Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Orbis Pictus I (O09321056)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O09321056 - Orbis Pictus I, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Teorie:Vyjasnění východisek - sémiotika, Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Průzkum podmínek tvorby významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text, figurativní kód a jeho vazba na jazyk, vliv a moc diskursivních žánrů. Obrazový diskurs a instituce. Praxe:Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů. Identifikace různorodých přístupů k tematizaci a konceptům obsahů . Reflexivní bilance z praxe v Rudolfinu a NG Veletržním paláci, jejich analýza. Pokus o vytvoření jednoduché tematizace a její struktury v rámci nabídnutých možností: 1. Galerie Rudolfinum, Mgr. Marian Pliska, lektorské oddělení Galerie Rudolfinum(pliska@rudolfinum.org). 2. Programová nabídka lektorského oddělení NG Veletržní palác, vede Mgr. Barbora Škaloudová, 737117007. 3. Programová nabídka lektorského oddělení U(P)M, vede Mgr. Vladimíra Jinochová (education@upm.cz , 251093295). Příprava vlastního projektu, sběr materiálu, studium kontextů. Požadavky k zápočtu:Splnění jednotlivých dílčích kroků v práci na vlastním tématu, vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma. Forma zkoušky:

Literatura

Základní studijní literatura: Povinná řada pro 1. semestr kursu: Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog. Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, VotobiaGreenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, HostKristeva, J. (1999). Slovo, dialog a román. Praha, Sofis Další doporučená literatura pro celý kurs: Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Praha, Mladá fronta ISBN 80-204-0966-1Benjamin, W. (1979). Dílo a jeho zdroj. Praha, Odeon.Brabcová, A. (ed.), (2004). Brána muzea otevřená. Nadace OSF Praha, Nakl. Juko NáchodEagleton, T. (2001). Idea kultury. Host, BrnoEco, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství SvobodaEco, U. (2000). Mysl a smysl. Praha, Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97Foucault, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, ArchaFulková, M. (1996) Art and Music Correlation. Journal of Art and design education, Vol. 15, N. 2, PP. 155-161Fulková, M. (2003, 2004). Když se řekne ?Gender. Gender ve výtvarné výchově. Výtvrarná výchova 4/2003, roč. 43, Výtvarná výchova 1, 2, 3/2004, roč. 44Fulková, M. (2004). Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. a kol. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava. Fulková, M., Straker, A., Jaros, M. (2004). The Empirical Spectator and gallery Education. The Journal of Art and Design Education, Vol. 23, N. 1, PP. 4-16. Fulková, M. (2004). Religious Iconography, Cultural Values and Personal Meaning: What ´s thal all about? In Davies, t., Worrall, P. (eds.) A Critical Context: Art and design Education on the Edge. Cascade Publ. School of Art and Design Education, UCE Birmingham. Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko. Goodman, N. (1996). Způsoby světa-tvorby. Bratislava, ArchaKesner, L. (ed.)(1997). Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+HKesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, PrahaKulka, T. (2000). Umění a kýč. Torst, PrahaLévi-Strauss, C. (1996). Myšlení přírodních národů. Praha, Dauphin. Lyotard, J.-F. (1993). O postmodernismu. Postmoderno vysvětlované dětem. Postmoderní situace. Praha, Filosofický ústav AV ČR.Maffesoli, M. (2002). O nomádství. Prostor, PrahaOates-Indruchová, L. (1998). Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha, SlonPachmanová, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman PressPetříček, M. (2000). Umění na hranici vědění. In Média a současnost, sborník symposia České sekce INSEA, Praha, 2000Peregrin, J. (ed.) (1998). Obrat k jazyku: druhé kolo. (Jazyk, myšlení a svět v názorech postanalytických filosofů). Praha, Filosofia, nakl. Filosofického ústavu AV ČRPrůcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze. Vančát, J. (2000). Tvorba vizuálního zobrazení. Nakl. Karolinum, Universita Karlova v Praze.

Garant

doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.