Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rehabilitace (B02594)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu B02594 - Rehabilitace, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

* Zimní semestr: Předmět se skládá z teoretického samostudia a dvou praktických bloků výuky. Teoretická výuka je realizována formou samostudia s oporou e-learningu. Během prvního cvičení si studenti na sobě navzájem nebo ve skupině zkouší prakticky aplikovat přednášené metodiky a přístupy, druhý praktický blok je realizován u lůžka. Mezi základní témata patří: Úvod do zásad rehabilitace na intenzivním lůžku, typy ICU, specifika jednotlivých přístupů. základní terminologie rehabilitačního ošetřovatelství, multidisciplinární tým, funkce jednotlivých členů týmů na jednotkách intenzivní péče, Zásady rehabilitace pacientů v bezvědomí, zásady komunikace s pacienty, kteří nejsou schopny běžné verbální komunikace, nácvik vertikalizace. Základy speciálních metod, přístupů na neurofyziologickém podkladě - orofaciální stimulace, základy Affolter metody, Bobath konceptu. Nácvik soběstačnosti, prevence imobilizačního syndromu a speciální přístupy v intenzivní péči v základních klinických oborech. * 1. Praktický blok (cvičení): Respirační fyzioterapie - statická, dynamická, lokalizované dýchání, aplikace zásad dechové rehabilitace u pacientů s poruchou vědomí, základní principy, přístupy, drenážní techniky, pomůcky (flutter, acapella) Nácvik soběstačnosti u osob na lůžku/ pomůcky pro nácvik aktivit denního života - ADL (personálních i instrumentálních). * 2. Praktický blok (praxe u lůžka): Respirační fyzioterapie - dynamická, využití speciálních metodik na neurofyziologickém podkladě v respirační FT- metodika dle L. Mojžíšové, Vojtova metoda, nácvik odkašlávání (cvičení). Aktivní a pasivní pohyby, správné provádění a nácvik pasivních technik u pacientů na JIP. * Samostudium: Úvod do předmětu, terminologie v rehabilitaci, multidisciplinární tým. Zásady rehabilitace na intenzivním lůžku, typy ICU, specifika přístupů. Základní principy Affolter metody: prvky metody, didaktické prostředky, cílová skupina pacientů, řešení každodenních problémů, nácvik správné vertikalizace, indikace, kontraindikace metody, zásady pro práci s pacientem, efekty metody. Bobath koncept - základní principy využitelné na JIP, terminologie- handling, placing, guiding, normální pohyb, klíčové body kontroly pohybu, tonus, spasticita, stanovení dlouhodobého terapeutického plánu. Basální stimulace - základní principy orofaciální stimulace, multidisciplinární využití na JIP odděleních, postavení ošetřovatelského personálu. * Letní semestr: Předmět se skládá z teoretické části a dvou praktických bloků výuky. Teoretická výuka je realizována zejména formou samostudia s oporou e-learningu. Během cvičení si studenti na sobě navzájem nebo ve skupině zkouší prakticky aplikovat přednášené metodiky a přístupy. Mezi základní témata patří rehabilitační péče na specializovaných pracovištích pod vedením erudovaných rehabilitačních lékařů, zkušených fyzioterapeutů pracujících na lůžkách interních, chirurgických, neurologických. * 1. praktický blok: Ergoterapie na lůžku: basální stimulace, simulovaná disabilita, nácvik řešení krizových situací. Skupinová simulovaná disabilita, komunikace pacientem, praktická aplikace orofaciální stimulace. Hodnocení soběstačnosti v aktivitách denního života (ADL), stupně postižení (disability) a využití těchto informací v přístupu k pacientům na JIP. * 2. praktický blok: Využití základních principů na neurofyziologickém podkladě (Affolter metoda, Bobath koncept, basální stimulace), principy facilitace. Nácvik správné vertikalizme, aplikace zásad polohování přihlédnutím k typu postižení pacienta (hemiparéza, míšní poranění), podle stavu pacienta vertikalizace do sedu, stoje. Aplikace principů školy zad, praktické zásady dodržovaní vertebrogenní životosprávy pro zdravotníky. * Samostudium: Problematika rehabilitace neurologických pacientů v intenzivní péči I - terapeutický ošetřovatelský přístup k pacientům s kombinovaným postižením po poškození mozku (CMP, traumatické poranění), role logopeda, neuropsychologa. Problematika rehabilitace neurologických pacientů v intenzivní péči II - terapeutický ošetřovatelský přístup k pacientům s postižením míchy, diference ošetřovatelského přístupu v IP podle výše léze, specifika polohování, vertikalizme Ergoterapie, vymezení oboru, překrývání rolí, role ergoterapeuta v intenzivní péči, interdisciplinární přístup. Kompenzační pomůcky, jejich přehled, využití na JIP, multidisciplinární aplikace a využití. Zásady přístupu k rodinným příslušníkům, role ošetřovatelského personálu, jak navázat optimální kontakt s pacientem, respektování kompetencí, odpovídající informovanost.

Literatura

* Základní odborná literatura: Pavel Kolář et al., Rehabilitace v klinické praxi, Nakladatelství Galén, 2009, ISBN 978-80-7262-657-1 Lippertová-Grünerová, M.: Neurorehabilitace, Galen, Praha, 2005, ISBN 80-7262-317-6 Petr Kaňovský, Martin Bareš: Spasticita, Maxdorf, Praha, 2005, ISBN 80-7345-042-9 Gangale, D.: Rehabilitace orofaciální oblasti, Grada Publishing, Praha, 2004, ISBN 80-247-0534-6 WHO: Rehabilitace po cévní mozkové příhodě, Grada Publishing, Praha, 2004, ISBN 80-247-0592-3 Pfeiffer Jan: Neurologie v rehabilitaci, Grada Publishing, Praha, 2006, ISBN 978-80-247-1135-5 Stanislav Trojan, Rastislav Druga, Jan Pfeiffer a kol.: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka,Grada Publishing, Praha, 2005, ISBN 80-247-1296-2 Zdeněk Seidl, Jiří Obenberger: Neurologie pro studium a praxi, Grada Publishing, Praha, 2004, ISBN 80-247-0623-7 * Doporučená odborná literatura: Škodová, E., Jedlička, I. a kol.: Klinická logopedie, Portál, 2003, ISBN 80-7178-546-6 Krivošíková, M.: Úvod do ergoterapie, Grada, 2011, ISBN 978-80-247-2699-1 Braga L., Campos da Paz A.: The Child with Traumatic Brain Injury or Cerebral Palsy, Taylor and Francis, London, 2006. Nathan D. Zasler, Douglas I. KIatz, Ross. D. Zafonte: Brain Injury Medicine, Principles and Practice, Demos Medical Publishing, New York, 2007, ISBN 1-888799-93-5 Hromádková, J. a kol., Fyzioterapie, H a H Vyšehradská, 2002, ISBN 80-8602245-5 Marco Mumethaler, Claudio Bassetti,Christof Daetwyler: Neurologická diferenciální diagnostika,Grada Publishing, Praha, 2008, ISBN 978-80-247-2298-6

Garant

Renáta Muchová