Předmět Didaktika matematiky s praxi III (O01210152)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01210152 - Didaktika matematiky s praxi III, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Systemizovat dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.
Sylabus
Obsah kurzu: 1. Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě. 2. Edukační koncepce aritmetiky a geometrie z hlediska a) objektů, b) nástrojů a c) edukačních strategií. Pohled historický. 3. Organizace souboru jevů a organizace procesů. Zejména klasifikace, schematizace, a hierarchizace. 4. Direktivní a dialogická edukační strategie. Transmisivní a konstruktivní styl vyučování. 5. Chyba jako didaktický fenomén. Překonávání memických předsudků. Chyba žáka, chyba učitele. 6. Individualizace. Dvě dimenze individualizace. Vygotského zóna bezprostředního vývoje. Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi posluchačů, které mají zaznamenány ve svých portfoliích (vlastní matematické úvahy; přípravy, realizace, evidence, reflexe a analýzy vyučovacích hodin; vlastní experimenty a jejich analýzy; rozpracování vybraných tématických celků včetně tvorby úlohových kaskád). Materiály k obsahu kurzu jsou postupně doplňovány v moodlu.
Literatura
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4. Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ + Příručky učitele . Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007-2011. Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7. Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do moodlu - kurz Didaktika matematiky I.
Požadavky
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou pro každý rok specifikovány. Pro letní semestr akademického roku 2013/141. z praxea) Aspoň jeden výstup na hodiněb) Nejpozději v neděli před výstupem poslat vedoucímu praxe přípravu, pak finální podobu přípravy vložit do Moodlu nebo poslat ostatním studentům a vedoucímu praxe.c) Do 14 dní po výstupu vložit reflexi svého vystoupení do Moodlu a založit do svých materiálů.d) Provést reflexi jedné z odpozorovaných hodin na praxi a vložit ji do Moodlu a založit do svých materiálů.e) Povinných je 5 účastí na praxi.Každý vedoucí praxe upřesní své podmínky.2. ze seminářůa) aktivní účast na semináříchb) toleruje se 20 % absencí. c) aspoň jeden výstup ze zadaných úkolů, ty jsou zadávány ústně i prostřednictvím kurzu v moodlu. Prezentaci posuzuje vedoucí semináře. d) vyřešení závěrečného testu aspoň na 55 %.Písemný test se píše v domluveném termínu. Bude zde dopsán.Hodnocení klasifikovaného zápočtu se odvíjí od hodnocení praxe a od dosaženého skóre z testu. Splnění požadavků z praxe je nutnou podmínkou k uzavření KZ.
Garant
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.