srv. Hans Albert a j.II. Filosofie subjektivity. Cesta k ?existenci? v situaci lidské konečnosti.Soren Kierkegaard (1813-1855); Martin Heidegger (1889-1978); Jean-Paul Sartre (1905-1980), Karl Jaspers (1883-1969)III. Filosofická antropologie jako ?prote filosofia?Max Scheler (1874-1928); Helmuth Plessner (1982-1985); Arnold Gehlen (1904-1976)IV. Historismus: Skutečnost jako příběh1. První stupeň historismu: dějiny jako vše zahrnující proces - Wilhelm Dilthey (1833-1911)2. Druhý stupeň historismu: zakotvení dějinného charakteru skutečnosti v strukturách lidské existence - raný Heidegger, Jaspers3. Třetí stupeň historismu: Bytí jako příběh - pozdní Heidegger; univerzální hermeneutika - Hans-Georg Gadamer (1900-2002)V. Etika jako nezcizitelná úloha filosofie1. Současné přístupy k etickým problémům: svoboda jako emancipace od nátlaku, násilí - Frankurtská škola svoboda jako umožnění racionálního rozhodování - Theodor Geiger (1891-1952) psycholanalyse a behaviorismus - Sigmund Freud (1856-1939); B. F. Skinner (1904-1990) etika zodpovědnosti - Max Weber (1864-1920)2. Výhled na hermeneutiku etických pojmů

Literatura

Vybrané texty současných filosofů v českém překladu. Učebnice:Petříček, M., Úvod do současné filosofie, Praha 1997. Coreth E., Ehlen, P., Haeffner G., Ricken, F., Filosofie 20. stol. Olomouc 2006. Peregrin, J., Kapitoly z analytické filosofie, Praha 2005.

Požadavky

Znalost přednášené látky; orientace v probraných filosofických textech

Garant

Mgr. Ing. Prokop Sousedík, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ing. Prokop Sousedík, Ph.D.PhDr. Karel Šprunk