Předmět Supervize ošetřovatelství (CCOCB0001)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCOCB0001 - Supervize ošetřovatelství, 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cíl předmětuReflexe klinické praxe v rámci supervize vede studenta k získávání těchto základních dovedností a znalostí:Student dovede:- spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu;- nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize;- pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora;- pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky;- být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci;- využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v ošetřovatelské praxi;- aktivně spolupracovat v supervizní skupině;- poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině;- využívat supervizi při řešení složitých případů klientů;- využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži (prevence syndromu vyhoření);- identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi;- průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize.
Sylabus
ZSPojem, definice supervize a možnosti jejího uplatnění v pomáhajících profesích - praktická aplikace supervize; v kontextu ošetřovatelství a zdravotně-sociální oblasti; Hranice supervize a její přesahy (koučing, mentoring, tutoring, poradenství, terapie);Etické aspekty supervize;Kontrakt a smlouva o supervizi; Funkce supervize - podpůrná, kontrolní a rozvojová supervize;Formy supervize:Individuální supervize a skupinová supervize;Případová supervize - Balintovská skupina;Týmová supervize; Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých účastníkůkurzu (průběžně).LSTeoretické koncepty, techniky a základní přístupy v supervizi; Struktura a proces supervizního rozhovoru;Managerská supervize, supervize jako součást řízení lidských zdrojů;Klinická supervize-firemní kultura, klíče k úspěchu a rizika související se zavedením supervize do organizace;Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých účastníkůkurzu (průběžně).
Literatura
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 148 s. ISBN 80-7367-181-6.Tematicky relevantní články z odborných časopisů (včetně cizojazyčných)Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací Doporučená studijní literatura:CARROLL, M.; THOLSTRUP, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd. Praha: Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5.KŘÍVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada. 2004. ISBN 80-247-0784-5.PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.ŠIMEK, A. Supervize - kasuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.
Požadavky
80% aktivní účast studenta na výucePředmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky na základě splnění požadované docházky a vypracování zadaných úkolů v rámci samostudia/skupinové práce (tematicky orientované zpracování příspěvku/textu k vybrané problematice a tématu supervize v ošetřovatelské praxi) a skupinové prezentace/předání zpracovaných informací v rámci výuky (práce ve trojicích).
Garant
Mgr. Milena Vaňková