Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika I (CŽV) (NMUM805)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu NMUM805 - Pedagogika I (CŽV), Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1. Žák a jeho učení Učení, jeho vnější podmínky a vnitřní předpoklady. Řízení procesu učení, cesta k sebeřízení. Výsledky učení. Kompetence žáků. Hodnocení výsledků učení žáků, jeho cíle, funkce, typy, metody, cesta k sebehodnocení. Diagnostické a klasifikační metody. Didaktické testy. Klasifikace a slovní hodnocení. Problémy školní úspěšnosti žáků. Zjišťování příčin žákova neprospěchu a možnosti jejich překonání. Kázeň a učení, výchovné problémy. Žák a škola, žák mimo školu. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich integrace do běžných tříd, přínosy a rizika. Inkluzivní vzdělávání. 2. Učitel a jeho pedagogická činnost Role učitele a její proměna, učitelská profese, problém autority. Kompetence učitele, jeho sociální dovednosti, verbální a neverbální komunikace. Vyučování jako činnost učitele v interakci s učícím se žákem. Tradiční vyučování a vyučování orientované na žáka. Zpětná vazba od učitele k žákům. Žákovské a učitelské otázky. Příprava učitele na vyučování. Didaktické chyby začínajících učitelů. Legislativní zakotvení učitele, požadavky na kvalifikaci, přípravné a další vzdělávání. Učitel a škola. Hodnocení a sebehodnocení učitele. 3. Cíle vzdělávání a výchovy Cíle vzdělávání. Kognitivní (poznatkové a operační), hodnotové a psychomotorické cíle, se zvláštním zřetelem ke vzdělávání v oblasti matematiky, přírodovědných oborů a informatiky. Materiální a formální vzdělávání, všeobecné a odborné vzdělávání. Vědomosti, dovednosti, schopnosti a kompetence jako cílové kategorie. Kategorizace cílů, příklad: Bloomova taxonomie. Cíle vzdělávání v závazných školských dokumentech (zvl. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia). Jaké kategorie cílů jsou více/méně zdůrazňovány v reálné výuce na našich školách. Potenciál matematiky, přírodovědných oborů a informatiky k rozvíjení kompetencí žáků. Faktor cíle v činnosti učitele a žáků. Vztah cíle a výsledku vzdělávání.

Literatura

Základní studijní literaturaKalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Kolář, Z., Vališová, A.: Analýza vyučování. Grada, Praha 2009Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2005 (4. vyd.)Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele. Aspi, Praha 2005Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.)Dokumenty:Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na nebo Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na Povinná četbaKomenský, J. A.: Didaktika analytická. Různá vydání, např. Státní nakladatelství, Praha 1947 Rozšiřující literatura a výběrová četba Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Grada, Praha 2009Efektivní učení ve škole. Portál, Praha 2005Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F.: Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha 2008Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 2011Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010Chráska, M.: Didaktické testy. Paido, Brno 1999Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007Chráska, M., Kalhous, Z. (red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001. Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. McKinsey, Praha 2010. ceskych_zakladnich_a_strednich_skol_fakta_a_reseni.pdf Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, Praha 2008Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2008Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010Maňák, J., Janík, T., Švec, V.: Kurikulum v současné škole. Paido 2009Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996Michalová, Z.: Specifické poruchy učení. Nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2004Navrátil, S., Mattioli, J.: Školní konflikty: jak jim předcházet? jak je řešit? Paido, Brno 2005OECD Reviews of Evaluationand Assessment in Education CZECH REPUBLIC. OECD, 2012. Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998Podlahová, L.: První kroky učitele. Triton, Praha 2004Průcha, J.: Učitel. Praha, Portál 2002Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2004Reitmayerová, E.: Cílená zpětná vazba. Portál 2007Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011Sak, P., Skalková, J., Mareš, J.: Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál 2007Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Portál, Praha 2007Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Portál, Praha 2012Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007Veteška, J., Tureckiová, M.: Kompetence ve vzdělávání. Grada 2008Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003

Garant

RNDr. Pavla Zieleniecová, CSc.