Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aplikovaná psychologie a pedagogika v intenzivní péči (B02570)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu B02570 - Aplikovaná psychologie a pedagogika v intenzivní péči, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Předmět obsahuje teoretické přednášky a na ně organicky navazující cvičení, jejichž obsahem bude zejména práce s kazuistikami a případovými problémy vztahující se k danému tématu. Každý blok má teoreticko praktický charakter (2 hodiny teorie a 2 hodiny cvičení). Teoretická část je doplněna samostudiem k jednotlivým tématům. Mezi základní témata patří: Úloha psychologie v medicíně. Problematika pomáhající profese. Burn out syndrom. Psychohygiena. Empatie. Psychická krize a krizová intervence, psychologická první pomoc. Problematika suicidia. Psychologická práce s bolestí a úzkostí Komunikace s rodinou pacienta, pacientem, specifika dětského pacienta a komunikace s jeho rodiči. Interakce s pacientem při změně vědomí Komunikace ve zdravotnickém týmu. Pedagogika a andragogika. 1. blok: Přednáška: Problematika pomáhající profese (specifická rizika ohrožující jedince pracující v pomáhajících profesích, otázka motivace pro práci v pomáhajících profesích). Burn out syndrom (příčiny, mechanismus vzniku a působení, symptomatika, metody prevence). Psychohygiena (význam psychohygieny, postupy). Empatie (povaha empatie, hluboká a superficiální empatie metody rozvíjení empatického přístupu). Cvičení: kazuistiky následků burn-out syndromu, praktické ukázky psychohygienických postupů, cvičení ematie (emathy-laby) 2. blok: Přednáška: Psychická krize a krizová intervence (definice krize, povaha psychického fungování v krizi, metody zvládání krize) Psychologická první pomoc (využití psychologické první pomoci, použití empatie v psych. první pomoci, zásady při poskytování psych. první pomoci, problematika protipřenosové reakce v psychologické první pomoci) Cvičení: kazuistiky hlavních životních krizí, nácviky metod krizové intervence a empatického přístupu v psychologické první pomoci. Trénink rozpoznávání protipřenosové reakce. 3. blok: Přednáška: Problematika suicidia (suicidium a sebevražedné gesto, rozeznávání jedince ohroženého suicidiem, rizikové faktory, rizikové skupiny, postupy práce s jedincem ohroženým suicidiem). Cvičení: kazuistiky suicidia u dospělých i dětí, nácvik komunikace s jedincem ohroženým suicidiem. 4. blok: Přednáška: Psychologická práce s bolestí a úzkostí (metody psychologického zvládání akutní bolesti, chronické bolesti, psychologické metody zvládání úzkosti, sugestivní postupy, postupy odklonení pozornosti, imaginativní postupy). Cvičení: nácvik metod psychologického zvládání bolesti, kazuistiky z vlastní praxe frekventantů. Ukázky hypnózy, nácvik relaxačních metod, nácvik imaginativních postupů. 5. blok: Přednáška: Interakce s pacientem při změně vědomí. (charakteristika minimálních klíčů, jejich identifikace, užití vyladění na základě fyziologických projevů) Cvičení: ukázky využívání minimálních klíčů, sledování změn fyziologických funkcí - tepu, očních pohybů - k analýze stavu vědomí. Samostudium. 1. Úloha psychologie v medicíně (postavení psychologie v medicíně, povaha psychologie jako společenskovědního oboru, možnosti využití psychologických poznatků v medicíně). 2. Specifika komunikace s dětským pacientem (psychologická specifika jednotlivých věkových období a s nimi spojené požadavky na komunikaci). Péče o rodiče dětského pacienta (rizika ohrožující rodinu dětského pacienta, poskytování podpory rodině ve prospěch pacienta). 3. Komunikace ve zdravotnickém týmu (skupinová pnutí a konflikty v týmu, příčiny a možná řešení). 4. Komunikace s rodinou pacienta (specifická rizika ohrožující rodinu pacienta, rizika ohrožující zdravotníka při komunikaci s rodinou pacienta). Zásady komunikace s pacientem (obecné zásady vedení rozhovoru, empatický rozhovor). 5. Pedagogika, její vymezení, předmět, cíle. Školní pedagogika. Pedagogika ve spojení s jinými vědami. Výchova v širším a v užším smyslu, vzdělání. (Cíl, obsah). Pedagogika jako věda. Základní rysy jejího vývoje. Základní pedagogické pojmy - definitorický přehled (vzdělání, výchovně-vzdělávací proces, subjekt, objekt a další). 6. Hlavní složky výchovy v širším smyslu. Výchova rozumová, vědecká, jazyková, ekologická, mravní, politická, technická, ekonomická, estetická, tělesná, dramatická aj. Výchovné cíle a jejich hierarchizace. Formy výchovy, metody výchovné práce učitele. Teorie výchovy. Filozofie a sociologie výchovy. 7. Vztah pedagogiky a psychologie. Učební styly a techniky. Teorie učení z pedagogicko-psychologického pohledu. Pedagogická evaluace (vzdělávacích programů, výuky, výsledků, standardů aj.). Pedagogická prognostika. 8. Andragogika, specifické metody práce s dospělým studentem. Specifická problematika v různém věkovém období dospělých studentů. 9. Metodika teoretické výuky v intenzivní péči. 10. Metodika praktické výuky v intenzivní péči. Specifika praxe intenzivní péče v rámci ostatních oborů.

Literatura

Povinná literatura: Linhartová, V.: Praktická komunikace v medicíně, Grada, Praha 2006 Vymětal, J.: Lékařská psychologie. Portál, Praha 2003 Doporučená literatura: Andrysek, O. a kol.: Mluv se mnou. Kniha o vzájemné komunikaci pacientů, jejich blízkých, lékařů a sester . Maxdorf, Praha 2011 Baštecká, B.: Psychologická encyklopedie - aplikovaná psychologie. Portál, Praha 2009 Beneš M., Úvod do andragogiky, Karolinum, Praha 2003 Culley, S., Bond, T.: Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Portál, Praha 2008 Čechová, V., Mellanová, A.: Speciální psychologie. IDV PZ, Brno 2001 Faleide, A., Lilleba L., Faleide E.: Vliv psychiky na zdraví (Soudobá psychosomatika). Grada, Praha 2010 Géringová, J.: Pomáhající profese. Triton, Praha 2011 Jobánková, M. a kol.: Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. IDV PZ, Brno 2002 Janáčková, L., Wiess, P.: Komunikace ve zdravotnické péči. Portál, Praha 2008 Janiš K., Kraus B., Vacek P., Kapitoly ze základů pedagogiky, Gaudeamus, Hradec Králové 2005 Jůn, H.: Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Portál, Praha 2010 Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Portál, Praha 2003 Křivohlavý, J., Pečenková J.: Duševní hygiena pro zdravotní sestry. Grada, Praha, 2005 Mellanová, A.: Psychologie v ošetřovatelství. SPN, Praha 1990 Pokorná, A.: Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. NCO NZO, Brno 2008 Plevová I., Slowik R.: Komunikace s dětským pacientem. Grada, Praha, 2010 Průcha J., Přehled pedagogiky, Portál, Praha 2000 Rokyta R. a kol.: Bolest a jak s ní zacházet. Grada, Praha, 2009 Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Portál 2004 Šamánková, M. a kol.: Ošetřovatelství v praxi. Karolinum, Praha, 2006 Vymětal, J. Úvod do psychoterapie, Praha, Grada 2010.

Garant

Mgr. Vladimír Vavrda, Ph.D.