Předmět Pragmatika pro učitele 1. st. ZŠ II (O01303249)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01303249 - Pragmatika pro učitele 1. st. ZŠ II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci.Požadavky k zápočtu:Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole"Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním. Požadavky k zápočtu je nutno splnit v období konání výukových seminářů.
Literatura
HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.MACHOVÁ, S. - ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.CHEJNOVÁ, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.Další literatura:Beck, G.: Zakázaná rétorika. 30 manipulativních technik. Praha: Grada, 2007.Čmejrková, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.Čmejrková, S.: Televizní interview a jiné duely, mediální dialog jako žánr veřejné komunikace. SaS, 60, 1999, s. 247-267. Hausenblas, K.: Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105. Hoffmannová, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209.Jandová, E.: Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006.Křivohalvý, J. - Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001. Morris, Desmond: Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.Nekula, M.: Pragmalingvistická interpretace ironie. SaS, 51, 1990, 95-110. Nekula, M.: Signalizování ironie. SaS, 52, 1991, s. 10-19. Plenčárová, J.: Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006.Praško, J. - Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.Trost, P.: Tabu vokativu. In: Studie o jazyku a literatuře. Praha: Torst, 1995, s. 46-48.
Garant
PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.