Předmět Didaktika matematiky s praxí II (O01210151)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01210151 - Didaktika matematiky s praxí II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
1. Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce. Seznámit studenty s metodami analýzy evidovaných didaktických i pedagogických jevů.2. Dále rozšiřovat zkušenosti posluchačů s konstruktivistickými přístupy. Zvyšovat jejich matematické sebevědomí. Působit na jejich pedagogického přesvědčení směrem od instruktivního ke konstruktivistickému edukačnímu stylu. 3. Seznámit posluchače s konkrétními edukačními činnostmi, zejména: a) tvorba scénáře vyučovací hodiny, b) způsob evidence vlastní zkušenosti, c) motivace žáků, d) vedení třídní diskuse, e) tvorba klimatu třídy, f) práce s chybou, g) vedení nadaných žáků, h) vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, i) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ, j) hodnocení žáků.
Sylabus
Didaktika matematiky s praxí II Formy kontroly předmětu: zkouška, zápočet Vyučující: Doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., mgr. Jaroslava Kloboučková Sylabus Polarity aritmetiky a geometrie. Zlomky, racionální čísla, záporná čísla. Rozvíjení porozumění geometrickým tvarům - budování osobností, Polymina. Jazyky. Čtvercová síť a mřížové útvary, měření, obvod, obsah. Modelování aritmetických jevů - zlomky (délky i obsahy), poměry, procenta, absolutní hodnota, dělitelnost. Organizace souboru dat. Kombinatorické situace. Pravděpodobnost a statistika.
Literatura
Vybrané kapitoly z HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20 HOŠPESOVÁ, A. STEHLÍKOVÁ, N., TICHÁ, M. (Eds) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice : Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2007. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2009 Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele nakladatelství FRAUS . Soubor přednášek dostupných po zaregistrování do kurzu v moodlu Didaktika matematiky I.-III. JIROTKOVÁ, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Praha : UK v Praze, PedF, 2010 - k dostání v prodejně knin v přízemí fakulty v Rettigové.HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, Pedf, 2014
Požadavky
Požadavky k ukončení kurzu (Z, Zk) Požadavky k zápočtu: a) za praxi (upřesní každý vedoucí praxe) 1. Samostatně odučit jednu vyučovací hodinu.Podrobné požadavky týkající se praxe jsou aktualizovány vždy v příslušném kurzu v moodlu. 2. Vypracovat scénář k připravené vyučovací hodině, který v domluveném předstihu pošle e-mailem vedoucí praxe, učitelce třídy, kde se praxe koná, a ostatním studentům ve skupině. Každý se bude moci ke scénáři vyjádřit. Kopii scénáře popřípadě modifikovaného autor před svým výstupem rozdá všem svým kolegům i vedoucímu praxe. 3. Ke své vyučovací hodině zpracuje student tyto 3 další materiály: a) popis průběhu hodiny, b) reflexi na svou hodinu. c) reflexi na následnou diskusi o hodině se spolužáky. 4. Tři materiály z bodu 3 spolu se scénářem poslat do 14 dní po vystoupení v elektronické podobě vedoucí praxe. Do předmětu e-mailu uvést: praxeZS_prijmeni_skola_datum výstupu, např. praxeZŠ_Novakova_Hanspaulka_13.10.2012. 5. Vybrat si ze třídy 2 žáky a ty každou hodinu pozorovat, pořizovat si o nich pedagogický deník, sledovat jejich řešitelské strategie, chyby, aktivitu, motivovanost, jejich komunikaci ve třídě a další zajímavosti. Zde se student pokouší jasně formulovat myšlenky a zřetelně popisovat sociální a didaktické jevy týkající se vybraných žáků. K témto zápisům je možné se vracet a doplňovat je. Každý vybraný žák nesmí mít více než dva pozorovatele-studenty. Tyto materiály budou občas předmětem diskuse a na výzvu vedoucí praxe je student předloží. (Všechny tyto materiály se mohou stát cennou součástí portfolia z matematiky.) 6. 100% účast na praxích - 6 praxí. Každou absenci je třeba nahradit po dohodě s vedoucím praxe. Vedoucí praxe zapíše zápočet pouze do sisu a bez něj nelze jít ke zkoušce. Zápočet bude u zkoušky aktualizován vedoucím semináře. b) za semináře 1. 80% aktivní účast na seminářích 2. Splnění průběžně zadaných úkolů, které budou formulovány podle situace. Požadavky ke zkoušce:Vypracování písemného testu na konci semestru se ziskem aspoň 50% možných bodů. Pokud student nedosáhne aspoň 50%, nebude připuštěn ke zkoušce. Test může 1x opakovat. Termíny testů budou domluveny koncem semestru. Termíny na ústní zkoušku budou vypsány v sisu.Na výsledné známce se bude podílet 30% hodnocení praxe40% závěrečný test30% ústní obhajoba testu a zkouška
Garant
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.Mgr. Jaroslava Kloboučková
Vyučující
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.Mgr. Jaroslava KloboučkováPhDr. Jana Slezáková, Ph.D.