Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fyzioterapie II. - metody a koncepty kineziterapie (CRHBPY2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CRHBPY2 - Fyzioterapie II. - metody a koncepty kineziterapie, 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Fyzioterapie IIOsvojení běžně používaných fyzioterapeutických postupů

Sylabus

Fyzioterapie II-   ZS- Svalová dysbalance a fyzioterapie- Změny svalového tonu a fyzioterapie- Změny délky svalu a fyzioterapie- Změny síly svalové a fyzioterapie- Bolest a fyzioterapie- Změny svalové koordinace a fyzioterapie- Fyzioterapeutické postupy při poruchách rovnováhy a taxe- Fyzioterapeutické postupy při reedukaci stoje a chůze- Facilitační prvky a postupyFyzioterapie II - LS- Postupy myoskeletální medicíny- Základy PNF- Metodika sestry Kenny- Metodika senzomotorické stimulace dle Jandy a Vávrové- Základy Vojtova principu- Základy metodiky K. Schrott- Základy Brüggerova konceptu- Základy Bobath konceptu- Metodika McKenzie- Klappova metodika- Ostatní metodiky Indikace a kontraindikace fyzioterapeutických postupů  v praxi.

Literatura

Fyzioterapie II -  ZS1. Kabelíková, K., Vávrová, M: Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy. Grada Publishing, Praha, 19972. Dvořák, R: Základy kinezioterapie.UP, Olomouc, 1996 3. Pfeiffer, J. a kol.: Facilitační metody v léčebné rehabilitaci. Avicenum, Praha, 1976 4. Gúth, A.: Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Liečreh Gúth, Bratislava, 1995 5. Trojan, S., Druga, R., Pfeiffer, J., Votava, J.: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Grada, Praha, 19966. Trojan, S., Druga, R., Pfeifřer, J.: Centrální mechanismy řízení motoriky - teorie, poruchy a léčebná rehabilitace. Avicenum, Praha, 1990 7. Haladová, E. a kol.: Léčebná tělesná výchova. IDVPZ, Brno, 19978. Lewit, K.: Manipulační léčba. ČLS JEP, Praha, 20049. Kolektiv autorů: Léčení poliomyelitidy. SZN, Praha, 196110. Hromádková, J. a kol.: Fyzioterapie. H&H Vyšehradská, Jinočany, 199911. Myers, R., S.: Saunders Manual of Physical Practice. W.B. Saunders Company, Philadelphia, 1995Fyzioterapie II - LS.1.Pavlů, D.: Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. CERM, Brno, 20022. Janda, V., Vávrová, M: Senzomotorická stimulace. Rehabilitácia suppl.25, 1992, 3, str.14-35 3. Bobathová, B.: Hemiplégia dospělých. Liečreh Gúth, Bratislava,19974. Vojta, V., Peters.: Vojtův princip. Grada Avicenum, Praha, 1995 5. Adler, S.S., Beckers, D., Buck, M.: PNF in Practice. Springer Verlag, 19936. Rašev, E.: Škola zad. DIREKTA, Praha, 19927. Nováková, E., Mališka,L., Illiašová, M.: Terapie bederní páteře přístupem Robina McKenzie. Eva Nováková, Praha, 20018. Feldenkrais, M.: Feldenkraisova metoda. PRAGMA, Praha,19969. Rock, C., M., Krueger, S., P.: Agisticko-excentrické kontrakční postupy k ovlivnění funkčních poruch hybného systému. CERM, Brno, 200010. Rychlíková, E.: Funkční poruchy kloubů končetin. Grada, Praha, 200211. Vojáčková, H.: Pohybem ke zdraví a kráse pracující ženy. SZdN, Praha, 196112. Blahušová, E.: Pilatesova metoda. Olympia,Praha, 200213. Kolektiv autorů. Zdravé držení těla během dne podle Dr. Bruggera. MUDr. A. Kollmann, Praha, 1995 14. Forsstromová, B., Hampsonová, M.: Alexanderova technika v těhotenství a při porodu. Barrister & Principal, Brno, 1996 15. Votava, J.: Jóga očima lékařů. Avicenum, Praha, 1998

Požadavky

Podmínky udělení zápočtu za:- 80% účast na praktické výuce (kontrola dle zápočtového listu)- multiple-choice test (80% správných odpovědí), ZS, LS- seminární práce z vylosovaného tématu- přezkoušení praktického provedení přednesené látky termín testu a přezkoušení - 28.1. 2013 od 8.00 v posluchárně KRL1. opravný termín testu 30.1. od 9.00 v posluchárně KRL.2. opravný termín testu 1.2. od 10.30 tamtéž v ZSStudent vypracuje seminární práci v minimálním rozsahu 3 stránky A4 (38 řádek), s uvedením zdrojů ze kterých čerpalTémata1. Zkrácený sval, zásady diagnostiky a terapie, uvedení jednoho konkrétního příkladu2. Zvýšený tonus svalový (funkční svalový hypertonus), zásady diagnostiky a terapie, uvedení jednoho konkrétního příkladu 3. Příčiny omezené kloubní pohyblivosti, terapeutické postupy, uvedení jednoho konkrétního příkladu 4. Spasticita, definice (alespoň jedna z mnoha), zásady diagnostiky a terapie, uvedení jednoho konkrétního příkladu 5. Aktivace/posilování oslabených svalů břišní stěny v rámci svalové dysbalance (dolní zkřížený sy. dle Jandy), různé možnosti, doplnit obráky/kresbami (panáčky) 6. Aktivace hlubokých flexorů šíje a svalů pletence ramenního/lopatek v rámci svalové dysbalance (horní zkřížený sy. dle Jandy), různé možnosti, doplnit obrázky/kresbami7. Aktivace/posilování gluteálních svalů v rámci svalové dysbalance (dolní zkřížený sy. dle Jandy), různé možnosti, doplnit kresbami 8. Vztah mezi dýcháním (dechovým stereotypem) a posturou 9. Příprava na vertikalizaci, postupná vertikalizace, nácvik stoje u lůžka s uvedením jednoho konkrétního příkladu, pomůcky používané při nácviku stoje 10. Poruchy rovnováhy ve stoji, zásady diagnostiky a terapie, uvedení jednoho konkrétního příkladu11. Ataxie spinální a mozečkové etiologie, srovnání terapeutických postupů, uvedení jednoho konkrétního příkladu 12. Charakteristika abdominálního a hrudního dýchání, terapie jejich poruch, uvedení jednoho konkrétního příkladu13. Charakteristika spojitého dechu a jeho využití v praxi, uvedení jednoho konkrétního příkladu 14. Facilitace pohybu, definice, proprioceptivní facilitace, popis 5 facilitačních postupů/technik15. Základní charakteristiky chůze, klinické vyšetření, terapie, uvedení jednoho konkrétního příkladu, pomůcky používané při nácviku chůze 16. Různé režimy posilování, jejich indikace, uvedení jednoho konkrétního příkladu17. Základní charakteristiky stoje, klinické vyšetření a terapie postury/vadného držení těla, uvedení jednoho konkrétního příkladu 18. Hodnocení bolesti obecně, praktické využití pomocí VAS (Visual Analogue Scale), uvedení jednoho konkrétního příkladu 19. Definice a prvky senso-motorického učení20. Faktory motorického učení ovlivňující efekt terapie  21. Neurofyziologické poznatky využívané v rehabilitaci  22. Posturální ontogeneze a vývoj stabilizace v LSStudent vypracuje seminární práci v minimálním rozsahu 3 stránky A4 (38 řádek), s uvedením zdrojů ze kterých čerpal (uvedeny musí být min. 2 zdroje).Práce bude obsahovat charakteristiku metody, její principy, indikační oblast, event. praktické příklady. Práci odevzdá spolu se zápočtovým listem.Témata1. Bobath koncept2. Motor relearning programme - J. Carr a R. Shepherd3. Koncept M. Johnstone4. Petö koncept 5. Vojta koncept6.  PNF (H. Kabat, M. Knott, D. Voss)7. McKenzie koncept8. Brügger koncept9. Metodika dr. R. Klappa10. Metodika senzomotorické stimulace (V. Janda, M. Vávrová)11. Metodika R. Brunkow12. Metodika K.L. Schroth13. SET koncept14. Metodika E. Kenny15. Metodika dynamické neruromuskulární stabilizace (DNS)16. Metodika M. Rood17. Metodika F. Affolter18. Metoda F.A. Alexandera19. Metoda M. Feldenkraise20. Metoda J.H. Pilatese21. Metoda S. Klein-Vogelbach22. Halliwick metoda23. Škola zad24. Hippoterapie25. Spirální dynamika Zkouška : ústní přezkoušení z následujících témat - Analytické postupy (metoda s. Kenny a některé další)  a jejich současné využití.-  Vyšetření a mobilizace periferních kloubů, nespecifické mobilizace páteře-  Brügger koncept- Metodika senzomotorické stimulace- Bobath koncept- Vojta koncept- Klappova metodika, metodika K. Schrott- Metodika McKenzie- PNF způsob náhrady praktické výuky: individuální stáž dle možností kliniky

Garant

doc. MUDr. Dobroslava JandováPhDr. Alena HerbenováMgr. Pavel Fuksa