Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy psychologie a pedagogiky (B01557)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu B01557 - Základy psychologie a pedagogiky, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Témata:Úloha psychologie v medicíně (postavení psychologie v medicíně, povaha psychologie jako společenskovědního oboru, možnosti využití psychologických poznatků v medicíně) Problematika pomáhající profese (specifická rizika ohrožující jedince pracující v pomáhajících profesích, otázka motivace pro práci v pomáhajících profesích) Burn out syndrom (příčiny, symptomatika, metody prevence) Psychohygiena (význam psychohygieny, postupy) Empatie (povaha empatie, hluboká a superficiální empatie metody rozvíjení empatického přístupu)Psychická krize a krizová intervence (definice krize, povaha psychického fungování v krizi, metody zvládání krize) Psychologická první pomoc (využití psychologické první pomoci, použití empatie v psych. první pomoci, zásady při poskytování psych. první pomoci)Problematika suicidia (suicidium a sebevražedné gestio, rozeznávání jedince ohroženého suicidiem, rizikové faktory, postupy práce s jedincem ohroženým suicidiem) Psychologická práce s bolestí a úzkostí (metody psychologického zvládání akutní bolesti, chronické bolesti, psychologické etody zvládání úzkosti) Zásady komunikace s pacientem (obecné zásady vedení rozhovoru, empatický rozhovor) Specifika komunikace s dětským pacientem (psychologická specifika jednotlivých věkových období a s nimi spojené požadavky na komunikaci) Komunikace s rodinou pacienta (specifická rizika ohrožující rodinu pacienta, rizika ohrožující zdravotníka při komunikaci s rodinou pacienta) Péče o rodiče dětského pacienta (rizika ohrožující rodinu dětského pacienta, poskytování podpory rodině ve prospěch pacienta) Komunikace ve zdravotnickém týmu (skupinová pnutí a konflikty v týmu, příčiny a možná řešení) Interakce s pacientem při změně vědomíPedagogika a andragogika

Literatura

Povinná literatura:Linhartová, V.: Praktická komunikace v medicíně, Grada, Praha 2006Vymětal, J.: Lékařská psychologie. Portál, Praha 2003 Doporučená literatura: Andrysek, O. a kol.: Mluv se mnou. Kniha o vzájemné komunikaci pacientů, jejich blízkých, lékařů a sester . Maxdorf, Praha 2011Baštecká, B.: Psychologická encyklopedie - aplikovaná psychologie. Portál, Praha 2009Beneš M., Úvod do andragogiky, Karolinum, Praha 2003Culley, S., Bond, T.: Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Portál, Praha 2008Čechová, V., Mellanová, A.: Speciální psychologie. IDV PZ, Brno 2001 Faleide, A., Lilleba L., Faleide E.: Vliv psychiky na zdraví (Soudobá psychosomatika). Grada, Praha 2010Géringová, J.: Pomáhající profese. Triton, Praha 2011Jobánková, M. a kol.: Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. IDV PZ, Brno 2002 Janáčková, L., Wiess, P.: Komunikace ve zdravotnické péči. Portál, Praha 2008Janiš K., Kraus B., Vacek P., Kapitoly ze základů pedagogiky, Gaudeamus, Hradec Králové 2005Jůn, H.: Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Portál, Praha 2010Křivohlavý, J. (2003): Psychologie zdraví, Portál, Praha Křivohlavý, J., Pečenková J.: Duševní hygiena pro zdravotní sestry. Grada, Praha, 2005Mellanová, A.: Psychologie v ošetřovatelství. SPN, Praha 1990 Pokorná, A.: Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. NCO NZO, Brno 2008Plevová I., Slowik R.: Komunikace s dětským pacientem. Grada, Praha, 2010Průcha J., Přehled pedagogiky, Portál, Praha 2000Rokyta R. a kol.: Bolest a jak s ní zacházet. Grada, Praha, 2009Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Portál 2004 Šamánková, M. a kol.: Ošetřovatelství v praxi. Karolinum, Praha, 2006Vymětal, J. Úvod do psychoterapie, Praha, Grada 2010

Požadavky

Zápočet se uděluje za účast na seminářích. V zápočtovém týdnu proběhne zkouška. Pokud se z vážných důvodů posluchač/ka nebude moci dostavit, budou vypsány další termíny ve zkouškovém období.OBECNÁ PRAVIDLA KONÁNÍ ZKOUŠEK VYPSÁNÍ TERMÍNŮ ZKOUŠEK Termíny zkoušek budou vypsány na SISu nejpozději v 6. týdnu semestru (od 24.3. 2014 v LS). PRAVIDLA ZÁPISU A ODHLAŠOVÁNÍ NA ZKOUŠKU Přihlášení ke zkoušce / klasifikovanému zápočtu v SISu bude možné od 8. týdne semestru (od 7.4. 2014 v LS). Konat zkoušku může student pouze tehdy, je-li zapsán na termín a má-li splněny všechny rekvizity ke zkoušce. Zápis na termíny bude možný nejpozději 48 hodin před konáním zkoušky / klasifikovaného zápočtu (nepočítají se víkendové dny a svátky). Odhlašování je možné nejpozději 48 hodin před konáním zkoušky / klasifikovaného zápočtu (nepočítají se víkendové dny a svátky). NEDOSTAVENÍ SE KE ZKOUŠCE A OMLUVAStudent, který se nedostaví ke zkoušce a neomluví se, se nemůže zapsat na další termín (SZŘ UK, čl. 6, odst. 16, POS 1. LF UK čl. 8 a 9). Student se musí omluvit vedoucímu předmětu (PhDr. Ingrid Hanušová, PhD) a to písemně či elektronicky s vysvětlením a doložením důvodu omluvy. O přijetí omluvy bude student informován a bude zároveň vyškrtnut z původního termínu a tudíž se bude moci zapsat na termín nový. Vedoucí předmětu si může vyžádat upřesnění omluvy či jejího důvodu, pokud nebude omluva dostatečná. OPAKOVÁNÍ ZKOUŠKY Student má právo konat zkoušku nejvýše třikrát, má právo na 2 opravné termíny, mimořádný opravný termín se nepřipouští (SZŘ UK čl. 6, odst. 16). Pokud však student nevyčerpá tyto možnosti v rámci vypsaných termínů, toto nezakládá nárok na vypsání zvláštního termínu zkoušky (tamtéž). Další zkušební termíny nebudou vypsány. Rovněž nelze konat zkoušky po skončení druhé části zkouškového období v září, resp. po posledním vypsaném termínu. Žádné mimořádné či "děkanské" termíny nejsou povoleny. PRAVIDLA PRŮBĚHU ZKOUŠKY Zkouška proběhne formou testu, příp.ústně.OTÁZKY KE ZKOUŠCE:Teorie motivace.Burn out syndrom - příčiny, příznaky. Psychohygiena. Empatie. Nedirektivní empatický rozhovor. Zásady komunikace s pacientem. Specifika dětského pacienta.Komunikace s rodinou pacienta a rodiči dětského pacienta. Komunikace ve zdravotnickém týmu. Psychologická práce s bolestí. Psychická krize a krizová intervence. Problematika suicidia - příznaky a intervence. Komunikace s nevidomými. Komunikace s neslyšícími. Komunikace s mentálně postiženými. Komunikace s tělesně postiženými. Péče o terminálně nemocné. Interakce s pacientem při změně vědomí. Zásady pedagogiky u edukace nemocných.

Garant

doc. ThDr. Václav Ventura, Th.D.