Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika II (NPED035)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu NPED035 - Pedagogika II, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

4. Obsah vzdělávání Kultura, věda, technika, umění jako zdroj vzdělávacích obsahů. Didaktická transformace a její úrovně. Obsah vzdělávání, kurikulum, učivo. Materiální a formální vzdělávání, všeobecné a odborné vzdělávání. Snahy o modernizaci vzdělávacích obsahů: strukturalismus, exemplární přístup, základní učivo. Integrace předmětů, integrace přírodovědného vzdělávání. Koncept gramotnosti; matematická, přírodovědná, informační, funkční, finanční gramotnost. Základní školské dokumenty vymezující obsah vzdělávání. Učební plán, učební osnovy, nástup školské reformy a přechod k dvoustupňovému kurikulu. Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. Standardy vzdělávání. Učebnice, metodické příručky, další literatura pro žáky a učitele rozvíjející vzdělávací obsah a podporující práci s učitele a žáka s ním. 5. Vyučovací metody a organizační formy ,,Neuvědomělý'' metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a organizační formy výuky a jejich rámcová klasifikace. Aktivizující metody a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže. Vyučovací hodina, její typy a fáze. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování. Otevřené vyučování. Konstruktivistický přístup. Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky. 6. Vzdělávací soustava Vzdělávací soustava v ČR, školy a školská zařízení. Základní legislativní dokumenty. Řízení škol a odpovědnost. Financování škol. Domácí vzdělávání, alternativní školy - příklady a charakteristika. Autonomie škol. Současné tendence vývoje vzdělávací soustavy v ČR. Vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Kvalita vzdělávání, její indikátory. Efektivita vzdělávání. Pedagogická evaluace - na úrovni žáka, školy, vzdělávacího systému. ČŠI a hodnocení škol. Vlastní hodnocení školy. Mezinárodní výzkumy vzdělávání.

Literatura

Základní studijní literaturaKalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Kolář, Z., Vališová, A.: Analýza vyučování. Grada, Praha 2009Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2005 (4. vyd.)Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele. Aspi, Praha 2005Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.)Dokumenty:Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na nebo Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na Povinná četbaKomenský, J. A.: Didaktika analytická. Různá vydání, např. Státní nakladatelství, Praha 1947 Rozšiřující literatura a výběrová četba Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Grada, Praha 2009Efektivní učení ve škole. Portál, Praha 2005Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F.: Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha 2008Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 2011Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010Chráska, M.: Didaktické testy. Paido, Brno 1999Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007Chráska, M., Kalhous, Z. (red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001. Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. McKinsey, Praha 2010. ceskych_zakladnich_a_strednich_skol_fakta_a_reseni.pdf Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, Praha 2008Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2008Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010Maňák, J., Janík, T., Švec, V.: Kurikulum v současné škole. Paido 2009Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996Michalová, Z.: Specifické poruchy učení. Nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2004Navrátil, S., Mattioli, J.: Školní konflikty: jak jim předcházet? jak je řešit? Paido, Brno 2005OECD Reviews of Evaluationand Assessment in Education CZECH REPUBLIC. OECD, 2012. Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998Podlahová, L.: První kroky učitele. Triton, Praha 2004Průcha, J.: Učitel. Praha, Portál 2002Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2004Reitmayerová, E.: Cílená zpětná vazba. Portál 2007Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011Sak, P., Skalková, J., Mareš, J.: Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál 2007Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Portál, Praha 2007Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Portál, Praha 2012Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007Veteška, J., Tureckiová, M.: Kompetence ve vzdělávání. Grada 2008Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003

Garant

RNDr. Pavla Zieleniecová, CSc.