Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika matematiky I. (O01210051)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01210051 - Didaktika matematiky I., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost.

Sylabus

Obsah: 1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání. 2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti. 3.+4. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj. 5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.

Literatura

Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6. Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342. Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356. Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele, Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele, Matematika pro 2. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2008. Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele, Matematika pro 3. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009. Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002. Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138. Materiály průběžně zveřejňované v příslušném kurzu v moodlu.

Požadavky

Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2013/2014 KONTROLOVANÉ POŽADAVKY: 1. 80% aktivní účast na semináři. V případě nemoci lze semináře nahradit buď návštěvou jiné seminární skupiny, nebo písemnou prací po dohodě s vyučujícím semináře. 2. Získání aspoň 50% bodů v testu. Podmínky týkající se odevzdávání úloh formuluje vedoucí semináře.

Garant

prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.