Předmět Speciální pedagogika (B01515)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu B01515 - Speciální pedagogika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Vedoucí předmětu: Mgr. Markéta Gerlichová, Ph.D.e-mail: marketa.gerlichova@lf1.cuni.cz pracoviště Klinika rehabilitačního lékařstvíMísto výuky:výuková místnost KRL REHAP 1Přednášky budou probíhat včase 11.00 - 12.30:- výuková místnost REHAP1, 1.patro, posluchárna KRL, Albertov 7- informace ohledně cvičení a exkurzí budou včas oznámeny TÉMATA1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru. 2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás. 3. Počátky vzdělanosti u nás. 4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním. 5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami. 6. Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta. 5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta. 6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách. 7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace. 8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice. 9. Logopedie, typy poruch řeči. 10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability. 11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup. 12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie. 13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie. 14. Specifika klientů z oblasti etopedie. 15. Specifika klientů s kombinovaným postižením. 16. Poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dysortografie,…) 17. Vysvětlit pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace. 18. Pojem lateralita a její zákonitosti. 19. Vysvětli termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace. 20. Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy. 21. Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky. 22. Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce. 23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice. 24. Andragogika 25. Poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,…). 27. Hyperaktivní děti - ADHD syndrom. 28. Osoby se sociálním znevýhodněním. 29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin. 30. Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.
Literatura
Povinná litratura: KANTOR, J. a kol.: Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením, UP Olomouc 2014 ISBN: 978-80-244-4358-4.MULLER, O. etal.: Terapie ve speciální pedagogice, Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-4172-7.GERLICHOVÁ, M.: Muzikoterapie v praxi, Praha: Grada 2014, ISBN 978-80-247-4581-7. Doporučená literatura: GERLICHOVÁ, M.: Muzikoterapie v praxi, Praha: Grada 2014, ISBN 978-80-247-4581-7.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vyd. Praha : TRITON 2009. POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 2007 VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika (Brno: Paido, 2008) ŠAUEROVÁ, M. a kol.: Speciální pedagogika v praxi, Grada 2012 ISBN: 978-80-247-4369-1
Garant
Mgr. Markéta Gerlichová, Ph.D.