Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství IV. (CVSE4P0024)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CVSE4P0024 - Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství IV., 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci hromadných onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a se základy tělovýchovného lékařství. Prakticky se naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, provádět zátěžové testy a hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží.

Sylabus

Základní požadavky na přívod živin. Principy správné výživyBílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky a vitamíny ve výživě. Charakteristika a dělení, potřeba, zdroje, rizika z nadbytku a nedostatku. Zásady správné výživy, výživová doporučení. Pitný režim. Prevence alimentárních nákaz a intoxikacíAlimentární nákazy a intoxikace mikrobiálního původu (salmonelózy, shigelózy, kampylobakteriózy a další bakteriální alimentární onemocnění - epidemiologie, klinika, možnosti prevence; nákazy parazitární; nákazy  virové; transmisivní spongioformní encefalopatie; alimentární intoxikace) Nutriční mikrobiologieProblematika saprofytické mikroflóry. Mikroflóra zažívacího traktu. Nutriční toxikologieProblematika toxických (kontaminujících) látek v potravinách (toxické kovy, dusičnany a dusitany, polychlorované bifenyly, dibenzofurany a dioxiny, estery kyseliny ftalové, mykotoxiny atd.) Zdravotní rizika, možnosti prevence. Biotranformace a interakce toxických látek v organismu.Zdravotní rizika z látek, které vznikají při výrobě, skladování nebo kuchyňském zpracování potravin, možnosti prevence.  Otravy houbami. Výživa vybraných skupin populaceVýživa těhotných a kojících žen. Výživa seniorů, změny nutričního stavu ve stáří. Alternativní směry ve výživěCharakteristika hlavních alternativních směrů, možné zdravotní výhody a rizika Legislativa v hygieně výživyZákladní právní předpisy, státní zdravotní dozor v oblasti stravovacích služeb, příklady z praxe Vyšetřování a hodnocení nutričního stavu, hodnocení spotřebyAntropometrické, biochemické, hematologické a další metody hodnocení nutričního stavu, interpretace výsledků. Metody sledování spotřeby živin Preskripce pohybové aktivity v primární a sekundární prevenciPreskripce v primární prevenci. Zásady přístupu k výběru pohybové aktivity, základní parametry v preskripci - intenzita, trvání, četnost. Motivace, adherence. Moderní koncepce pohybové aktivity pro zdraví. Preskripce pohybové aktivity v  sekundární prevenci vybraných  onemocnění, zvláštnosti při preskripci, kontraindikace pro provádění jednotlivých sportů. Adaptace organizmu na tréninkMorbidita a mortalita a její ovlivnění pravidelnou PA. Účinky na kardiovaskulární systém, na kosterní sval. na tukový a sacharidový metabolismus, antropometrické parametry. Reakce organizmu na krátkodobou tělesnou zátěž Energetické zdroje pro tělesnou práci. Aerobní a anaerobní  hrazení energie. Spotřeba kyslíku při tělesné zátěži. Maximální potřeba kyslíku a anaerobní práh. Kardiovaskulární, respirační a metabolická odpověď na tělesnou zátěž Zátěžové testy   Indikace, kontraindikace. Druhy zatížení. Laboratorní testy, terénní testy. Dynamické ZT: zdroje zatížení, jednotky zatížení. vybavení laboratoře, bezpečnostní opatření. Hodnocení zátěžového testu. Praktické provedení zátěžového testu. Vyšetření pacienta v primární či sekundární prevenci se zaměřením na následnou preskripci pohybové aktivity Svalové dysbalanceSvalové dysbalance v souvislosti s vertebrogenními obtížemi. Vyšetření jednotlivých svalových skupin. Léčebná opatření, metody strečinku. Doping a podpůrné prostředky ve sportuProblematika dopingu ve sportu. Organizace protidopingové kontroly. Přehled dopingových látek a manipulací. Podpůrné prostředky ve sportu Výživa ve sportu a při tělesné zátěžiMetabolismus živin při tělesné zátěži.  Doporučené složení stravy. Výživa před, při a po výkonu. Základní tělesné, psychické, sociální a duchovní potřeby dětí a dospívajících  Maslowův model lidských potřeb, deprivace a její příznaky, dlouhodobé následky psychické a emocionální deprivace u dětí, denní a týdenní výkonnostní křivka Vývojové charakteristiky v předškolním a školním věkuObecné znaky vývoje; tělesný, funkční, psychomotorický, psychosociální  vývoj, charakteristika předškolního, školního období a období dospívání Hodnocení růstu a vývoje dětí a mládežeFaktory ovlivňující růst dítěte, antropologické výzkumy v ČR, metody hodnocení růstu, percentilové grafy a práce s nimi, hodnocení růstu v kojeneckém věku, hodnocení nízké hmotnosti, nadváhy a obezity, sekulární trend Výživa kojenců a malých dětí.Současné doporučení WHO, výhody kojení, kontraindikace kojení. Podpora, prosazování a ochrana kojení ve zdravotnickém systému. Možná zdravotní rizika z výživy, možnosti prevence. Poruchy příjmu potravy Mentální anorexie a bulimie u dětí a mládeže (příčiny, možnosti prevence a léčby, kazuistiky). Obezita u dětí a mládeže  Rizika poškození zdraví dětí z provozu a režimu předškolních zařízení - Nemocnost ARO, úrazy a otravy, vadné držení těla, psychické přetížení, biologická, psychická a sociální stránka školní zralosti, individuální hodnocení školní zralosti předškolního dítěte, sociální porozumění dětí předškolního věku; typy a formy předškolních zařízení Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěžíZdroje nepřiměřené zátěže; reakce dítěte na nepřiměřenou zátěž;  poruchy učení, poruchy chování; psychické poruchy spojené se stresem, smyslové vady; příčiny a prevence vadného držení těla Poradenské přístupy (kognitivně behaviorální) ke zvládání školního stresu Typy a formy úrazů a násilí na dětech a mládeži.  Špatné zacházení, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom komerčního sexuálního zneužívání (CSES) a vývojové trauma.           Sebevražedné chování a sebepoškozování u dětí a mládeže.Epidemiologie dat v ČR a světě, rizikové faktory, popis typů a forem, podpora duševního zdraví dětí a mládeže, analýza vybraných kazuistik Sociálně-patologické chování dětí se zaměřením na agresivní chováníNepřiměřená agresivita, šikana, delikvence, kriminalita, pouliční gangy dětí a mladistvých, zdroje a příčiny sociálně patologické agrese, možnost prevence, ukázka kazuistik Zneužívání návykových látek (tabák, alkohol, drogy) a informačních technologií u dětí a mládeže 

Literatura

Základní literatura:Kolektiv: Manuál prevence v lékařské praxi - souborné vydání, Univerzita Karlova / Fortuna, 2004DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu, Praha, 2011Tuček M. a kolektiv: Hygiena a epidemiologie. Karolinum, Praha, 2012Velíšek J., Hajšlová, J.: Chemie potravin 1, Ossis, Tábor, 2009Velíšek J., Hajšlová, J.: Chemie potravin 2, Ossis, Tábor, 2009Anděl M. a kol.: Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu, Galén, Praha, 2001Kraml P.: Hyperlipoproteinémie v klinické praxi. Tigis, Praha, 2008Svačina Š. a kol.: Klinická dietologie, Grada, Praha, 2008Lebl J., Provazník K., Hejcmanová L.: Preklinická pediatrie. Galén a Karolínum Praha 2007Komárek, L., Provazník, K. a kol.: Prevence v praxi. 3.LF UK, Nadace CINDI, Praha 2009 Placheta Z. a kol.: Zátěžová a funkční diagnostika a proskripce pohybové aktivity. Skriptum. Masarykova Univerzita v Brně. Brno 1995Placheta Z. a kol.: Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Grada Publishing 1999 PrahaHainer V. a kol.: Základy klinické obezitologie. Grada Publishing 2004 PrahaKopelman P. G.: Clinical Obesity. Blackwell, Science. Oxford 1998Svačina Š.: Obezita a diabetes. Maxdorf Jesenius, 2000 PrahaFried M.: Moderní chirurgické metody léčby obezity. Grada Publishing as. 2005 PrahaMaughan R. J. a kol.: Výživa ve sportu. Galén 2006Máček M.,Radvanský J. a kol.: Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Galén 2011Anděl M. a kol.: Vnitřní lékařství sv. 5 Doplňující literatura:US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2010Gibbon R.S.: Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, 2005Hronek M: Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení. Maxdorf, 2004Matějček Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Portál Praha 2007Vágnerová,  M.: Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum; 2005Vignerová, J., Riedlová, J., Bláha, P. et al.: 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 Česká republika. Souhrnné výsledky. PřF UK v Praze a SZÚ Praha 2006Vignerová, J. Bláha, P.: Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Norma, vyhublost, obezita. SZÚ Praha 2001.                                                                                                          Schneidrová, D.  a kol. Kojení: Nejčastější problémy a jejich řešení. Grada Publishing, Praha, 2006Krch, F.D.: Poruchy příjmu potravy. Grada, 1999Kopřiva P, Havlínová M, Mayer I.:  Program podpory zdraví ve škole, Praha: Portál; 2006Havlínová M., Vencálková (eds.), E., Havlová, J., Lacinová, I., Petrasová, N., Šprachtová, L. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál 2000Hardin E. M.,  Peterson L.W.: Děti v tísni. TRITON Praha 2002Praško J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001Dunovský J., Dytrych Z., Matějček Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada Publishing Praha 1995WHO: Preventing Child Maltreatment. WHO 2006Koutek J., Kocourková J.: Sebevražedné chování. Portál Praha 2003Kriegelová M.: Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Grada Publishing 2008Fischer S., Škoda J:: Sociální patologie. Grada Publishing Praha 2009Nešpor K. Návykové chování a závislost. Třetí aktualizované vydání. Praha: Portál 2007

Požadavky

Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu a účast na výuce. Vyžadována je 80 % účast na praktických cvičeních. V případě většího počtu absencí na praktických cvičeních může student doložit svoji účast na odpovídajícím počtu seminářů, kde jinak účast není kontrolována, případně sepíše seminární práci na téma, zadané vedoucím katedry. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování.

Garant

doc. MUDr. Pavel Dlouhý, Ph.D.