Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální výtvarná výchova III (O04321295)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O04321295 - Speciální výtvarná výchova III, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl výuky:Od vlastního uchopení obsahů současného umění a jeho kontextů (autor, učitel/učitelka, galerie/škola, žák/klient, galerijní pedagogika, pedagogický konstruktivismus, artefiletika) ke konkrétní tematizaci a kontextové analýze námětu pro výtvarnou výchovu pro žáky se speciálními potřebami.

Sylabus

Obsah: Teorie:Prožitková a reflektivní rovina speciální výtvarné výchovy, reflektivní kompetence učitele VV. Arteterapie a artefiletika jako kontexty při vytváření tematizací ve výtvarné výchově, práce s námětem a jeho konceptualizace, psychosociální role učitele, učitel a žáci v diskursivním prostoru institucí. Kulturní a multikulturní rámec, kontexty současného výtvarného umění, sociologie a filosofie, postmoderní etika - sociální pouto a etika péče. Klíčová slova: Reflexivní praxe, reflexivní kompetence, subjekt výchovy, arteterapie, artefiletika, téma, námět, koncept. Diskurs, instituce, umění, animace, galerijní pedagogika. Sociální pouto, etika péče.

Literatura

Základní studijní literatura:Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog. Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko. Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, VotobiaFulková, M. (2004) Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. (ed.) (2004) Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit Bratislava. ISBN 80-968441-1-3 Honneth, A. (1996). Sociální filosofie a postmoderní etika. Filosofia, Nakl. Filosofického ústavu AVČR. ISBN 80 - 7007-082-XKesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze. Štech, S. (2004). Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In Brabcová, A. (ed.) (2004). Brána muzea otevřená. OSF Praha, Nakl. JUKO Náchod. ISBN 80-86213-28-5K výstavě: Časopisy: Výtvarná výchova, I JADE, Atelier, Umělec, Labyrint, Analogon.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:pravidelná účast na seminářích a přednáškách, průběžné plnění seminárních úkolů, povinná četba Forma zkoušky: písemný test

Garant

Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.