Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální výtvarná výchova IV (O04321296)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O04321296 - Speciální výtvarná výchova IV, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl výuky: Reflexe obsahů současné výtvarné výchovy, umění, jeho historie a širších kontextů (autor, učitel/učitelka, galerie/škola, žák/klient, galerijní pedagogika, pedagogický konstruktivismus, artefiletika). Prezentace a reflexe konkrétní tematizace a vlastních návrhů modelů výuky ve výtvarné výchově pro žáky se speciálními potřebami. Kontextualizace vzhledem k otázkám SZZK.

Sylabus

Obsah: Klíčová slova: Arteterapie, artefiletika. Kultura, vizuální kultura, obrazový znak, symbol, význam. Výtvarná výchova, škola, instituce. Učitel a žák, pedagogický konstruktivismus, kontextové učení. Teorie: Hledání možností dialogu a vyjádření ve znakových systémech, kontextualizace a vytváření významu vizuálního vyjádření. Institucionální rámce VV a diskursivní pozice předmětu. Umění, kultura, sociální prostor. Prožitková a reflektivní rovina speciální výtvarné výchovy, reflektivní kompetence učitele VV. Arteterapie a artefiletika jako kontexty při vytváření tematizací ve výtvarné výchově, práce s námětem a jeho konceptualizace, psychosociální role učitele, učitel a žáci v diskursivním prostoru institucí. Kulturní a multikulturní rámec, kontexty současného výtvarného umění, sociologie a filosofie, postmoderní etika - sociální pouto a etika péče. Praxe: Vytváření prezentace, reflexivních deníků, průřezového portfolia pro SZZK.

Literatura

Case, C., Dalley, T., (eds.) (1995) Working with Children in Art Therapy. Tavistock/Routledge, London anad New York. ISBN 0- 415-01738-6. Česká verze Portál, Praha. Fulková, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ, Fortuna Praha. Fulková, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8.. a 9. roč. ZŠ, Fortuna PrahaFulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog. Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, VotobiaGreenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, HostKulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, PrahaKesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Nakl. Karolinum, Univerzita Karlova, Praha. Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze. Šicková- Fabrici, J. (2002) Základy arteterapie. Nakl. Portál, Praha ISBN 80-7178-616-0Zhoř, I. (1991) Proměny soudobého výtvarného umění. SPN, PrahaŘada autorů Šamšula a kol. Průvodce výtvarným uměním, Nakl. Práce PrahaŘada Cikánová, K. Kreslete si s námi, Malujte si s námi atd. Řada Roeselová, V. Výtvarné projekty a řady, Námět ve výtvarné výchově, Techniky ve výtvarné výchově, Linie, barva, tvar. Nakl Sarah, Praha

Požadavky

Požadavky k zápočtu: Prezentace portfolia, splnění testu

Garant

Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.