Předmět Literatura pro děti I. (O01304029)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01304029 - Literatura pro děti I., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Podmínky pro udělení zápočtu (seminář Š. Klumparové - LS 2014):1. včas odevzdaná seminární práce (sepsaná dle kritérií výše)2. docházka a aktivní práce v semináři (lze maximálně jednou bez omluvy chybět)1. seminář - Zadání seminární práce, doporučená literatura + literatura pro děti - její specifičnost (srovnání básnických textů - text pro děti versus text pro dospělé), vymezení žánrového rozpětí (práce s konkrétními knižními tituly a jejich žánrovým zařazením).2. seminář - Literatura pro děti - její specifičnost (srovnání básnických textů - text pro děti versus text pro dospělé), popř. problematika rytmu a rýmu v poezii pro děti3.- 4. seminář - Pohádka - srovnání kouzelná versus autorská (práce s konkrétními texty) - problematika kompozice, vypravěče, postav + problematika literární adaptace5. seminář - Představování knih, které budete zpracovávat v rámci seminární práce, ostatním kolegům, prostor pro zpětnou vazbu k seminární práci od kolegů ze semináře, prostor pro otázky a nejasnosti týkající se seminární práce
Literatura
Čeští spisovatelé literatury pro děti a mláděž /slovník/, Albatros, Praha 1985 Heřman, Zd.: Říkat pravdu s úsměvem, Albatros, Praha 1984 Karfíková, V. : Literatura pro mládež, In: Dějiny české literatury IV., Victoria Publishing, Praha 1995 Nezkusil, V: Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Albatros, Praha 1983 Urbanová, Sv. : Metamorfózy dětské literatury. Votobia, Olomouc 1999
Požadavky
POŽADAVKY K ZÁPOČTU Z LITERATURY PRO DĚTI I. (Letní semestr 2013)(PLATÍ I PRO STUDENTY ERASMU V ZAHRANIČÍ)Požadavky jsou následující:1. Vyberte si jednu sobě blízkou knížku pro děti, poezii, prózu, POPRVÉ v ČR vydanou v roce 1990. Může to být knížka původní česká nebo překladová, ale může to být i cokoli v originále. Měla by být blízká Vám osobně, ale zároveň byste měli být přesvědčeni o tom, že by se měla stát součástí literárního vzdělávání na prvním stupni ZŠ.2. Napište, proč je Vám knížka blízká (nejlépe několik argumentů): .. Pokuste se zformulovat téma celého textu; pokud se jedná o soubor nenavazujících kapitol či samostatných uzavřených textů (povídky, autorské pohádky atd.), vyberte dvě/dva, které Vás nejvíce oslovily a pokuste se u nich určit hlavní téma a prostředky, které autor využívá k jeho podtržení (kompozice textu, typ vypravěče a způsob vyprávění, různé způsoby charakteristiky hlavních/důležitých postav). Pokud to bude možné, nezapomeňte své vývody doložit krátkými příznačnými ukázkami z textu. U sbírek poezie charakterizujte převládající typy obraznosti a na ukázkách je demonstrujte. (cca 1 ½ - 2A4) 3. Napište, proč se domníváte, že by se měla stát součástí výuky na 1. stupni. (uveďte věcné argumenty, nikoli jen např. to, že se Vám líbí a že by se dětem taky líbila..., (½ A4)4. Vyberte si úryvek z textu (v případě prózy) nebo jednu báseň (v případě básnické sbírky) (cca ½ A4)5. Komentujte výběr úryvku (cca ½ A4)6. K úryvku vymyslete dvě až tři otázky / úkoly / náměty k činnostem / hry, které by směřovaly nejen k jednotlivostem nebo obecně k rozvoji tvořivosti a fantazie, ale především k pochopení smyslu textu! Které by tedy měly především literárněvýchovné cíle. (cca 1 A4) 5. Formulaci otázek a úkolů podrobně reflektujte a reflektujte i to, jak prostřednictvím těchto otázek / úkolů / námětů docházíte s žáky k pochopení smyslu textu. Jako budoucí učitelé prosím nepodceňujte tuto reflexi! (cca ½ -1A4) · To celé si představujeme v rozsahu cca 5 až 6 A4 (včetně úryvku textu).Nezapomínejte, že jakékoli využití textu nebo myšlenky jiných autorů, než jste Vy, musí mít odpovídající odkaz ke zdroji, ať už elektronickému (i s datem vašeho přístupu za el. Adresou), nebo tištěnému (i s uvedením strany textu, odkud čerpáte). Totéž platí pro citace z pramene, tj. v tomto případě z textu zvolené knihy. V Praze, únor 2014PhDr. Věra Brožová, Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Garant
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.