Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny hudby II (OB2308158)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB2308158 - Dějiny hudby II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu Dějiny hudby II. je seznámit studenty se základními body dějin hudby do roku 1600, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin.

Sylabus

1) Vznik gregoriánského chorálu - "římsko-franská syntéza" 2) Struktura mše, officium 3) Formy gregoriánského chorálu 4) Světská lyrika - trubadúři, truvéři, minnesang 5) Organální vícehlas; Notre-Dame a polyfonie 13.století 6) Ars nova; skladatelské osobnosti 14.století (Vitry, Machaut, Landini) 7) Geneze moteta; generace franko-vlámských skladatelů 8) Duchovní hudba 15.století 9) Duchovní hudba 16. století 10) Světská hudba 15.století 11) Světská hudba 16. století 12) Instrumentální hudba renesance 13) Specifika hudební kultury v českých zemích--------Baroko + Klasicismus1) Vznik baroka, rozvoj hudebních forem a proměna kompozičního slohu2) Významné osobnosti raného baroka, podoba raně barokní kapely3) Vznik německého baroka, luterský chorál, protestantská kantáta4) Specifika českého hudebního baroka 5) Evropské metropole hudebního baroka6) Největší skladatelé pozdního baroka7) Vznik klasicismu, estetický ideál a jeho realizace v hudbě8) Vídeňská škola9) Mozart10) Český klasicismus a emigrace  

Literatura

Výběr ze základní literatury: a)Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I.(1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981 Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988 Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby, 2Praha 1989 Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI, Praha 2005 nn.b)Crocker, Richard L.: A History of Musical Style, New York1986 Grout, Donald Jay - Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984) Handschin, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern 1948 Wörner, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8Göttingen 1993Hesla ve slovnících a encyklopediíchDie Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), Kassel 1949-1968, supplementa 1968ff.; nové přepracované vydání Kassel 1996ff. The New Grove. Dictionary of Music & Musicians, London 1980, nové vydání 2000 Riemann Musiklexikon (12. vydání),Mainz 1959-1961, 1967, 1972-1975 

Požadavky

Zápočet po LS bude udělen za1) min. 70% docházky2) vlastní max. 10ti-minutový výstup v termínu dle rozpisu, který bude představovat opakovací aktivitu určenou pro žáky 2. stupně či studenty SŠ, možnosti aktivit: doplňovačka, křížovka, jiný zajímavý testík, hra (může být i slovní), hudební aktivita, poznávačka apod.3) úspěšné absolvování testu, který bude zahrnovat i poslechovou část Zkouška na konci LS je ústní a sestává ze dvou částí:dějiny hudby 20. století (DH I)dějiny hudby do roku 1600 (DH II) V ústní části zkoušky zodpoví uchazeč/ka vždy jednu až dvě otázky z obou historických období daného roku výuky. Otázky se losují.K ústní zkoušce předloží uchazeči a uchazečky soupis prostudované odborné literatury (min. 10 položek) a soupis proposlouchané hudby. Soupis literatury by měl zahrnovat kromě výběru z doporučených souborných pojednání v češtině (= oddíl a) minimálně jednu přehledovou práci cizojazyčnou (= oddíl b) a dále minimálně po dvou monografických pracech ke každému z výše uvedených hudebně historických období podle vlastního výběru uchazeče či uchazečky. Soupis proposlouchané hudby by měl obsahovat nejméně 20 položek (titulů), přičemž pro období do roku 1600 a také pro instrumentální hudbu 17. - 18. století se pod pojmem "položka" resp. "titul" míní repertoár resp. soubor skladeb nahraný na jednom CD. Okruhy otázek k atestacím po jednotlivých semestrechSoučástí otázek jednotlivých okruhů tvoří i základní přehled o periodizaci daného období, dobové filosofické či estetické reflexi hudby a celkových kulturně historických a sociálních souvislostech. Hudba do roku 16001) Vznik gregoriánského chorálu - "římsko-franská syntéza" 2) Struktura mše, officium 3) Formy gregoriánského chorálu 4) Světská lyrika - trubadúři, truvéři, minnesang 5) Organální vícehlas; Notre-Dame a polyfonie 13.století 6) Ars nova; skladatelské osobnosti 14.století (Vitry, Machaut, Landini) 7) Geneze moteta; generace franko-vlámských skladatelů 8) Duchovní hudba 15.století 9) Duchovní hudba 16. století 10) Světská hudba 15.století 11) Světská hudba 16. století 12) Instrumentální hudba renesance 13) Specifika hudební kultury v českých zemích  Hudba 20. století Květy pozdního novoromantismu (kolem roku 1900)1) Mahler (linie symfonie) Strauss (linie symfonické básně a opery) Reger (linie polyfonní a retrospektivní)2) Suk Novák (Foerster, Ostrčil, Vycpálek, Suchoň)Impresionistická vlna3) Debussy Ravel DukasNové obzory4) Stravinskij Schönberg Janáček5) Berg Webern HábaProtesty a provokace ("Léta dvacátá")6) Les Six - Satie - Milhaud - Honegger - Hindemith - Martinů - ProkofjevCesty k muzikálu7) Gershwin - Ježek - Friml - Weil - Bernstein - Frederick Loewe, My Fair Lady -  Andrew Lloyd WebberTzv. neoklasicismus8) Stravinskij Hindemith Prokofjev Martinů Honegger Bartók Kodály Orff BrittenSvětová katastrofa  a hudba9) Šostakovič a Prokofjev. Stravinskij, Martinů, Hindemith, Bartók, Schönberg, Ježek v USA. Kabeláč, Hartmann. Olivier Messiaen.Stav evropské a americké hudby po roce 194510) Cage - Schaeffer Musique concrète - centrumDarmstadt- Ligeti - Nono - ZimmermannPenderecki Lutoslawski Schnittke Gubajdulina Pärt11) Český vklad do světové hudby po Janáčkovi a MartinůKabeláč Kalabis Eben Smetanovo kvarteto Česká filhamonie  (Talich Kubelík Ančerl Neumann) 

Garant

PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.