Předmět Poradenství a edukace v ošetřovatelství (CCOCB0010)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCOCB0010 - Poradenství a edukace v ošetřovatelství, 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Po absolvování předmětu bude student schopen: · Definovat základní pojmy · Orientovat se v aktuálně platné legislativě vztahující se k problematice edukace · Seznámit se s faktory ovlivňujícími průběh edukace · Realizovat anamnestický rozhovor s pacientem, zaměřený na zhodnocení úrovně znalostí, dovedností a potřeby edukace sestrou · Specifikovat použití jednotlivých didaktických metod a forem edukace v ošetřovatelské praxi · Seznámit se s požadavky na vedení edukačního záznamu v dokumentaci pacienta · Naplánovat a realizovat edukační program v oblasti primární, sekundární terciální prevence
Sylabus
Vymezení poradenství a edukace v ošetřovatelství (předmět a cíle základní pojmy a kontext, interdisciplinarita) Faktory ovlivňující průběh a výsledky poradenského procesu a edukace. Faktory související s učícím se jedincem, faktory související se situací, v níž edukace probíhá; faktory související s učivem; činitelé související s osobností edukátora/poradce.Teoretické minimum - učení a učení se jako proces Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivní edukace; tvořivost a její rozvíjení); Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategoriíí pacientů; Psychologie učení dospělých (motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení); Hodnocení a zpětná vazba. Metodicko-didaktické aspekty edukaceDidaktická struktura edukačního procesu v teorii a klinické praxiSociálně- psychologické aspekty poradenstvíZpůsoby práce s klientem/pacientem: Systemický přístup a koncept pomoci a kontroly; Na řešení orientovaný přístup/SFA; zakázkový model; koučování Aplikace poznatků teorie na klinickou praxi Jedinci se speciálními potřebami a edukace, edukace rodinných příslušníkůEdukační proces a poradenství v ošetřovatelské praxi Možnosti využití edukace a poradenství v různých oblastech života, v průběhu životní dráhy, spolupráce s dalšími odborníky a institucemi
Literatura
Beneš, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.136 s. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s. Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha:Grada, 2010. 128 s.Dařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 234 s.Dařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha, Slon 1995. 146 s.Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 77 s.Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. 1.vyd. Portál: Praha. 2010. 248 s. Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.197 s. Závodná, V. Pedagogika v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2002. 95 s. Doporučená literatura:Adair, J. Efektivní motivace. 1. vyd., Praha: Alfa Publishing, 2004. 178 s.Brich, P. Koučování, inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. s. 97Geoffrey, P. Moderní vyučování. 2. vyd., Praha: Portál, 2002. 380 s.Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 169 s. Janáčková, L., Weiss, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál: Praha, 2008. 136 s. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. Medlíková, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s. Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 313 s.Průcha, J., Walterová, E. Mareš, J. Pedagogocký slovník. 6. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s.Vester, F. Myslet, učit se…. A zapomínat? 1. Vyd. Plzeň: Fraus, 1997. 191 s. Tematicky relevantní články z odborných časopisů (Časopisy: Andragogika, Pedagogika, Zdravotnické noviny, Učitelské noviny aj. včetně využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací)Právní předpisy
Požadavky
80% účast studenta na výuceVypracování zadaných seminárních úkolů v rámci samostudia, orientovaných na vybranou problematiku poradenství a edukace v ošetřovatelské praxi.Vedení edukačního/poradenského rozhovoru s klientem a jeho rozbor, nebo návrh a realizace výukového programu pro specifickou oblast edukace, jeho metodika, včetně zhodnocení proběhlé edukace.
Garant
Mgr. Milena Vaňková