Předmět Psychologie pedagogická a sociální I (O01213021)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01213021 - Psychologie pedagogická a sociální I, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Témata kursu:1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.2. Učení. Teorie učení. Proces a druhy učení. Metakognice.Vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení. 3. Motivace. Druhy a zdroje motivace. Motivace ve škole, motivační strategie dítěte. Hodnocení a jeho motivační význam.4. Školní úspěšnost. Školní zdatnost - předpoklady školní úspěšnosti. Rodina - kulturní kapitál a vztah k poznání. Sociokulturní handicap5. Osobnost žáka. Sebesystém - Já, sebeobraz, sebepojetí, sebehodnocení. Naučená bezmocnost. 6. Profese učitele - předpoklady, nároky, kompetence. Rizika profese, syndrom vyhoření.
Literatura
Studijní literatura:Čáp j. - Mareš J. (2000): Psychologie pro učitele. Praha, PortálFontana D. (1997): Psychologie ve školní praxi. Praha, PortálHelus Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha, PortálHennig, C. - Keller, G. (1996): Antistresový program pro učitele. Praha, Portál Kolláriková Z. - Pupala B. ed. (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha, PortálLašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.Mareš J. (1998): Styly učení žáků a studentů. Praha, PortálPavelková I. (2003): Motivace žáků k učení. Praha, PeF UK Pedagogika č.4/94, Povolání: učitel. Praha, PeF UK PSPŠ(2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha, PeF UKŠtech S. (1998): Dilemata a ambivalence učitelského povolání. in: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha, PedFVágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum
Garant
PhDr. Hana Sotáková
Vyučující
PhDr. Veronika FrancováPhDr. Klára Špačková, Ph.D.