Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (D09010020)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu D09010020 - Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství, 3. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíle: umět popsat a vysvětlit základní pedagogické pojmy; pochopit vztah pedagogiky k ostatním vědním disciplínám; porozumět souvislostem vývoje pedagogického myšlení; umět popsat a vysvětlit hlavní pedagogické směry; porozumět základním koncepcím alternativních výchovně vzdělávacích systémů; seznámit se s aktuálními otázkami a trendy ve výchově a vzdělávání.

Sylabus

Obsahové zaměření: Přednášky úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny, struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy; otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století). alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů. současné trendy ve výchově a vzdělávání. Semináře výchova ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky; faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy; vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele; formy a prostředky výchovy, výchovné styly; ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta. Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení. moderní technické prostředky vyučování. Témata a plány edukace výuky. Metody edukace jednotlivce. metody výuky skupiny. studium případu. Debaty. Hraní rolí. Seminář. Přednáška.

Literatura

Základní studijní literatura:GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠKOVÁ, D. a kol. Obecná pedagogika. Olomouc: HANEX, 1998.DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M.: Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P.: Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005.JUVA, V. st, JUVA, V.ml.: Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido, 1995. JUVA, V. st, JUVA, V.ml.: Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1995. KREJČOVÁ, V. (ed.) Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005.PRŮCHA, J.: Alternativní školy. Praha, Portál, 1996. PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. (věda o edukačních procesech). Praha: Portál, 1997. PRÜCHA, J.: Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.PRÜCHA, J.: Pedagogický slovník. 6.vyd. Praha: Portál, 2009.PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál, 2001.SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. Doplňující literatura: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 1996. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Garant

PhDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBAPhDr. Šárka Tomová, PhD.