Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie (NPED033)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu NPED033 - Psychologie, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1 Psychologie osobnosti učitele a učitelské profese Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž a obtížnost učitelské profese). Posuny v žákovské populaci a jejich dopady na učitelskou profesi. Subjektivní zodpovědnost za úspěchy a neúspěchy žáků. Autodiagnostika učitele - individuální pojetí učitelství, zjišťování vlastních specifik pedagogického působení.2. Sociální aspekty vzdělávání. Socializace Pojem a podstata socializace. Mechanismy socializace (sociální učení).. Stávání se žákem. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací. Psychologické aspekty spolupráce s rodinou. Interakce učitel - žák (žáci). Sociální poznávání a hodnocení. Percepce žáka učitelem. Zákonitosti procesu připisování příčin po úspěchu a neúspěchu. Kauzální atribuce a školní výkon. Učitelova očekávání (,,sebenaplňující proroctví''). Vznik, funkce a změna postojů. Předsudky a stereotypy Typizování žáků, preferenční postoje učitele, kategorizace učitelů žáky. Struktura a dynamika malé sociální skupiny. Psychologie školní třídy a možnosti intervence v práci se třídou. Činitelé ovlivňující stav a vývoj školní třídy. Sociometrie, metody zjišťování vztahů ve skupině (SORAD). Klima ve školní třídě a ve škole - pojem a základní dimenze (diagnostika třídního a školního klimatu). 3. Psychický vývoj Periodizace lidského života, základní pojmy vývojové psychologie (vývoj, zrání, učení). Hlavní vývojové oblasti (tělesná, motorická, percepční, kognitivní, řečová a jazyková, osobnostní, sociální, morální). Vývoj v jednotlivých životních etapách: předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescence, dospělost a stáří. Hlavní vývojové koncepce (Erikson, Piaget, Vygotskij).4. Motivace ve škole Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty). Diagnostika žákovské motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňování žákovské motivace. Žákovské zaujetí školní prací (úkolem). Žák v širších biodromálních souvislostech. Vztah k budoucnosti jako činitel žákovské motivace. Volní procesy a jejich diagnostika. Postoje žáků ke škole a vyučovacím předmětům. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (strach a nuda ve škole, motivační konflikty). Překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením. Školní úspěšnost - pojetí školní úspěšnosti (rozvoj potencialit žáka - facilitující a inhibující faktory). 5. Učení a poznávání Pojem učení - podoby učení, vybrané teorie učení a druhy učení. Učení ve školním kontextu: Učení a chyba - práce s chybou. Autoregulace učení - vzdělávací autoregulace (diagnostika a rozvoj). Strategie efektivního učení. .Individuální zvláštnosti učení: Kognitivní styl, učební styl (žákovo pojetí učení, učební strategie, učební přístupy). Dětská interpretace světa - žákovo pojetí učiva. Pojem metakognice. Specifické poruchy učení - výskyt, nejčastější projevy, diagnostika, přístup učitele, náprava. Žáci se specifickými edukačními potřebami - žáci s potížemi při učení, žáci pracující pod a nad své schopnosti, nadaní žáci, žáci s poruchami chování.6. Systém poradenských služeb ve školství Odborné kompetence pracovníků v systému poradenských služeb ve školství: výchovní poradci, školní metodik prevence, odborník na reedukaci SPU, školní psycholog. Spolupráce s PPP, SPC, SVP. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání. Copingové strategie..Krizová intervence. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Žáci s poruchami chování. Šikana ve škole a její prevence.

Literatura

Povinně studenti prostudují alespoň jednu publikaci z oblasti pedagogické psychologie, jednu publikaci ze sociální psychologie a jednu publikaci z vývojové psychologie.Drapela, J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997.Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha,Grada 2007Hrabal, V.st.., Hrabal, V.ml.: Diagnostika. (Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky) Praha, Karolinum 2002.Mareš,J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995Čáp, J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.De Singly,F.: Sociologie současné rodiny. Praha, Portál 1999. Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál 1997.Fontána, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu. Brno, Cesta 1997Gardner, H.: Dimenze myšlení. Praha, Portál 1999.HadjMoussová, Z., Duplinský, J.: Diagnostika .(Pedagogicko-psychologické poradenství II. ) Praha, Ped.F. UK 2002.HadjMoussová, Z., Duplinský, J. a kol.:Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha, PedF Uk 2003.Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998.Helus, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha PedF. UK 2001.Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. (Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.) Praha, Portál 2004.Hennig, C., Keller, G.: Antistresový program pro učitele. Praha, Portál 1996.Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010..Hrabal, V.: Sociální psychologie pro učitele. (Vybraná témata). Praha, Karolinum 2003.Hrabal,V., Man, F., Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984, 1989.Heidbrink, G.: Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál 1977.Honzák, R., Novotná, V.: Krize v životě, život v krizi. Portál, ROAD 1994Hříbková. Nadání a nadaní. Praha, Grada.Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál 1997.Křivohlavý, J.: Jak zvládat stres. Praha, Grada 1994.Křivohlavý, J., Psychologie zdraví. Praha, PortálKulič, V.: Chyba a učení. Praha,SPN 1971.Langmeier, J, Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Grada 2004Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.Málková, G.: Zprostředkované učení. Praha, Portál 2009.Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon 1993.Matějíček, Z.: Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál 1994.Matějíček, Z.: Rodina a dítě v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992.Matějíček, Z.: co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, portál 1996.Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1997.Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. Nešpor, K.: Návykové chování a závislost. Praha, Portál.Ondráček, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo.......Praha, ISV 2003.Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998.Pavelková, I.: Motivace žáků k učení.(Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, PedF UK 2002.Piaget, I., Inhelderova, B.: Psychologie dítěte. Praha, PortálPokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, portál 1997.PSŠE: Typy žáků. Praha, PedF. UK 1995.PSŠE: Co se v mládí naučíš.... Praha, PedF UK 1992.PSŠE: Čeští žáci po deseti letech. Praha, PedF 2005.Plaňava, Ivo.: průvodce lidskou komunikací. Praha, GradaPlháková, Alena.: Dějiny psychologie. Praha, GradaŘezáč, J.: Sociální psychologie. Praha, Paido 1998.Říčan, P.: Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha, Portál 1995.Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Panorama 1989., vyšlo znovu v PortáluSmékal, Vl.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister a Principal 2002.Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi.) Praha, Portál 1999.Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha, PortálStuchlíková, I.Základy psychologie emocí. Praha, PortálVágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál 2000.Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999Vágnerová, J., Hadj-Moussová, Z., Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, UK 1999.Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997.Vágnerová, M.: Základy psychologie. Praha, karolínum 2004.Vybíral, Z.. Psychologie komunikace. Praha, PortálVýrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha, ISV 1997, vyšlo znovu v Gradě asi 2009Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1994.. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha, portál 2012 (vyjde v březnu 2012)

Garant

doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.