Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aktuální otázky pedagogiky II (O01215103)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01215103 - Aktuální otázky pedagogiky II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz Nadaný žák: Cílem kurzu je vyjasnění základních pojmů a zvýšení kompetence budoucích učitelů nadané dítě ve své třídě identifikovat, porozumět jeho možným problémům a aktivně reagovat na jeho speciální vzdělávací potřeby. Kurz Rozvoj klíčové kompetence k učení: Cílem je společná reflexe, jak mohou účastnice jako vyučující tuto kompetenci ve třídě stimulovat, jaké jsou možnosti jejího rozvíjení a hodnocení. Kurz Základy dramatické výchovy pro 1. stupeň ZŠ:Cílem kurzu je základní vhled do metod a technik DV a její metodiky, vzhledem k výchovnému procesu na 1. ST. ZŠ.

Sylabus

Sylabus ke kurzu Základy dramatické výchovy pro 1. stupeň ZŠ (Mgr. Radka Svobodová):Průpravné hry a cvičení, DV a budování skupiny.Dramatická výchova a práce s příběhem/pohádkou.Techniky strukturovaného dramatu a jejich využití v různých předmětech na 1.ST. ZŠ.Ukázka strukturovaného dramatu jako výukového celku.Konkrétní možnosti využití základů DV při výuce na 1. ST. ZŠ.Dramatická výchova jako výukový princip.  Sylabus ke kurzu Nadaný žák (Mgr. Tereza Krčmářová, Ph.D.): • teorie nadání • osobnost nadaného žáka, diagnostika • organizační formy vzdělávání nadaných • vzdělávání nadaných v zahraničí a u nás • strategie akcelerace a obohacení výuky nadaných • metody, formy práce a způsoby hodnocení vhodné pro nadané žáky • individuálního vzdělávacího plán • kazuistiky nadaných dětí • hospitace v základní škole • plánování výuky • sebezážitková hodina • rodina nadaných žáků Sylabus ke kurzu Rozvoj klíčové kompetence k učení (PhDr. Jan Voda, Ph.D.):Na semináři budeme pracovat s modelem 21st Century Learning Design Rubrics (21CLD). Model 21CLD je založen na výzkumném zjištění, že mezi dovednostmi pro 21. století a inovativními výukovými aktivitami existuje při výuce silná korelace. Jinými slovy, tradiční výukové metody nelze jednoduše označit za nevhodné, ale pro dovednosti potřebné v nadcházejícím století je pouze jejich používání nedostatečné. K rozvoji dovednosti pro 21. století jsou nezbytné inovativní výukové aktivity. 21CLD je model vytvořený na základě dlouhodobého výzkumu provedeného souborem více výzkumných metod. Tento nástroj se pokouší popsat charakteristiky výukových aktivit, které jsou-li takto realizovány, vedou k rozvoji zmíněných dovedností pro 21. století. Výzkumníci identifikovali šest hlavních skupin charakteristik výukových aktivit a zároveň dovedností žáků, které je možné těmito vhodně připravenými výukovými aktivitami podporovat: spolupráce, budování znalostí, řízení sebe sama, řešení problémů skutečného světa a inovace, využívání ICT pro učení, pokročilý způsob komunikace. Ke každé z výše uvedených dovedností nabízí tento model hierarchicky uspořádaný soubor indikátorů, jejichž plnění ilustruje dosažení či osvojení vyšší úrovně dané dovednosti. Vytváření výukových aktivit charakterizovaných výše je vysoce žádoucí, avšak není vůbec jednoduché, vyžaduje hodně času a promýšlení. Nabízený kurz poskytne zúčastněným základní orientaci, přehled zdrojů a příležitosti pro společnou reflexi, jak dovednosti pro 21. století zařadit do vlastní výuky.

Literatura

Literatura ke kurzu Základy dramatické výchovy pro 1.stupeň ZŠ:Budínská, H., Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát, Praha 1992Clark, Jim a kol., Lekce pro život, Brno, 2008Machková, E., Marušák,R.,Králová,O., Rodriguezová,V., Dramatická výchovy v kurikulu současné školy  Portál, Praha 2008Rychecký,S., Dramatická výchova nejen pro školu 1.,  hry a cvičení Lužánky, Brno 2012Rychecký,S., Dramatická výchova nejen pro školu 2., výukové programy, Lužánky, Brno 2012Ulrychová, I. a ko., Hrajeme si s pohádkami, Praha 2000Ulrychová,I., Drama a příběh, DAMU Praha 2007  Literatura ke kurzu Nadaný žák:Dočkal, Zaměřeno na talenty, NLN, Praha 2005Havigerová, J. M. Pět pohledů na nadání,Grada, Praha 2012Hříbková, L. Nadání a nadaní. Pedf UK, Praha 2005 Nadaný žák na 1.stupni ZŠ in: Vyskočilová a kol. K současným problémům vnitřní transformace primární školy, Pedf UK, Praha 1998 Jurášková, J. Základy pedagogiky nadaných, Formát, Pezinok 2003 Laznibatová, J. Nadané dieťa, Iris, Bratislava 2001 Monks, F.J., Ypenburg I.H. Nadané dítě, Grada, Praha 2002 Pash M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998-kapitola 7.1 Literatura ke kurzu Rozvoj klíčové kompetence k učení: FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6. HOSKINS, B., FREDRIKSSON, U. Learning to learn: What is it and ca nit be measured? Luxembourg: European Commission, Centre for Research on Lifelong Learning, 2008. ISBN 978-92-79-09491-0. KASÍKOVÁ, H. Učíme děti učit se. [online]. Mezinárodní akademie vzdělávání, UNESCO Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3. SRBOVÁ, K. Učíme se učit. Praha: Občanské sdružení Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-05-0. VÚP Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.

Požadavky

 Požadavky k zápočtu (Mgr. Tereza Krčmářová, Ph.D.)-aktivní účast na seminářích včetně plnění průběžných úkolů-písemné vypracování přípravy na vyučování a její ústní obhajoba-reflexe kurzuPožadavky k zápočtu (PhDr. Jan Voda, Ph.D.):- Tvorba vlastního metodického materiálu - pracovního listu Požadavky k zápočtu (Mgr.Radmila Svobodová):pravidelná docházka, aktivní účast v hodinách, písemné poznámky k využití konkrétních postupů z DV při výuce libovolného předmětu na 1. ST. ZŠ.

Garant

PhDr. Anna Tomková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.Mgr. Radmila SvobodováPhDr. Jan Voda, Ph.D.