Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obory preventivního lékařství (CVSE5P0066)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CVSE5P0066 - Obory preventivního lékařství, 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem státní rigorózní zkoušky je zjistit zda má student znalosti a dovednosti nutné pro rozpoznání a vážení rizika poškození zdraví skupin obyvatel i jednotlivců, zda zná možnosti a způsoby prevence u preventabilních onemocnění. Zvláštní pozornost je při zkoušce věnována rozhodovacím schopnostem a dovednostem.

Sylabus

Otázky ke státní rigorózní zkoušce z Oborů preventivního lékařství, 5. ročník:Veřejné zdravotnictví1.  Aktuální úhradový systém v českém zdravotnictví - jakým způsobem jsou financováni poskytovatelé v ČR a kdo o tom rozhoduje.2.  Ekonomická problematika moderního zdravotnictví - příčiny vzestupu nákladů. Demografický strom.3.  Indikátory zdravotnického systému.4.  Informovaný souhlas. Formy jeho získání, náležitosti, právní závaznost, problematika nesouhlasu pacienta s výkonem.5.  Národní zdravotní pojištění. Popište a zhodnoťte systém německého zdravotnictví. Porovnejte rozdíly a shodné body s českým zdravotnictvím. Které další země mají národní zdravotní pojištění. Výhody a nevýhody.6.  Program WHO Health 21 (Zdraví 21) a jeho realizace v podmínkách ČR.7.  Programy na ochranu a podporu zdraví populace v České republice.8.  Rizika při poskytování zdravotní péče - obecný přehled a možnosti prevence.9.  Řízení kvality ve zdravotnictví, formy externí kontroly kvality zdravotnických zařízení, situace v ČR.10. Řízení lůžkových  zdravotnických zařízení a organizace péče v nich.11. Státní zdravotnictví (NHS). Popište a zhodnoťte systém britského zdravotnictví.12. Systém postgraduálního vzdělávání lékařů v ČR.13. Systém zdravotní péče v ČR. Popište hlavní rysy současného stavu. K jakému modelu se náš systém blíží. Z jakých zdrojů je hrazena zdravotní péče, kdo ji poskytuje a jaký je přístup populace ke zdravotnickým službám.14. Tržní model zdravotnictví USA. Výhody a nevýhody.15. Typy zdravotnických zařízení podle druhů a forem poskytované. Financování.16. Úmluva o lidských právech a biomedicíně - základní charakteristika. Problematika předem vyslovených přání a možná aplikace v ČR.17. Základní aspekty pracovního práva - pracovní smlouva, popis pracovního místa (kompenzace).18. Základní principy aktuální zdravotnické reformy v ČR.19. Základní typy zdravotnických systémů - výhody a nevýhody . Ústav zdraví dětí a mládeže1. Základní potřeby a práva dítěte (Maslowův model lidských potřeb, uspokojování potřeb dítěte v rodině a ve škole, Úmluva o právech dítěte).2. Posuzování růstu a vývoje dítěte  v primární péči (růstové a vývojové charakteristiky, nástroje hodnocení).3. Program SZO/UNICEF na podporu a ochranu kojení a jeho realizace v ČR (10 kroků na podporu kojení, Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka ).4. Prevence poruch z výživy u dětí a mládeže (časná identifikace a intervence v primární péči ve vztahu k obezitě a poruchám příjmu potravy, primární prevence ve škole).5. Posuzování školní zralosti u předškolního dítěte (možnosti hodnocení roviny somatické, kognitivní, emoční, sociální v primární péči).6. Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěží (zdroje nepřiměřené zátěže dítěte ve škole, dopad na zdraví tělesné, duševní, sociální).7. Prevence infekčních onemocnění u školních dětí (evropský preventivní program e-Bug, hygiena školního prostředí).8. Program podpory zdraví ve školách - "Škola podporující zdraví" (pohoda prostředí; zdravé učení; otevřené partnerství).9.  Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (tělesné, sexuální, psychické a systémové násilí, zanedbávání, oznamovací povinnost lékaře a multioborový přístup, prevence).10. Úrazy dětí a mládeže  (úrazovost v ČR, druhy zranění, místa úrazu, rizikové faktory v závislosti na věku, možnosti prevence).11. Rizikové chování u dětí a mládeže (frustrace a deprivace, formy - šikana a kyberšikana, agresivní chování,  komerční sexuální zneužívání dětí, kriminalita teenagerů a prevence).12. Zneužívání návykových látek u dětí a mládeže (prevalence, rizika  konzumace alkoholu a návykových látek, časná intervence a prevence).13. Kouření u dětí a mládeže (prevalence kouření a užívání tabákových výrobků,  zdravotní důsledky kouření a expozice tabákovému kouři, primární prevence).14. Kouření u dětí a mládeže (časná identifikace a krátká intervence v primární péči, léčba závislosti na tabáku). Epidemiologie1.  Alimentární intoxikace infekční etiologie2.  Bakteriální střevní infekce3.  Epidemiologická surveillance, účel a elementy4.  Epidemiologie nádorů5.  Epidemiologie úrazů6.  Infekce vyvolané enteroviry7.  Infekce vyvolané herpetickými viry8.  Infekce vyvolané chlamydiemi a rickettsiemi9.   Nákazy s přírodní ohniskovostí v ČR10. Nozokomiální nákazy; příčiny jejich vzniku, jejich zvláštnosti a prevence11. Očkovací kalendář ČR12. Principy aktivní a pasivní imunizace13. HIV/AIDS14. Respirační bakteriální infekce15. Respirační virové infekce16. Virové exantematické infekce, včetně příušnic17. Virové hepatitidy18. Virové střevní nákazy Obecná hygiena1.  Balené vody - druhy, charakteristika, výhody a rizika jejich používání2.  Pitná voda - její zdroje, požadavky na kvalitu a zdravotní nezávadnost3.  Pitná voda - rizika chemické kontaminace, zdravotní důsledky a jejich prevence4.  Pitná voda - rizika mikrobiální kontaminace, zdravotní důsledky, prevence5.  Hygienická problematika odpadů - charakteristika, způsoby likvidace a jeich výhody a nevýhody z hlediska zdravotních a ekologických důsledků6.  Specifika odpadů ve zdravotnictví - nakládání s odpady ve zdravotnictví7.  Využití humánního biomonitoringu (biomarkerů expozice a účinku) ke sledování expozice a zátěže populace toxickým látkám z prostředí8.  Neprofesionální expozice populace olovu a kadmiu z prostředí - expoziční cesty, možná zdravotní rizika z populačního hlediska, možnosti prevence9.   Neprofesionální expozice populace rtuti z prostředí - expoziční cesty, možná zdravotní rizika z populačního hlediska, možnosti prevence10.  Neprofesionální expozice populace persistentním chlorovaným organickým polutantům (chlorované pesticidy, polychlorované bifenyly, dioxiny) prostředí - expoziční cesty, možná zdravotní rizika z populačního hlediska, možnosti prevence11.  Zdravotní důsledky působení neionizujícího záření (radiové vlny, mikrovlny, radarové vlny, mobilní telefony) - možnosti prevence12.  UV záření a jeho biologické (positivní i negativní) účinky. Hygienická problematika osvětlení13.  Hygienické požadavky na zdravotnická zařízení14.  Zdravotní rizika prostředí v interiérech (fyzikální, chemické i biologické faktory specifické pro toto prostředí), možnosti jejich prevence   15.  Znečištění ovzduší a jeho možné zdravotní důsledky, nejdůležitější kontaminanty ovzduší, monitorování znečištění ovzduší ve vztahu k zdravotnímu stavu v ČR16.  Problematika komunálního hluku, možná zdravotní rizika, možnosti prevence17.  Tabákový kouř v prostředí - rizikové skupiny, zdravotní rizika, možnosti prevence expozice Pracovní lékařství1.  Měření a hodnocení hluku v pracovním prostředí.2.  Měření a hodnocení vibrací v pracovním prostředí.3.  Měření a hodnocení lokální svalové zátěže a pracovních poloh.4.  Hodnocení elektromagnetického a ionizujícího záření.5. Měření a hodnocení faktorů rozhodných pro tepelnou pohodu při práci.6.  Měření a hodnocení energetického výdeje při práci.7.  Hygienický dozor na pracovištích (kategorizace práce, primární prevence, pracovnělékařské služby).8.  Zdravotní rizika při pobytu a práci v zahraničí.9.  Zdravotní rizika při práci v hornictví, kovoprůmyslu, zdravotnictví a zemědělství.10. Měření a hodnocení prašnosti v pracovním ovzduší.11. Měření a hodnocení světelné pohody na pracovišti.12. Hodnocení expozice faktorům pracovního prostředí. Tělovýchovné lékařství1.  Doping.2.  Role a preskripce silového a dynamického silového tréninku v primární a sekundární prevenci.3.  Funkční hodnoty sledované při zátěžových testech v laboratoři (VO2, TF, TK, RQ, tepový kyslík) a jejich klinický význam. Jejich ovlivnění farmaky.4.  Metabolický syndrom a možnosti léčebného působení.5.  Metabolismus hlavních živin při tělesné práci. Výživa ve sportu.6.  Zátěžové testy: typy testů, zdroje zatížení, protokoly ZT, sledované veličiny.7.  Vliv pravidelné pohybové aktivity (tréninku) na tělesnou zdatnost a metabolické parametry. Vliv imobilizace.  8.  Obezita - etiopatogenese, diagnostika, léčba.9.  Pohybová aktivita v etiopatogenezi a léčbě kardiovaskulárních chorob.10. Pohybová aktivita v etiopatogenezi a léčbě metabolických chorob (DM, hyperlipoproteinémie).11. Svalové dysbalance.12. Pohybová aktivita a dietní režim v etiopatogenezi a léčbě obezity.13. Úloha pohybové aktivity u následujících vybraných stavů (osteoporóza, plicní onemocnění, ICHDK, těhotenství, stáří).14. Vliv pravidelné tělesné aktivity na organizmus (kardiovaskulární systém, kosterní sval, metabolické ukazatele, hormonální stav). Vliv na mortalitu a morbiditu. 15. Základy preskripce pohybové aktivity (PA) v primární prevenci (typ, objem, intenzita). Určení a vyjádření vhodné intenzity PA při preskripci tělesné zátěže.16. Zátěžové testy - indikace, kontraindikace a kritéria patologického testu.17. Klinické hodnocení obezity: typy obezity a jejich význam.   Výživa1.  Hlavní principy správné výživy2.  Tuky, bílkoviny a sacharidy ve výživě3.  Vitamíny - projevy nedostatku a nadbytku4.  Minerální látky - projevy nedostatku a nadbytku5.  Výživa novorozenců, kojenců, batolat a předškolních dětí6.  Výživa žen v období těhotenství a kojení7.  Výživa starých lidí8.  Možnosti hodnocení nutričního stavu9.  Výživa v prevenci aterosklerózy10. Výživa v prevenci diabetu11. Výživa v prevenci nádorových onemocnění12. Alternativní výživové směry - výhody a rizika13. Prevence alimentárních nákaz a intoxikací14. Toxické látky ve výživě - anorganické kontaminanty (toxické kovy, dusičnany  a dusitany)15. Toxické látky ve výživě - organické kontaminanty (PCB, PCDD, PAU, ftaláty, mykotoxiny)16. Otravy houbami17. Význam saprofytů a mikroflóry gastrointestinálního traktu

Požadavky

Ke státní zkoušce z Oborů preventivního lékařství se mohou přihlásit studenti, kteří:1) splnili všechny povinnosti 1.-4. ročníku2) mají zapsán zápočet z Veřejného zdravotnictví3) mají zapsán zápočet z HEPL 5

Garant

doc. MUDr. Pavel Dlouhý, Ph.D.Doc. MUDr. Evžen Hrnčíř, CSc.Prof. MUDr. Milena Černá, DrSc.