Předmět Alternativní pedagogika (OB23142026)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB23142026 - Alternativní pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je vybavit studenty základními informacemi o vzniku a vývoji reformních snah ve školství ve světě a u nás. Seznámí se s konkrétními alternativními koncepcemi a to jednak formou náslechů v alternativních školách a v následných reflexních seminářích. Po skončení kurzu by studenti měli být schopni posoudit možnosti alternativních pojetí vyučování v podmínkách současné české školy.
Sylabus
- Vymezení pojmů alternativní pedagogiky, způsoby členění u různých autorů, výzkumy efektivnosti alternativních pedagogických koncepcí.- Pedagogika Marie Montessori.- Daltonský plán.- Waldorfská pedagogika.- Jenský plán.- Homeschooling.- Antipedagogika.- Summerhill.
Literatura
Odborná literatura:CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991.Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno,FFMU 1995Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2001Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000.Schoenebeck, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice 2001Steiner, R.: Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha, Baltazar 1993Wenke, H. - Roehner, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno, Paido 2000Zelina, M.: Alternatívne školstvo.Bratislava, IRIS 2000Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997Zuzák, T.: Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. Ostrava, PedF OU 1998
Požadavky
Požadavky ke zkušce (ústní a písemná forma):- účast ve výuce- prezentace vystoupení na zvolené téma- znalost publikace Jana Průchy: Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., upravené vydání. Praha, Portál 2012
Garant
doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.