Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie výzkumu (B02623)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu B02623 - Metodologie výzkumu, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

1. Studenti/studentky si osvojí základní znalosti metod a metodologie sociologického a sociálního výzkumu. Důraz je kladen na pochopení fází výzkumu, volbu odpovídajících metod, technik a postupů v celku procesu výzkumu, rozdílu mezi induktivním a deduktivním přístupem. 2. Studenti/studentky v rámci seminářů a domácí přípravy zpracují projekt výzkumného problému, jak kvantitativního tak i kvalitativního přístupu.  3. V rámci přednášek a seminářů si osvojí etické a epistemologické zásady výzkumné práce.4. Studenti/studentky zpracují design vlastního výkzumného problému - v letním semestru kvantitativní a v letním kvalitativní design. 

Sylabus

Vedoucí předmětu:  Mgr. Petr Matoušek konzultační hodiny - úterý 13-14,30 Ke Karlovu 11 (Klinika adktologie) z důvodu stěhování kliniky, prosím, nejdříve mi kontaktujte elektronickou poštou, domluvíme se aktuálně na místu i času. Případně je vždy prostor pro konztultace po semináři. Děkuji za pochopeníkontakt: matousek@adiktologie.cz MÍSTNOST PRO VÝUKU:Mísntost spadající pod kliniku rehabilitačního lékařství, ALbertov 7, Praha 2- studenti se odsud dostaví do společné místnosti TROPY - LF1 a UK - ČVUT - vchod ze Studničkovy ulice (dojít až k velkým Albertovským schodům, před schody do leva podél trafo stanice, poté po pravé straně schody, kde studenti zazvoní, případně počkají na vyučujícího)TÉMATA: Základní pojmy: empirický výzkum; epistemologie výzkumu; kvantitativní a kvalitativní přístup Práce s odbornými texty Sociální problém - jeho definice, odbornost, odborná příslušnost - rozdíl mezi výzkumem v sociologii a výzkumem v rehabilitaci/medicíněFáze výzkumu - kvantitativní, kvalitativní - principy indukce a dedukce.Sběr dat, techniky sběru dat, relibilita a validita Výzkumný vzorek a jeho konstrukceProblém kvality šetření, problém zkresleníEtické principy sběru datKvantitativní a kvalitativní nástroje pro sběr dat

Literatura

PRO ZIMNÍ SEMESTR:POVINNÁ LITERATURA:DISMAN, M. (1994): Jak se vyrábí sociologická znalost. Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum. KUBÁTOVÁ, H. (2006): Metodologie Sociologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. NEKOLA, M.; GEISSLER, H.; MOUZRALOVÁ, M. (2011): Současné metodologické otázky veřejné politiky. Praha: Karolinum.PUNCH, KEITH F. (2008): Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. DOPORUČENÁ LITERATURA:BRYMAN, A. (2008): Social research methods. Oxford: Oxford University Press.DE VAUS; D. A. (2001): Research design in social research. London: SAGE.NOVÁK, M. et al. (2011): Úvod do studia politiky. Praha: SLON.ZICH, F. (2004): Úvod do sociologického výzkumu. Praha: EUPRESS.Sociologický časopis: www.soc.cas.cz  PRO LETNÍ SEMESTR: Povinná literatura: KAUFMANN, J. C. (2010) Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství. SILVERMAN, D. (2005): Ako robiť kvalitativny výskum. Praktická príručka. Bratislava: Ikar. STRAUSS, A. / CORBINOVÁ, J. (1999): Základy kvalitativního výzkumu" postupy a techniky zakotvené teorie. Boskovice: Albert. Doporučená literatura: ALVESSON, M. / SKÖLDBERG, K. (1999): Reflexive methodology: New vistas for qualitative research. London: Sage. DENZIN, N., K. (1989): Interpretative interakcionism. London: Sage. GUMBRIUM, J.F. / HOLSTEIN, J.A. (1997): The new language of qualitative method. New York:Oxford univerzity press HAMMERSLEY, M. / ATKINSON, P. (1989): Ethnography, principles in practice.London /New York: Routledge Biograf - malý neškodný sociologický časopis        www.biograf.org   

Požadavky

Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou.Podmínky zápočtu: aktivní zapojení během výuky  Zkouška bude koncipována formou písemného testu.Rozdíl mezi kvalitativním, a kvantitativním přístupemPojmy - co to je indukce, dedukce, hypotéza, výzkumný vzorek, validita, reliabilita...Popište kvalitativní/kvantitativní fáze výzkumu.Popište induktivní a deduktivní způsob.Co znamená pojem validitia/reliabita?Jak se konstruují hypotézy?Může být metoda rozhovoru použita při kvantitativním výzkumu?

Garant

Mgr. Petr Matoušek