Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Orbis Pictus III (O09321058)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu O09321058 - Orbis Pictus III, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl: Návrh a ověření vyučovacích modelů, strukturace vlastního výzkumného modelu ve skupině participantů, aplikace výzkumných metod. Prezentace portfolia (kazuistiky) a psaná reflexe.

Sylabus

Klíčová slova: Kultura, kulturní rozhraní. Kvalitativní výzkum, akční výzkum, metodika Sylabus: Ověření nosnosti navrženého modelu edukace v praxi, ve spolupráci s profesionálními týmy partnerských institucí (NG, UPM, DOX, Galerie Rudolfinum) a škol. Úvod do kvalitativního výzkumu ve VV, kontext reflexivní praxe (D. Schön). Reflexivní kompetence učitele VV. Gitlinova horizontální evaluace, primární a sekundární kódování, validita pojmu. Principy tvorby modelu a jeho interpretace podle Strausse-Corbinové. Struktura případové studie. Prezentace psané kritické reflexe modelu edukace, založené na analýze vzorku komunikace a jiných záznamů z terénu.

Literatura

ELLIOT, J.: Action Research for Educational Change. Developing Teachers and Teaching. Philadelphia, Milton Keynes: Open Univesity Press, 2001. FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art Education. Praha: H+H. FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062 GITLIN, A. et al.(1992) Teachers' Voices for School Change ( An Introduction to Educative Research). London: Routledge, 1992. McINTYRE, A. (2003) Participatory action research and urban education: Reshaping the teacher preparation process. Equity & Excellence in Education, 36(1):28.39, 2003MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43. SCHÖN, D. A.: The Reflective Practitioner. (How Professionals Think in Action). New York: Basic Books, 1983. SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338. SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Receptivní profil dětského návštěvníka muzea (Výzkumná zpráva grantového úkolu nadace Open Society Fund). Praha: UK PedF, Katedra výtvarné výchovy, 1999. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. (Překlad Ježek, S.) Brno, Boskovice: Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert, 1999. Protokoly k výzkumu (u M. Fulkové, KVV), M. Novotná: Portfolio a DP Matali Grasset, Jírovec, Uhlíř, Šmíd: Portfolio Surrealismus, 2004, KVV, Portfolio Rokoko, 2004, Portfolio Čtenář Dostojevského, 2004, Portfolio J. Jiroušková:František Skála 2005 Vybraná výzkumná portfolia z projektů 2005/8-------------------------------------------STAČÍDalší literaturaCODEOVÁ, L.: Poznanie a subjektivita. (Překlad Farkašová, E.) In FARKAŠOVÁ, E.; KALNICKÁ, Z.; KICZKOVÁ, Z. (eds.)(1994) Štyri pohl'ady do feministickej filozofie. Bratislava: Archa, 1994. FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3FULKOVÁ, M.: Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. In MUHIĆ J.: Specifika vzdělávání dětí z různých minoritních skupin na území ČR se zřetelem ke zvláštnostem rodinných systémů, kulturních tradic a specifik rodinné výchovy. Výzkumná zpráva VZ MSM 1141 00 006, Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, IPPP Praha, 2003 - d. FULKOVÁ, M.: Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova, 2004 - f, 44, Mimořádné číslo: Myšlení, tvorba, dialog. s. 16 - 24.HAZUKOVÁ, H.: Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In SLAVÍK, J.: (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. JANÍK, T.: Význam Schulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 2004, LIV, 3, s. 243 - 250.JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání (Pedagogický výzkum v teorii a praxi). Brno: Paido, 2005.NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova jen ve škole? (Výtvarná výchova otevřená mimoškolským institucím). Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. SLAVÍK, J.; PEKÁRKOVÁ, Š.: Jak se mluví ve výtvarné výchově (Srovnání výzkumů pedagogické komunikace ve výtvarné výchově z let 1989 - 1992 a 1999 - 2000). Výtvarná výchova, 2001, 41, 4, s. 5 - 7.STEWART, R.: Constructing Neonarratives: A Pluralistic Approach to Research. Journal of Art & Design Education, 1997, 16, 3, s. 223 - 231.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: Vedení reflexivních záznamů, portfolia vizuálních materiálů, primárních dokumentů výzkumu, odevzdání dílčích studií (kazuistik) a aplikace základních kroků (pojmů) akčního výzkumu. 100% účasti na skupinových konzultacích s koordinátorkou výzkumu. Požadavky ke zkoušce: Psaný test pojmosloví. Předložení výzkumného portfolia, výzkumných protokolů, analýz a dílčích zpráv, myšlenkových map a výzkumných nálezů (společné pro skupinu). Obhajoba závěrečné výzkumné zprávy (písemné), individuální.

Garant

doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.