Předmět Čeština jako druhý jazyk (O01303283)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01303283 - Čeština jako druhý jazyk, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Název studijního předmětu: Čeština jako druhý jazykTyp studijního předmětu: povinnýForma výuky studijního předmětu: seminářRozsah studijního předmětu: 26Forma kontroly předmětu: zápočetGarant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.; PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.Vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (přednášky), Toufarová Dagmar, Mgr. (semináře paralelky S1, S2, S3) Seznam tematických okruhů pro seminář:1. Uvedení do oboru (historie výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka a češtiny pro cizince, migranti a migrační politika státu).2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (interference mateřského jazyka a jazyka druhého v závislosti na typologii jazyků, bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence).3. Výuka cizinců (výukové metody, SERR a popis jazykových úrovní češtiny, učebnicové soubory a jiné pomůcky, integrace žáka-cizince v české škole a jeho hodnocení, práce s chybou).4. + 5. Jazykové prostředky a řečové dovednosti.6. Praktické informace (motivace, hry, DÚ aj.)
Literatura
Základní povinná literatura: ČECHOVÁ, M.; Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 1999-2000, roč. 40, s. 214 - 219. HÁJKOVÁ, E.: Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001, ISBN 80-7042-194-0 HRDLIČKA, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6.HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1.HRONOVÁ, K.: Čeština jako cizí jazyk. Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6.HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.Literatura online: Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z <http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky> Doporučená literatura:Čeština jako cizí jazyk IV. Materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF 2002, ISBN 80-7308-020-6Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího (AUČCJ)Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALI aj. Články do seminářů:Seznam článků bude předán studentům v elektronické podobě.1. ŠTEFÁNIK, J. Jeden človek, dva jazyky. Bratislava: AEP, 2000. (vybrané pasáže) 2. KAMIŠ, K. Výuka češtiny a diglosie žáků v multilingvním prostředí České republiky. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. S. 87-91. 3. ZÍKOVÁ, M. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012. S.113-129. 4. ŠIMEK, J. Některé obvyklé problémy při osvojování českého hláskového systému cizinci. (Ne)problematický vztah "hláska - foném - grafém". In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012. S. 129-137. 5. HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. V. kap. (Sociokulturní kompetence). Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. S. 126-143. 6. BISCHOFOVÁ, J. Kultura a jazyková komunikace. In Čeština jako cizí jazyk IV. Materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako cizím jazyku. Praha: FFUK, 2002. S. 115-121. 7. ČADSKÁ, M. Sociokulturní kompetence v kontextu zkoušení a testování. In Sociokulturní kompetence ve výuce cizího jazyka a SERR. Praha: Universita Karlova/ Racibórz: Państwowa wyższa szkoła zawodowa w Raciborzu, 2008. S. 51-55. ŠINDELÁŘOVÁ, J. ¬ - HÁDKOVÁ, M. SERR a sociokulturní kompetence. In Sociokulturní kompetence ve výuce cizího jazyka a SERR. Praha: Universita Karlova/ Racibórz: Państwowa wyższa szkoła zawodowa w Raciborzu, 2008. S. 219-240.8. ŠLEMAROVÁ, Ž. Sociokulurní aspekty v osvojování lexika. In Sociokulturní kompetence ve výuce cizího jazyka a SERR. Praha: Universita Karlova/ Racibórz: Państwowa wyższa szkoła zawodowa w Raciborzu, 2008. S. 253-266.VLASÁKOVÁ, K. Možnosti osvojování sociokulturní kompetence v cizím jazyce. In Sociokulturní kompetence ve výuce cizího jazyka a SERR. Praha: Universita Karlova/ Racibórz: Państwowa wyższa szkoła zawodowa w Raciborzu, 2008. S. 261-266.9. Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z <http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky>ŠÁRA, M. et al. Prahová úroveň - Čeština jako cizí jazyk. Praha: ÚBS UK, KOLF FF, ÚJOP UK, Council of Europe Publishing, 2001. ISBN 92-871-4761-2.10. ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. (vybrané pasáže - Ukrajinci, Vietnamci) HÁJKOVÁ, E. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. S. 93-97. 11. HÁDKOVÁ, M. Dokumenty evropské jazykové politiky ve výuce češtiny pro děti-cizince? In Didaktické studie IV. Praha: PedF UK, 2008. S. 111-122. 12. GJUROVÁ, N. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - Metodika pro učitele. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011. Praha: Akropolis, 2011. S. 161-179. 13. Žáci s odlišným jazykem v českých školách. META. ISBN 978-80-254-9175-1. S. 36-67. 14. VAN DUIJKEREN-HRABOVÁ, M. Co umí mírně pokročilý začátečník? In Čeština jako cizí jazyk IV. Materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: FFUK, 2002. S. 51-61. 15. ŠKODOVÁ, S. Pojetí jazykové chyby ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: TUL, 2012. S. 85-104. 16. FRANC, A. Migrační politiky ČR a jejich vývoj od roku 1990 do současnosti. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012. S. 49-59.SLADKOVSKÁ, K. Systém výuky českého jazyka a zkoušek pro cizince jako jedné z podmínek pro udělení trvalého pobytu. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012. S. 83-89.17. HÁNKOVÁ, D. Práce s chybou v ústním a písemném projevu studentů češtiny jako cizího jazyka. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011. Praha: Akropolis, 2011. S. 115-125.ŠINDELÁROVÁ, J., ŠKODOVÁ, S. Práce s chybou ve výuce. 4.2. kap. In: Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách [online]. Dostupné z <http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/metodika-prace-s-zaky-cizinci-na-zakladnich-skolach>. 18. ŠINDELÁROVÁ, J., ŠKODOVÁ, S. Metodické pokyny k začleňování žáků-cizinců do výuky. III. kap. In: Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách [online]. Dostupné z <http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/metodika-prace-s-zaky-cizinci-na-zakladnich-skolach>. 19. HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. IV. kap. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. S. 90-126. (nebo HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2009. (vybrané pasáže) HRDLIČKA, M. O způsobech výkladu mluvnické látky. ČJL, č. 3, roč. 54, 2003-2004, s. 119-124.20. ZIMOVÁ, L. Čeština jako cizí jazyk ve studijním plánu budoucích učitelů. In Čeština jako cizí jazyk IV. Materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: FFUK, 2002. S. 225-229. 21. ŠKODOVÁ, s. Pojetí signální gramatiky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: TUL, 2012. S. 104-120. 22. ŠKODOVÁ, S. ¬ - ŠTINDLOVÁ, B. Prezentace gramatických pravidel v pojetí tzv. signální gramatiky. In Didaktické studie IV. Praha: PedF UK, 2008. S. 49-55. 23. BULEJČÍKOVÁ, P. Prezentace gramatiky ve vyučování češtiny pro cizince. In Didaktické studie IV. Praha: PedF UK, 2008. S. 78-86. 24. RODROVÁ, J. Workshop: Jedna výuková lekce pro děti-cizince aneb Jak s dětmi na gramatiku. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012. S. 195-203. 25. Prezentace učebnicového souboru: HRON, J., HRONOVÁ, K. Čeština pro cizince. Ahoj, jak se máš? Praha: Didakta, 2011. ISBN 978-80-904740-2-4 26. Prezentace učebnicového souboru: HANZOVÁ, M.: Učíme se česky 1. Pansofia. ISBN 808649037-8; KAMIŠ, K. Učíme se česky 2. Pansofia.27. HASIL, J. Psaní jako součást výuky češtiny pro cizince. In Didaktické studie IV. Praha: PedF UK, 2008. S. 36-48. 28. ŠKODOVÁ, S. Poslech s porozuměním. 3. Kap. In Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: TUL, 2012. S. 30-54. 29. ŠKODOVÁ, S. Čtení s porozuměním. 4. Kap. In Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: TUL, 2012. S. 54-84. 30. LUKÁŠOVÁ, J. K vybraným lingvodidaktickým aspektům poslechu v češtině pro cizince. In Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. S. 155-163. 31. Prezentace učebnicového souboru: ŠKODOVÁ, S. DOMINO. 1., 2. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 84 s. ISBN 978-80-7357-582-3. (učebnice, pracovní sešit, metodika) 32. Prezentace učebnicového souboru: KOTYKOVÁ, S. LEJNAROVÁ, I. Čeština pro malé cizince. 1., 2. Praha: Knižní klub, 2005. ISBN 80-242-1215-3.
Požadavky
Požadavky k udělení zápočtu: • max. 1 absence• aktivní účast na seminářích s využitím poznatků z přednášek• plnění dílčích domácích úkolů podle zadání vedoucí semináře• přednesení jednoho odborného sdělení na základě 1-2 zadaných článků• zpracování didaktické pomůcky dle požadavků vedoucí semináře, sdělených na 1. hodině. Forma odevzdání: v elektronické a tištěné podobě.Termín odevzdání: do 15. dubna 2015, 17:00 (práce odevzdané po tomto termínu automaticky znamenají neudělení atestace).
Garant
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.