Předmět Dějiny hudby I (OB2308156)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB2308156 - Dějiny hudby I, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu Dějiny hudby I. je seznámit studenty se základními body dějin hudby do roku 1600, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin.
Sylabus
1) Periodizace hudby* Problematika vývoje v hudbě obecně* tradiční vnímání v návaznosti na historické epochy,* charakteristika v souvislosti s dalšími uměleckými odvětvími* Hudebně imanentní hledisko, charakteristika různých kompozičních systémů* Co s hudbou 20. století? 2) Raný středověk* Historické vymezení středověku, vznik křesťanského liturgického zpěvu* Problematika názvu gregoriánského chorálu* Mimohudební souvislosti šíření gregoriánského chorálu* Způsob a vývoj notace liturgického zpěvu* Antifona, responsorium, sekvence, tropy 3) Vícehlasý zpěv středověku* Vznik vícehlasu, časové umístění a význam* Organum paralelní a rozvinuté* Conductus a motetus* Ars antiqua, Ars nova* Leoninus a Perotinus 4) Duchovní hudba pozdního středověku* Schola Nostre Dame* Části mešního ordinária, jejich obsah a význam* Guillaume de Machaut* Izorytmické moteto, polytextové moteto* Konec středověku, vymezení a historické souvislosti 5) Světská hudba středověku* Problematika dochovanosti světské hudby, potulní učenci, ……, žongléři, Carmina burana* Dvorská kultura, souvislost s křižáckými válkami* Trubadúři, co je Langedoc, l´amour curtois, Vilém, vévoda Aquitánský* Truvéři, chanson de geste, rondeau, virelai, ballade, minnesangři, významnější jména* Landini, madrigal, balata, geislerlieder 6) Počátky renesance* Charakteristika renesance a renesanční hudby* Fenomén frankovlámské školy* Vzorový životopis frankovláma, jak žil, co uměl, jak komponoval* Významní představitelé první a druhé generace* Moteto, cyklická mše 7) Zlaté časy frankovlámů ve zlatém věku renesance* Charakteristika období kolem roku 1500, slavná renesanční díla* Josquin, dílo a osudy, vliv* L´homme armé, parodická mše* Charakteristika kompozičního slohu vrcholné renesance* Osobnosti hudby té doby (nejméně 5 jmen a ke každému nejvýznamnější díla)8) Pozdní frankovlámové a nástup Itálie* Rolland Lassus versus Pierluigi da Palestrina, porovnání osudů a díla, popis významných děl od obou* Rudolfínská kapela, De Monte, Regnart, Gallus* Instrumentář lassovy mnichovské kapely* Anglický monopol na hudbu, Thomas Tallis a William Byrd* Poslední mohykán vokální polyfonie - Tomás Luis de Victoria, jeho slavné skladby 9) Madrigal I* Definice formy, vztah k madrigalu italského trecenta* Zrození madrigalu z otce Frankovláma a matky Italky* První madrigalisté - Verdelot, Arcadelt* Vrcholný čas madrigalu - Marenzio, Lassus, Gesualdo, De Monte, De Wert, Willaert* Rozbor alespoň jednoho vrcholného madrigalu 10) Madrigal II a cesta ke zrození baroka* Gesualdo, jeho osudy, chromatický madrigal, harmonické souvisloti* Vecchi, Banchieri, madrigalová komedie* Florentská kameráta, pokusy oživit ducha antické hry* Benátky, concerto, používané instrumenty, Willaert, Gabrielliové a další* Monteverdiho odysea ve světě madrigalu za zrozením opery
Literatura
Bukofzer, Manfred: Hudba období baroka, Bratislava 1986 Einstein, Alfred: Hudba období romantizmu, Bratislava 1989 Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981 Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988 Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby, 2Praha 1989 Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-III, V-VI, Praha 2005 nn.
Požadavky
Zápočet po ZS bude udělen za:1) min. 70% docházky2) úspěšné absolvování testu, který bude obsahovat také poslechovou část3) stručná práce monograficky zaměřená na vybraného skladatele z probraných období (2-3 stránky), v práci budou pečlivě uvedeny zdroje (prameny / literatura / slovníkové heslo), z nichž student čerpal, a bude dbáno o správné dodržení citační normy (v případě nutnosti včetně poznámkového aparátu).Nebo: vlastní max. 10ti-minutový výstup v termínu dle rozpisu, který bude představovat opakovací aktivitu určenou pro žáky 2. stupně či studenty SŠ, možnosti aktivit: doplňovačka, křížovka, jiný zajímavý testík, hra (může být i slovní), hudební aktivita, apod.Nebo: osobně odevzdaný seznam literatury (s mluveným komentářem) v konzultačních hodinách ve zkouškovém období, seznam bude obsahovat min. 4 položky - viz aktuální povinná literatura
Garant
PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Čeněk Svoboda