Předmět Úvod do studia matematiky II (O01310247)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O01310247 - Úvod do studia matematiky II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je - seznámit studenty se základními pojmy, důležitými poznatky a podněty, které jsou charakteristické pro rozvoj aritmetiky a algebry. - Nejdůležitější etapy vývoje matematiky využívat jako základ genetického principu při vyučování matematice (s ohledem na potřeby budoucích učitelů). - Utvářet pozitivní klima a odbourávat nežádoucí bariéry, které ztěžují úspěšné řešení(přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. - Postupně utvářet dovednosti budoucích učitelů, vybírat úlohy vhodné pro rozvoj myšlení a formulovat je srozumitelně pro žáky mladšího školního věku (pozorování dětí při řešení nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů).
Sylabus
Při přednáškách se budou probírat tato témata (nikoliv v uvedeném pořadí):1. Sémantická prostředí: Děda Lesoň a Autobus - řešení lineárních rovnic o jedné i více proměnných. Užití neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku.2. Strukturální prostředí: hadi, šipkové grafy, násobilkové čtverce3. Algoritmy - především multiplikativní operace (egyptské, indické násobení, násobení s římskými čísly), algebrogramy4. Řady, posloupnosti. Pravidelnosti a chápání změn, popisy procesů - variace modelů - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací.5. Vývojové diagramy. Kaprekar.6. Slovní úlohy. V seminářích se budou řešit úlohy z přednášených oblastí doplněné o úlohy vhodné pro žáky 1. st. ZŠ z klokana a dalších zdrojů.
Literatura
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky). Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky) Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.Učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník (Hejný a kol.) nakladatelství Fraus.Materiály v Moodlu.
Požadavky
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:1. Alespoň 80% aktivní účast na seminářích. 2. Úspěšně napsat test aspoň na 60 procent.3. Vytvořit databázi 50 úloh (zajímavých, jejichž řešení vyžaduje trik, náročných), z nichž 10 bude komentováno. Vybírané úlohy budou z následujícíh oblastí: procenta, zlomky, kombinatorika, slovní úlohy o věku, slovní úlohy o pohybu, zebry, oblasti probírané na přednáškách. U úloh bude povinně zapsán zdroj, ze kterého student čerpal. Z uvedených oblastí je nutné pokrýt alespoň pět. Sbírku v elektronické podobě poslat do 14.5.2015.4. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi nepište dříve než po 1.5.2015 a elektronicky ji zašlete svým vyučujícím do 13.5.2015.Klasifikace: Podle aktivity v seminářích, výsledku testu a kvality zpracování databáze úloh
Garant
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.