Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika (B02394)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu B02394 - Speciální pedagogika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

TÉMATA1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru. 2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás. 3. Počátky vzdělanosti u nás. 4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním. 5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami. 6. Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta. 5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta. 6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách. 7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace. 8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice. 9. Logopedie, typy poruch řeči. 10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability. 11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup. 12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie. 13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie. 14. Specifika klientů z oblasti etopedie. 15. Specifika klientů s kombinovaným postižením. 16. Poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dysortografie,…) 17. Vysvětlit pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace. 18. Pojem lateralita a její zákonitosti. 19. Vysvětli termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace. 20. Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy. 21. Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky. 22. Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce. 23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice. 24. Andragogika 25. Poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,…). 27. Hyperaktivní děti - ADHD syndrom. 28. Osoby se sociálním znevýhodněním. 29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin. 30. Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.

Literatura

Povinná litratura: KANTOR, J. a kol.: Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením, UP Olomouc 2014 ISBN: 978-80-244-4358-4.MULLER, O. etal.: Terapie ve speciální pedagogice, Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-4172-7.GERLICHOVÁ, M.: Muzikoterapie v praxi, Praha: Grada 2014, ISBN 978-80-247-4581-7.  Doporučená literatura:  GERLICHOVÁ, M.: Muzikoterapie v praxi, Praha: Grada 2014, ISBN 978-80-247-4581-7.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vyd. Praha : TRITON 2009.  POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 2007   VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika (Brno: Paido, 2008)  ŠAUEROVÁ, M. a kol.: Speciální pedagogika v praxi, Grada 2012 ISBN: 978-80-247-4369-1      

Garant

Mgr. Markéta Gerlichová, Ph.D.