Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika ČJ (6-11) (O02303055)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O02303055 - Didaktika ČJ (6-11), Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Napomoci studentovi propojit výuku gramatiky a komunikace recepčně i produkčně, zvládat tvorbu a formulaci vlastních otázek a zadání; porovnat praxi a svou představu výuky a žáka, vč. hodnocení; utvořit si operativní představu o využití existujících učebnic a porovnat je s potřebami práce s textem a prací učitele a žáka v přechodovém ročníku ZŠ (tj. 6. roč. ZŠ) a dále v ostatních ročnících na 2. stupni ZŠ, resp. odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.

Sylabus

1. Prostudování zadané literatury a učebnicových řad českého jazyka pro 2.-5. roč. ZŠ se zaměřením na jazykovou a komunikační výchovu.2. Konfrontace alespoň 3 učebnicových řad z hlediska podávaného lingvistického obsahu a jeho didaktického zpracování.3. K očekávaným výstupům v RVP v uvedených výchovách vymezit bloky učiva v jednotlivých jazykových plánech a podrobně učivo uvést v jednotlivých položkách, příp. v didaktické posloupnosti jednotlivých kroků uvnitř vymezených bloků učiva, aby bylo zřejmé, kde a na co učitel 2. stupně navazuje.4. Sociální a mentální zralost žáka přecházejícího na 2. stupeň ZŠ, rozsah a kvalita jeho znalostí a dovedností v českém jazyce nabytých na 1. stupni ZŠ vzhledem k potřebám  jeho komunikační praxe a dalšího studia v předmětu český jazyk i dalších předmětů.

Literatura

Literatura M. Čechová a kol.: Komplexní jazykové rozbory. SPN, Praha 1996 Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997 Fucimanová, M.: Sloh, Praha, STROM 1994 Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, 1994 Košťálová, H., Straková J.: Hodnocení ? Důvěra, dialog, růst, Praha, SKAV 2008 Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha, Victoria Publishing, 1995 Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997 kol.: Školní vzdělávací program krok za krokem, Praha, Verlag Dashoeffer 2007-2008 (vybrané stati o výuce češtiny) Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů: Český jazyk a literatura Kritické listy Webové stránky: www.rvp.cz www.kritickemysleni.cz Studijní literatura: Standard všeobecného vzdělávání. Věštník MŠMT ČR č. 51, sešit 9, 1995.Vzdělávací program Základní škola. Fortuna Praha 1996.Obecná škola. Portál 1996.Národní škola. Praha 1997.Rámcový vzdělávací program se zaměřením na jazyk a jazykové vzdělávání.Brabcová, R. a kol.: Didaktika českého jazyka. SPN Praha 1990.Hubáček, J.: Didaktika slohu. Praha 1991.Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující 1. st. ZŠ. Plzeň 1991.Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠČlánky a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

Garant

doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.