Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komplexní analýza skladeb (OB2308164)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB2308164 - Komplexní analýza skladeb, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s ohledem na jejich uplatnění v hudební publicistice a hudebně popularizační činnosti.

Sylabus

1. Stručná historie analýzy uměleckého díla2. Specifika analýzy hudebního díla3. Komplexní analýza hudebního díla jako proces: 1 Vnímání a prvotní popis díla:1.1 Vnímání bez analytické intence 1.2 Estetický dojem na základě prožitku1.3 Narativní popis 2 Příprava analýzy:2.1 Obecná historiografická příprava2.2 Umělecko-historická příprava:a) biografie a psychologie tvůrce,b) autorský a tvůrčí kontext,c) estetický program tvůrce,d) analýza tvůrčí metody,e) umělecko-historický kontext,f) filozoficko-estetické koncepce období,g) společensko-kulturní kontext,h) recepční kontext a ohlas díla,i) jiné pokusy o analýzu díla. 2.3 Sémiotická příprava2.4 Archetypová příprava 3 Parciální analýzy:3.1 Parametrická3.2 Tektonická:a) morfologicko-syntaktická,b) strukturně funkcionální. 3.3 Sémantická3.4 Obsahová3.5 Formová3.6 Stylistická3.7 Genealogická3.8 Genologická3.9 Sociálně pragmatická 4 Komplexní popis díla v dimenzi tvůrce - artefakt - příjemce5 Kompexní interpretace díla6 Komparace s jinými uměleckými díly7 Kritické zhodnocení a zařazení uměleckého díla do kulturně histiorického kontextu  

Literatura

HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3.HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36.JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s.JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s.JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s.KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s.MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4.GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1.NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2.RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1.ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s.ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s.TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9.TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0.ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.

Požadavky

Aktivní účast v seminářích, analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři).

Garant

prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.

Vyučující

prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.